Advertenties


piepende multi-riem

Gestart door herman25, 17 augustus 2011, 10:42:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

herman25

Hallo beste leden :)

Ik heb ook al een tijdje last van een piepende v-snaar/ multi riem. of hoe die ook heten mag.
Hij staat verder goed op spanning.
zou het de dynamo ofzo kunnen zijn?
En hoe kan ik dat het beste testen?
Hij doet het trouwens bij koude motor en als je dan gaat sturen wordt het iets erger.


groet herman

Dirk Kuipers

Weet je zeker dat hij strak genoeg staat? Had het 2 week geleden nog met onze fiat punto.. Riem stond niet strak genoeg..

herman25

Voor mijn gevoel staat hij goed strak. maar kan altijd nog proberen hem te spannen. maar hoe doe ik dat?
dynamo verstellen?

Dirk Kuipers

Sommige hebben inderdaad de spanningregeling via de dynamo.. Als je arico hebt gaat het automatisch vie een veer.. Geen airco, dan kun je hem via de dynamo strakker zetten ja.

herman25

ik heb airco.
maar dan moet je hem toch kunnen spannen?

Dirk Kuipers

Als je airco hebt zit er denk ik een zelfspanner tussen.

Deze spanner heb ik uit een megane met airco gehaald namelijk:





Als je hem bij de dynamo kunt stellen zul je iets moeten hebben als dit:



Ik weet niet wat het anders zou kunnen zijn.. Wellicht iemand anders?

herman25

vorig jaar is er een nieuwe op gekomen samen met de distributieriem.
En nu de laatste weken piept hij met koude motor. heb even gekeken,maar kan zo geen manier vinden om hem te spannen.
via de dynamo kan ik niet spannen. die zit vast geschroefd. Ik heb beneden een grote poelie, daarna komt de poelie van de airco, dan dynamo, en dan stuurbekrachtiging denk ik, en dan nog 2 kleine poelies en dat was het. zijn dat dan misschien een soort van spanrollen?

herman25

hoe plaats ik hier foto's?
heb er een paar gemaakt. kan ik het laten zien

Heatzone (Mark)

De foto plaats je als volgt. Je upload de foto via een site als www.tinypic.com of http://plaatjesupload.nl/
Dan kopieer je de link die tussen deze tekens staat [img ] [/ img] uiteraard zonder de spaties tussen de haakjes.
Je kan ook als je de url van de foto hebt (die eindigt op .jpg of .gif enz.) deze zelf tussen de [img ] [/ img] plaatsen.
Uiteraard de spaties even verwijderen :)

herman25


herman25

heb er wat foto's bij geplaatst. iemand enig idee hoe ik hem moet of kan spannen?

groet herman

matthew

#11
Ik zie het al.
Je dynamo poelie is stuk deze loopt in op je huis van de dynamo.(zo lijkt het in ieder geval wel op de foto2)
Komt vaker voor bij de 1.4 16v en 1.6 16v motoren.
Deze poelie is wel los te vervangen,je hebt er wel speciaal gereedschap voor nodig.
Zo'n poelie is niet goedkoop.
Deze worden dan ook vervangen door een vrijloop poelie.
Je kunt het zeker checken door te kijken of de poelie dynamo het huis wel of niet echt raakt.
Maar hij is in iedergeval al een stuk naar binnen toe ingesleten want het randje van de binnenkant van de poelie steekt er buiten al uit.

Verder heb je een automatische spanner en kun je hem dus niet zelf afstellen.
Zijn ook de spanner en de meelooprol vervangen vorig jaar?Want dat moet namelijk wel.
Deze kunnen anders ook gaan zorgen voor bijgeluiden.

herman25

hmm. zit er dan speling op de poelie?
en een nieuwe of andere dynamo? is dat duur?
volgens mij is alles vervangen ook de spanrollen enzo..

ik zal eens kijken en er nog een foto van maken.

groet herman

Dante

#13
Citaat van: herman25 op 19 augustus 2011, 11:03:49
en een nieuwe of andere dynamo? is dat duur?
Kijk eens hier of hier of hier of hier... ;)
1990 Volvo 340 Special | 1996 Mitsubishi Colt 1.3 GLXi

Get in, sit down, shut up & hold on!

Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo

2000 Renault Mégane Break RXI 1.6-16v | 1989 VW Polo Sedan (GT Conversie / R.I.P.) | 1990 VW Polo Coupe (R.I.P.)

Fb

herman25


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev