Advertenties


Auto schakelt plots vanzelf van 5de versnelling naar neutraal en dit regelmatig.

Gestart door Mégane Classic Boy, 10 juli 2011, 17:30:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Mégane Classic Boy

Hallo,

Echt raar maar de laatste tijd deed hij het heel af en toe maar gisteren heeft die het ZEKER 8x maal gedaan op autostraten:dus van vijfde versnelling naar neutraal schakelen.. .

Aan wat kan dit liggen en is dit een teken dat de boite helemaal kapot is????  :? ;(

hengelst

Renault Megane 1 phase2 DTI
Citroen Xantia Break HDI
ex Master T35D camper


Mégane Classic Boy

Citaat van: hengelst op 10 juli 2011, 17:44:28synchromeschring

Citaat van: Roy op 10 juli 2011, 18:22:14schakel stift

Dat is allebei "arabisch" voor mij..

Ps:kraken doet hij wel heel veel bij het schakelen dus ik weet niet of dat er iets mee kan te maken hebben..

Roy16v


Mégane Classic Boy

Citaat van: Roy op 10 juli 2011, 23:53:06
dan is het het eerste.
andere bak er achter beste oplossing.

Jongens.. pittig detailtje.. :ik en men garagist weten dat men auto al enig tijd transmissie olie lekt ergens en hij heeft het mij ook laten zien.. .Ik ging het laten maken maar is nog niet gebeurd.

Kan het ook zijn dat de boite helemaal zonder olie zit en vandaar deze probleem?

cabrio1

Citaat van: Mégane Classic Boy op 11 juli 2011, 03:40:25
Jongens.. pittig detailtje.. :ik en men garagist weten dat men auto al enig tijd transmissie olie lekt ergens en hij heeft het mij ook laten zien.. .Ik ging het laten maken maar is nog niet gebeurd.

Kan het ook zijn dat de boite helemaal zonder olie zit en vandaar deze probleem?

als je versnellingsbak zonder olie draait, slaat de bak gewoon vast. De lagers&tanden in de versn.bak worden dan zo heet door de wrijving, dat de tanden gewoon aan elkaar vast worden gesmolten. Dus als gevolg dat je geen meter meer kan rijden.
Staat toevallig een truck bij mn werk waarbij dat gebeurt is.

denk ook de syncromes ringen. Is duurder om te laten maken (arbeidsuren), dan om een andere bak eronder te laten zetten.

Mégane Classic Boy

Citaat van: cabrio1 op 11 juli 2011, 19:44:48
als je versnellingsbak zonder olie draait, slaat de bak gewoon vast. De lagers&tanden in de versn.bak worden dan zo heet door de wrijving, dat de tanden gewoon aan elkaar vast worden gesmolten. Dus als gevolg dat je geen meter meer kan rijden.
Staat toevallig een truck bij mn werk waarbij dat gebeurt is.

denk ook de syncromes ringen. Is duurder om te laten maken (arbeidsuren), dan om een andere bak eronder te laten zetten.

Dat meen je niet man?????Ik weet echt niet wat ik nu moet doen.. hij heeft wel bijna 325000km maar toch rij ik er graag bij en is hij paar maanden geleden nog gekeurd.. .

Ik ben radeloos.. .

Of zou ik gewoon rijden zonder vijfde alhoewel hij het ook niet altijd doet hoor.. .(zou het vermeerderen met de tijd?)

cabrio1

Citaat van: Mégane Classic Boy op 11 juli 2011, 21:24:16
Dat meen je niet man?????Ik weet echt niet wat ik nu moet doen.. hij heeft wel bijna 325000km maar toch rij ik er graag bij en is hij paar maanden geleden nog gekeurd.. .

Ik ben radeloos.. .

Of zou ik gewoon rijden zonder vijfde alhoewel hij het ook niet altijd doet hoor.. .(zou het vermeerderen met de tijd?)

Wat ik zou doen, is gewoon een andere bak eronder gooien. Kijk is bij de sloop? Krijg je m misschien met korting als je de oude bak weer inlevert.

Misschien kan je ook in je huidige versnellingsbak kijken hoeveel olie er nog in zit, en desnoods bijvullen? Heb je langer de tijd om een andere te zoeken.

owja; kilometers zegt niks:-) Heb pas een verkoper bij een autobedrijf gesproken, en een klant van hun had de auto nog steeds in onderhoud daar. Ding had al 1 miljoen op de teller staan&rijd als nieuw.

Mégane Classic Boy

Ja maar wat wel raar is is dat hij het nu weer NIET doet als ik hem in vijfde schakel dus ja.. weet het ook niet maar moet het nog eens testen voor een langere afstand op autostraden..

Roy16v

klopt kilometers zegt niets,onderhoud dat is de sleutel tot het geheel.

In een ander topic is ook een discussie over welke olie,ik blijf er bij dat goede olie het allerbelangrijkste is voor de draaiende delen.
Dus stel dat je bak helemaal leeg is ( dan zou hij ook lawaai moeten maken : lees huilen of krassend geluid ) kun je het nog proberen met een paar liter olie er in.

Ik kocht mijn huidige coupe met een bak die alleen stil is in de 1,huilt in de 2 en 345 krast en bromt hij er over,zat dus geen druppel olie in en daar werd elke dag 70 km mee gereden en aan de bak was geen lekkage meer te zien dus dat ging al heel erg lang.
Hier heb ik 2,5 liter op gegooit en de eerste 2 dagen was hij stil en nu krast hij een beetje met gas los laten en afremmen.

Dus in de samen vatting,je kunt het proberen met een beetje olie bij vullen,
maar het beste is toch om een andere bak te kopen,zoals cabrio1 ook zegt,qua uren ben je met nieuwe ringen duurder uit en wie weet wat er nog meer versleten is.

Wil je je megane houden,vervang dan ook meteen de koppeling.

Mégane Classic Boy

Citaat van: Roy op 13 juli 2011, 17:58:52het beste is toch om een andere bak te kopen

Bedoel je met "andere bak" andere boite dus andere versnellingsbak?Want "bak" wordt in belgie ook als "auto" bedoelt.. .


Citaat van: Roy op 13 juli 2011, 17:58:52Wil je je megane houden,vervang dan ook meteen de koppeling.

Wat bedoel je met "koppeling"?


Roy16v

Ja hier ook haha,ja ik bedoel een andere boite ( doos letterlijk vertaald ? )
en hebben jullie ook een ander woord voor koppeling?
gedeelte tussen de motor en de bak wat je kunt bedienen met de koppelings pedaal zodat je de motor en bak kan verbinden en de verbinding kan verbreken dmv de koppeling in te trappen.koppelings plaat,drukgroep en druklager vervangen als je de boite gaat vervangen.

Nicole

Ik zou er inderdaad maar een andere bak kopen, kan ook gewoon via sloop/marktplaats. Zonder olie rijden doet 'm geen goed. Het moet er "niet voor niets" in. :)
Mégane Coupé • 1.9 DCI (Gechipt > 130 pk) • 2001 • Zwart > Verkocht!

Mégane Classic Boy

Citaat van: Roy op 15 juli 2011, 18:38:12
Ja hier ook haha,ja ik bedoel een andere boite ( doos letterlijk vertaald ? )
en hebben jullie ook een ander woord voor koppeling?
gedeelte tussen de motor en de bak wat je kunt bedienen met de koppelings pedaal zodat je de motor en bak kan verbinden en de verbinding kan verbreken dmv de koppeling in te trappen.koppelings plaat,drukgroep en druklager vervangen als je de boite gaat vervangen.

Citaat van: Nicole op 16 juli 2011, 07:49:46
Ik zou er inderdaad maar een andere bak kopen, kan ook gewoon via sloop/marktplaats. Zonder olie rijden doet 'm geen goed. Het moet er "niet voor niets" in. :)

Ik weet het niet jongens.. denk toch dat het dat niet meer waard is dat ik nog zoveel kosten ga maken aan men auto want bijna 330 000Km is echt niet niks hé!!!!!Heb er al lang genoeg mee rondgereden en hij heeft zijn dienst allang volbracht.

Ik ga rijden tot hij echt niet meer kan.. en eerlijk gezegd heeft hij het niet meer gedaan van vijfde vanzelf verspringen..

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev