Advertenties


Jullie mening over (externe) chiptuning

Gestart door nd-photo.nl, 23 juni 2011, 13:53:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nd-photo.nl

Een tijdje geleden had ik al een aanvraag gedaan en vandaag kwam ik er na gesprekken met mn collega weer op: chiptuning. Zoals te lezen is in mn sig rijd ik in een Phase 1 1.6e, die me goed bevalt. Na installatie van Supersprint spruitstuk en wat modificaties hier en daar is hij al een stuk pittiger geworden. Al mag dat natuurlijk altijd ietsje meer zijn  _o_

Ik zou natuurlijk de auto kunnen verkopen en een 2.0 16v kunnen kopen, maar dat vind ik zonde, gezien het (preventief) onderhoud wat er nu al in is gestoken (nieuwe schokdempers, nieuwe veerpootlagers, nieuwe distri set, etc etc). Daarnaast vind ik het gewoon een fijne auto om in te rijden en vind ik het echt "mijn auto", tot zover :)

Ik heb 2 interessante opties gevonden in mn zoektocht:

Hazelhoff / Aspen Chiptuning

Hartelijk dank voor uw interesse in Hazelhoff Autosport / Aspen Chiptuning.

Hazelhoff autosport / Aspen tuning is al meer dan 25 jaar in begrip in autoland. Wij hebben een zeer moderne garage met Up-To-Date gereedschappen en kennis.

Door uw auto te chiptunen krijgt u betere rijprestaties en een soepeler draaiende motor. Uw auto zal na onze tuning bij het accelereren vlotter aanvoelen. Daarbij is er een mogelijkheid om uw auto d.m.v. onze software een aanzienlijk stuk zuiniger te maken.

Bij een Aspen-systeem word gebruik gemaakt van de nieuwste techniek namelijk: ESM wat staat voor Externe-Software-Matige chiptuning waarbij er gebruik wordt gemaakt van een extra computer die bij aan de "hoofd ECU" computer van de auto geschakeld word. Dit word door diverse instantie beschouwd als de meest veilig manier van chiptuning!

Waarom een "ESM" externe computer...?
Om de software zo precies en actueel mogelijk te schrijven en te laten functioneren is er simpel weg niet genoeg geheugen in de originele computer van de auto, daar staat immers al zoveel informatie op. Daarom werken wij uitsluitend met een externe ESM module(computer) een bijkomend voordeel hier van is dat de dealer/garage de originele computer van de auto gewoon kan blijven gebruiken voor het updaten en aanpassen. En mocht er toch iets fout gaan met de tuning loopt de auto gewoon door op de
origineel computer van de auto.

LET OP: Dit is bij ander tuning's vormen niet mogelijk! Daarom word de ESM module geadviseerd door de meeste dealer bedrijven en automerken!

Ook is de ESM module te herprogrammeren zodat deze ook mee genomen kan worden naar een andere auto.

Kwaliteit, vertrouwd, gecontroleerd, en bedrijfszeker zijn dan ook de kernwoorden die bij dit systeem passen.

Het systeem kan desgewenst eenvoudig verwijderd worden zonder de risico's van storingen. Een Aspen chiptuning-module combineert dus de kwaliteiten van chiptuning en OBD tuning met de gemakken en voordelen van een extern systeem (ESM). Aanpassingen aan de originele tuningsoftware zijn mogelijk, zodat aan uw individuele wensen tegemoet kan worden gekomen, bijvoorbeeld een speciaal caravan / trailer programma of een race / rally programma. Alles is mogelijk, vraag het ons !

Voor Uw auto hebben we de volgende optie's:

Optie 1: Basis - tuning
+ 11 PK en 15 Nm aan koppel trekkracht extra en 0 tot 5% brandstofbesparing

Optie 2: Extra+ - Tuning
+ 15 PK en 28 Nm aan koppel trekkracht extra en 5 tot 8% brandstofbesparing

Optie 3 ECO-Tuning:
+ 8 Pk en 10 Nm aan koppel trekkracht en tot 10% brandstofbesparing

Prijzen:
Optie 1* 349.- Euro
Optie 2* 399,- Euro NORMAAL 450,- Euro !
Optie 3* 349.- Euro
Alle prijzen zijn inclusief testrit, afstelling, montage en garantie's

Voordelen van het Hazelhoff  /  Aspen systeem:
- Geen ingreep in originele fabriekscomputer, dus geen problemen bij uw
garage.
- Niet traceerbaar door de dealer.
- Extra vermogen maar binnen de toelaatbare marge van uw motor.
- De kwaliteiten van chip en OBD, maar met de gemakken van een extern
systeem.
- het systeem is mee te nemen naar een andere auto ( programmeerbaar )
- CE en TüV gekeurde producten, dus kwaliteit gegarandeerd.
- Al meer dan 25 jaar ervaring in tuning en autosport producten.

------------

Supro Automotive Engineering

Bedankt voor je interesse.

Chiptuning van deze motor is zeker mogelijk. Of het voor jou ook interessant is, kan ik niet bepalen.

De vermogenswinst is gebaseerd op het rijden op 98 octaan brandstof, of vergelijkbaar. Daarvan uitgaande is er ongeveer 10pk en 15nm extra mogelijk. Dat is niet enorm veel, maar wel merkbaar. Vooral in het middengebied van belasting en toeren, wordt de motor sterker en daardoor ook zuiniger. Je kunt daarmee makkelijker accelereren. De motor wordt gretiger.

De software aanpassing wordt voor jouw auto geschreven en kost €350,-.

Het duurt ongeveer 4 uur om te maken en verifiëren.

--------------------

Wat zijn jullie meningen hierover? De een maakt gebruik van een externe computer, die wat generieker in opzet is (niet 100% op maat gemaakte), maar wel betere cijfers op tafel legt en als voordeel heeft dat hij het originele systeem/ECU niet aanpast. Daarnaast kan de module op een volgende auto worden hergebruikt.

De andere heeft 100% op maat gemaakte software (proces van in totaal 4 uur), maar gaat volgens mij ten koste van je default software en is niet overdraagbaar.

Input wordt op prijs gesteld  _o_ !

DONRozeboom (Mike)

Ondanks het feit dat ik helemaal niet thuis ben in Chiptuning, klinkt de eerste het beste.
Een toevoeging aan je huidige systeem is altijd beter dan het herschrijven van.
Als je ECU kaduuk gaat, zal je opnieuw moeten laten tunen, waar je met het losse systeem, dit over kan zetten en voila!.
Ik zou er iets meer geld in steken en voor optie nummertje 2 gaan bij Aspen.
Met vriendelijke groet,

Mike Rozeboom

Toyota Aygo 1.0 12v - 11-2010 (Lease)
Peugeot 306 1.6 XS - 10-1999

sijm138 (jesse)

bij een 1.6 zal je er niet echt veel meer vermogen uithalen.
omdat het een 8 klepper is en een 1.6.
dus het zou zonde van je geld zijn om het te laten doen.
dan is het altijd nog beter om een 2l 16 v te kopen dan haal je er wel 30 pk extra uit alleen bij een 1.6E niet.
megane coupe 1.6E 98.
chevrolet camaro 5L V8 78.

nd-photo.nl

Begrijpelijk, vergeet niet dat dit systeem overdraagbaar is, mocht ik alsnog een andere auto kopen, kan het systeem worden herschreven en heb ik alsnog de winst bij een andere auto.

15pk lijkt me wel voelbaar (is dit ook zo?), ik rijd al lichter door mn reserveband thuis te laten (spuitbus met siliconenvuller in de plaats ervan) en mn kofferbak zo leeg mogelijk te laten, lag een tas vol met gereedschap etc etc erin.

nd-photo.nl


ShiftGear ( Erwin de Rijke )

Citaat van: sijm138 (jesse) op 23 juni 2011, 14:29:15
bij een 1.6 zal je er niet echt veel meer vermogen uithalen.
omdat het een 8 klepper is en een 1.6.
dus het zou zonde van je geld zijn om het te laten doen.
dan is het altijd nog beter om een 2l 16 v te kopen dan haal je er wel 30 pk extra uit alleen bij een 1.6E niet.

:neen:Dan heb je het begrip 8 klepper toch niet begrepen vriend! Mijn maat Chris ( die ook op het forum zit ) heeft precies zo een zelfde Motor.
hij heeft hem laten chiptunen bij Fastchip, ik weet niet meer wat zijn waardes zijn maar hij trekt mij er makkelijk uit!  :q
veel mensen denken dat je met een 8 klepper niet zo veel vermogen uit haalt, maar die gedachte is verkeerd.

Ik weet niet of ij er bij is met Franse auto dag in Nijmegen, maar mocht je hem nog zien op een evenement/meeting dan raad ik je aan om maar eens te vragen of je mee mag rijden met hem!
Proud to be Loud!
Knetterpuupe!

nd-photo.nl

Is dat member Christian? Ik las al dat hij ook flink wat heeft gedaan aan zn auto (zit een beetje op hetzelfde niveau).

Tedo

Ik heb het laten doen bij mijn 1.6 16V, die van 113 naar 127 pk gegaan zou moeten zijn (echter niet laten meten). De auto is wat feller en iets zuiniger, je merkt wel iets verschil maar niet wereldschokkend.
Voordeel is dat er niet met de originele chip wordt gerommeld; kastje er tussenuit en je bent weer origineel.

nd-photo.nl

Jij hebt het laten doen bij Hazelhoff? Zoja, mooi dat je het merkt en dat je ook ziet dat hij iets zuiniger wordt. Weet jij hoeveel het kost om het te herprogrammeren indien je wisselt van auto? Die vraag heb ik nog openstaan

Tedo

Nee, niet bij Hazelhoff, maar hier:

http://www.vtune.nl/

Over prijzen van overzetten niet gesproken, wel dát het kan.  ;)

nd-photo.nl

Aha kijk, die geven +-10 pk erbij en wat Newton Meters :) Hoeveel was jij ervoor kwijt als ik vragen mag?

Christian de Vriend

Citaat van: sijm138 (jesse) op 23 juni 2011, 14:29:15
bij een 1.6 zal je er niet echt veel meer vermogen uithalen.
omdat het een 8 klepper is en een 1.6.
dus het zou zonde van je geld zijn om het te laten doen.
dan is het altijd nog beter om een 2l 16 v te kopen dan haal je er wel 30 pk extra uit alleen bij een 1.6E niet.

tot nu toe heb ik 18pk erbij,zonder chiptuning,dat moet nog gebeuren.
tuurlijk,een 2.0 16v heeft meer,een 7,2 v8 nog meer.persoonlijk vind ik een 8v lekkerder optrekken
dan een 16v,dat leeft te veel bovenin,maar dat is ieders eigen instelling.

mijn mc was gechipt,met je huidige ecu ga je niet ver komen,de ecu schroeft
alles terug,je merkt er nagenoeg niks van,wat dan om de hoek komt kijken is of een piggyback,of
een eenvoudige standalone ecu.

piggyback zet je tussen je motor in de ecu in,hij houd de ecu voor de gek,zodat je toch alles kan
afstellen.

standalone zegt het al,complete ecu er uit trekken,en geheel nieuwe plaatsen.

beide oplossingen zitten tussen de 300 en 400 euro,voordeel van beide is,aanpassing gemaakt??
laptop er aan,lieft op een dyno,en afstellen maar.

maar als ik een rs zou aanschaffen,is er maar 1 die aan de ecu kan en mag komen,en dat is fastchips
in de 7 jaar dat ik bij de dyno aanwezig ben,heb ik hem toch leuke prestaties zien afleveren,soms
nog beter dan andere tuningsbedrijven,en de prijzen van fastship,zeker op een dynodag,zijn toch
aantrekkelijker.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Tedo

De monteur vertelde dat de Kia dealer om de hoek alle demo's bij hun laat chippen.
Klanten die achteraf hun nieuw gekochte Kia toch wat vinden tegenvallen, werden ook naar hem doorverwezen  :D

Christian de Vriend

veel merken chiptunen hun eigen wagens,je betaald je eigen alleen een slag in de ronte
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

matthew

Het tegenwoordige chiptunen is eigenlijk alleen software inspuiting veranderen(KENVELDEN).
Dus er wordt niet meer een echte andere chip tussen gesoldeerd,dus je rekeneenheid zal niet sneuvelen en het is ook niet traceerbaar bij de dealer.

Met kastjes buiten je rekeneenheid(die hem dus eigenlijk voor de gek houden)ken ik 2 meegemaakte die dat hadden en beide werkte niet goed.De 1e gaf echt eigenlijk geen meer vermogen(19 16v) en bij andere ging verbruik bij zelfde rijstijl met 3l per 100km omhoog wel merkbaar meer vermogen(1.4 tce).

Zelf heb ik een coupe 2.0 8v gehad en deze laten chippen(software herschreven),daar kreeg ik een lekker trekkoppel van wat goed merkbaar was in de 1,2,3.

Nu clio rs ook laten chippen en dat gaat echt goed voorruit.
Maar er wordt veel met pk's gegooid,maar wat er met alleen een chip uit komt is maximaal 10%meer van je originele pk's.
Het koppel daar gaat het om en dat gaat vaak een 15%omhoog en dat merk je en veraangenaamd je rijeigenschappen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev