Advertenties


Post hier je BMC CDA Airbox ervaring!

Gestart door nd-photo.nl, 30 juni 2011, 12:40:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

nd-photo.nl

Ik ben bezig met optimalisaties aan mn Meg en de luchtinlaat is momenteel verre van ideaal. Ik heb al een grote slag geslagen door de originele luchtfilterslang te gebruiken, die lucht opvangt aan de zijkant van de radiator. De slang loopt over in een handmade buis (10cm diameter origineel), die ik deels heb verknipt om te laten passen op mn Powerfilter. Dit alles is aangesloten op de originele slang die op het gasklephuis zit.

Luchtslang (+-6cm diameter, origineel) < alubuis (10cm diameter, verknipt) < RaidHP Powerfilter (8cm diameter)

Voorheen liep er een 10cm buis richting de bumper (verknipt aan de bovenkant om op powerfilter te passen), achter mn linkerkoplamp.

Ik wil nu gewoon een nette oplossing, een powerfilter met behuizing en slang eraan vast. In mn zoektocht kwam ik op de volgende alternatieven:

-Pipercross Venom (€125)


-Pipercross Viper (identiek aan Venom, minus behuizing), (+€200)


-BMC CDA (Carbon Dynamic) Airbox (€230)


-Injen Technology CAI (€300)


Ik neig naar de BMC CDA Airbox, geen slechte verhalen over gelezen (wordt oa. door Porsche gebruikt in de racerij als ik het goed heb gelezen), kost wel wat, maar dan heb je ook wat.

Roelk

ik denk dat het verschil tussen een openluchtfilter of een airbox bijna tot niks is eerlijkgezegd.
maar het ziet er wel supper uit !-!

nd-photo.nl

#2
Ik heb er in eerste instantie een open filter van K&N op gehad, erg vet geluid, maar was niet meer vooruit te branden door te warme lucht van het vooronder. Afgeschermd filter merk je wel degelijk verschil mee. Pas geleden ook mn originele filterhuis + K&N vervangingsfilter gemonteerd, maar die presteert toch voelbaar minder (minder hard optrekken, tragere hernemingen) dan een afgeschermde powerfilter.

Roelk

Tuurlijk merk je verschil tussen een openluchtfilter en een standaard.
Maar ik ging er van uit dat je k&n geen warme lucht op zoog.
Vandaar dat ik dacht dat je weinig winst zou halen.
Maar nu zal je wel verschil merken denk ik.

Rogier

Had je de K&N voor in de bumper zitten (na beneden) of bij je motor ?, Ik heb zelf een K&N luchtfilter en deze doet het perfect, eens in de zoveel tijd een schoonmaak beurtje geven en hij is weer goed !-!

nd-photo.nl

#5
K&N zat op de standaardplek (einde vd zwarte originele buis), en had een koudeluchtbuis aangelegd (aanvoer van onder de bumper). Filter zelf was na een ritje aardig heet, de koudeluchtbuis niet anders.

Pas geleden een infrarood thermometer aangeschaft en metingen gedaan na een ritje waarbij de motor normaal warm is gereden. RaidHP filter behuizing was volgens scanner +-40graden, de buis ervoor +-35graden.

Zal filmpje soon posten! Daarentegen is de thermometer ook niet geijkt, dus gewoon natte vinger werk.

Temp van spruitstukbuizen loopt van 180 - 250 graden (250 graden bij middelste buizen).

Cason infrarood thermometer


Roelk

Ik heb laatst ook Z'n ding aangeschaft egt ideaal  !-!

Christian de Vriend

Erwin heeft er 1 gemonteerd,die is er ook tevreden mee.

ik zelf ben er geen voorstander van.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

nd-photo.nl

En om welke reden niet, dat is het interessante aan je uitspraak uiteraard :)

Christian de Vriend

Voor ik mn redene geef,zeg ik wel dat ik er niet van uit ga dat ik gelijk heb,zal daarom ook niet zeggen dat een cda slecht is.

Een deel van mn ervaring met motoren,en de aanpassingen er aan,haal ik van de dynodagen,die woon ik ongeveer 6 jaar bij,met jaarlijks
tussen de 3 a 6 dynodagen,en tijdens die dagen heb ik een hele variatie gezien aan renaults,en andere merken (opel.honda,audi,dodge,nissan),en de
aanpassingen die men er aan gemaakt heeft,en daardoor ook weer welke het meeste/minste effect geven.

De cda heb ik niet tot nauwelijks gezien,en als die er op zaten,en als ze er op zaten,kwam het naar voren dat de motoren niet 100% werkte
nogmaals,niet dat ze slecht zijn,net een wole trui,het zit lekker,maar jeukt als de ziekte,mischien heeft het geen invloed op mijn motor
maar heb het risico niet genomen,en hem gemonteerd zoals die nu zit.

Van de motor (warmte) vandaan,met een dikke rubberen buis (glad aan de binnenkant) en het filter achter de bumper,in een buis
die van boven en onder open is,zodat die frisse lucht kan aanzuigen,want naar mijn mening is een chrome buis naar het filter wel mooi
maar het word,door het dunne alu of rvs snel warm,turbo motoren hebben daar toch geen last van,die pompen wel zulke grote hoeveelheden
naar binnen,dat koelt toch wel door de IC,maar atmosferisch,dat is een ander verhaal.
In mijn ogen leek mij het beste om een dikke rubberen slang te nemen,die de warmte beter buiten houd.

maargoed, een heel verhaal,maar het is me wel duidelijk,je kan 10 de zelfde wagens nemen,met zelfde type en motor
en toch zie je veel variatie zoals men denkt dat het goed is,en dat is goed ook,anders word het een saaie boel.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Roy16v

Ik denk dat ik mijn filter ook na beneden ga leggen met een andere buis er op.
Je verneemd het al met het weer,als het warm is wil hij niet vooruit en is het dauwig dan is het een raket.

Christian de Vriend

dat is zeker verstandig,zoiezo heeft dauw/nevel een positief effect
een klein beetje waternevel is goed voor vermogen,sommige wagens in de
racerij hebben waterinjectie,daar in tegen is te veel water funest voor de motor.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

nd-photo.nl

Dat heb ik ook gelezen, bestaan hele leuke systemen voor.

Christian de Vriend

ik heb nog een ander soort injectie liggen op zolder,geeft wat heftigere effect  :q :q
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev