Advertenties


Ventilatie werkt niet op hoogste stand

Gestart door bartjes999, 20 juli 2011, 20:07:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

bartjes999

Sinds een poosje had ik een tikkend geluid in de ventilator. Na behoorlijke ergernis heb ik dit verholpen door eerst de plastic kap van de ruitenwissers te demonteren. Hier kijk je tegen de recirculatie-klep aan, maar geen ventilator te zien. Deze ligt rechts beneden achter het schutbord verstopt.
Uit frustratie WD40 erin gespoten en met een stokje erin geprobeerd te poken (met draaiende ventilator). Dit laatste had effect, ik denk dat er iets van de vaantjes af gesleten is, voldoende om nu in stilte van de zwoele WD40 lucht te kunnen genieten.....

Vandaag was de auto toch behoorlijk opgewarmd en had ik de ventilatie op 4 (maximaal). Er moest zonodig een stink-brommer voor me gaan rijden waardoor ik deze snel op stand 0 heb gezet. Brommer weg, ventilatie weer op 4, echter staat ie nu uit net als op stand 0. Stand 1,2 en 3 werken wel als vanouds maar stand 4 niet.... Ook na uitzetten en opnieuw op contact zetten geen verandering.

Is m'n draaischakelaar nu defect, moet ik het defect in de blower zoeken of is er een aparte zekering voor de hoogste blower stand ?
Onder de motorkap is een zekeringenkastje wat op een Franse manier toegang geeft tot een deel van de zekeringen en een deel kan pas vervangen worden als het geheel gedemonteerd wordt, er zit hier een 40A zekering helemaal veraf verstopt, kan het deze zijn ?

Het gaat om een Grand Tour 1.6 i met LPG uit 2004

Alvast vriendelijk dank,

Bart
Renault Megane Grand Tour 1.6 16V, LPG, 2004

cabrio1

Als het goed is zit ergens bij of in de kachelmotor een weerstand. Deze weerstand zorgt ervoor dat je ventilator op stand 1, 2, 3 of 4 een bepaalde hoeveelheid stroom doorlaat, waardoor de ventilator harder of zachter gaat blazen. Waarschijnlijk geeft die bij stand 4 niet de volledige hoeveelheid stroom door.

Ik weet niet of je deze los kan kopen bij renault. Anders word het een complete motor.

tip: kijk bij de sloop!! of onderdelenzoeker.nl. Goede site, snel antwoord.

matthew

Zeer waarschijnlijk je kachelweerstand stuk.
Om hierbij te komen dien je je dashboardkastje uit te bouwen.

bartjes999

#3
Super, bedankt voor de reacties.

Via m'n werk kan ik wel aan weerstanden komen, ook het soort die veel stroom moeten verdragen.
Eerst vandaag even de achterwielen ge-demonteerd om de handremkabel te smeren (wederom WD40). Kwam erachter dat beide achterwielen niet meer als handvast zaten, alle wielen even nagetrokken (de vorige eigenaar had ook winterbanden en heeft vermoedelijk zelf de wielen-wissel uitgevoerd).

Dashboard kastje heeft 3 schroeven direct in het zicht, boven het pennen-vakje achter een klepje en nog twee achter een paneel van het deur frame (6 totaal). Ik heb nu best goed zicht op de blower en alles wat er achter het onderste deel van de verticale middenconsole zit. Er is echter niets electrisch van de blower binnen handbereik of mis ik iets ?

Ik heb de volgende foto's gemaakt:



De orange kabelhoes is voor de kabel die de re-circulatieklep bedient. Bovenin op de laatste foto loopt een dikke kabel-bundel, moet ik hier iets mee ? Zo ja, welk kleurtje ?

Alvast vriendelijk dank,

Bart
Renault Megane Grand Tour 1.6 16V, LPG, 2004

cabrio1

ik ben bang dat je de complete motor erachter vandaan moet halen. Zal me niks verbazen dat die weerstand of in de behuizing zit, of bovenop de kachelmoter.

Waarom bel je de renault dealer niet, en vraag je naar de werkplaats? Die kunnen je t zo vertellen; scheelt je een hoop tijd&gekloot.

bartjes999

#5
Toevallig heb ik vandaag redelijk wat tijd om te klussen en dit soort (simpele) ergernissen kunnen bij een dealer al gauw kostbaar worden is mijn inschatting. Ik zal maandag evengoed even bellen voor tips en een kosten-prognose als ik het laat doen.

Vanmiddag het midden-deel van het dashboard gedemonteerd, maar kwam niet verder als de kleur-codes op het stekker-blok die de electrische bedieningsorganen doorgeven. Met een multi-meter blijkt dat de dikke kabels voor de hoogste standen van de blower zorgen en een dunnere voor de laagste stand. Zwart-orange is massa.

Nogmaals gekeken vanuit de bestuurderskant en hier kun je zonder demontage van wat dan ook een stekkerblok zien zitten (rechts van het gaspedaal) met dezelfde kleuren, dus de aansturing van de blower. Dit gaat samen een geschroefd plaatje in waar ook nog een dikke zwarte en rode draad naar binnen gaan (niet via dit stekkerblok):



(de stalen pijpen erboven moeten van de kachel-radiateur zijn)

De ruimte is te krap (door het gaspedaal) om met een multi-meter de contacten van het stekkerblok aan te prikken. Ik verwacht weerstanden te vinden achter dit plaatje maar demontage ervan zou volgens mij alleen mogelijk zijn als eerst het gaspedaal gedemonteerd wordt. Deze zit op een beugel met het rempedaal en met 3 moeren vast op het schutbord en betekent dus ook demontage van het rempedaal.

Iemand suggesties of ervaringen ?

Groetjes,

Bart
Renault Megane Grand Tour 1.6 16V, LPG, 2004

cabrio1

kan is groot dat die achter het stekkerblok zit ja.

matthew

Ik zat verkeerd te denken ,sorry wat ik zei is bij de scenic.
Hij zit inderdaad daar.(links dus zoals je inmiddels al had gevonden)
Maar het zijn kant en klare weerstand blok van alle standen.
Waar de stekker op komtis je weerstand.
Volgens mij hoef je het rempedaal en het gaspedaal dus niet te demonteren en zou het net moeten gaan.

bartjes999

Update van de dealer: Ze konden geen kostenprognose geven van reparatie door hun, maar het kabeltje in de onderste foto kost 230 euro incl. btw  :neen:
Ik denk dat zo'n weerstand los nog geen euro kost en ik heb een soldeerbout, nu nog tijd.... 8)

Groetjes, Bart
Renault Megane Grand Tour 1.6 16V, LPG, 2004

bartjes999

Vandaag goed weer, wat tijd om te klussen en de winter komt eraan, wanneer een werkende blower op de hoogste stand toch wel welkom is.
Met een doppen-set, kruiskoppeling  en een paar verlengstukjes heb ik het voor elkaar gekregen de 2 schroefjes op de bijna onmogelijk positie los te krijgen (en uiteindelijk ook weer vast). Los komt een ding waar de ventilator-bedieningskabel in gaat, een keramisch ingegoten weerstandsbankje aan de andere kant en 2 dikke draden direct naar de blower motor:








Leuk detail is dat de stekker een extra 12V (met een dikke draad) aansluiting heeft, welke de contrastekker niet heeft. Via een multi-meter was m'n probleem snel gevonden: de terminal van de draad van ventilatie stand 4 stond teveel open zodat de stift die erin glijdt geen contact meer maakt. Het plastic eromheen was deels gesmolten wat ook aangeeft dat dit het probleem moet zijn geweest.
Deze terminal een beetje dichtknijpen lostte mijn probleem op.

Tijd: ruim half uur inclusief pakken & opruimen van gereedschap, kosten 0,- euro.

Bedankt voor het meedenken,

Bart
Renault Megane Grand Tour 1.6 16V, LPG, 2004

BadEend

Is dat tikken van de recirculatie klep? Ik heb dat namelijk ook.

matthew

@Badeend
Nee, jij hebt ook een megane 1 dit gaat over een megane2 en dat is weer anders.

Aragon

Vandaag hetzelfde ontdekt met mijn interieur ventilator.
Op stand 2 doet hij het niet : ofwel dus stand 0.
Zit die weerstand van stand 2 op dezelfde plaats ?
Alvast dank voor iedere tip. Aragon

Aragon


bartjes999

#14
Dank je,

Aansturing van alle ventilatie-standen (behalve stand 0) gaan via dezelfde multi-stekker naar de blower. De dikte van de draden zijn evenredig met de stand van de vantilatie (dunste is stand 1, dikste is de hoogste stand). Bij mij wat paars-zwart de 4e stand.

Wat je zelf eerst kunt doen is die stekker vinden en eruit trekken.
Bij een Megane 2 zit deze naast het gaspedaal, bij een Scenic (2) volgens eerdere posts van dit topic bij de passagierszijde en zal eerst het dashboard kastje verwijderd moeten worden. De stekkerblok is te herkennen aan dat er links en rechts dikke draden langs de stekker de ventilatie-unit in gaan. Deze draden zijn zwart en rood van kleur en verbinden de weerstandbank met de kachel blower. Die weerstandbank zit weer met 2 schroeven in de blower-unit gemonteerd en ik gok zelf de kans klein dat daar echt iets mee mis is. Pas op bij demontage hiervan, het is zoals gezegd ingegoten in keramiek en dit kan dus erg heet worden bij het gebruik van de blower.

Als je de stekker los hebt kun je eens kijken of er geen terminal abnormaal ver open staat (zoals bij mij het geval) en eventueel sporen van een beetje gesmolten plastic rond die terminal. een beetje bijbuigen van die terminal zou je probleem kunnen verhelpen.

Succes, Bart
Renault Megane Grand Tour 1.6 16V, LPG, 2004

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev