Advertenties


harde slang ;)

Gestart door Den, 16 juni 2011, 01:02:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Den

Ladies en gentlemen,

Nee niet wat de titel zegt op een verkeerde manier opvatten  8)7

Ik zit met iets geks bij de F7R.
Een week of 3 geleden is de koelslang van de kachelradiator eraf geklapt, Dit was te wijten aan een klem die niet helemaal erop zat, nog voor het ribbeltje zeg maar.
Slang vastgezet, bijgevuld en ontlucht.
Daarna zijn de problemen gekomen.
De bovenste slang van de radiateur wordt redelijk tot goed hard. Als ik dan de dop van het expansievat opendraai komt er een kleine sis maar dat is ook alles. Kvs borrelt bijna niet omhoog en de slang ontspant weer. De temperatuurmeter schommelt (lucht in het systeem is vaak de oorzaak)
Ik heb tot 3 keer toe de radiateur ontlucht. Komt enkel kvs uit. Stationair laten draaien en af en toe in de slangen geknepen

Gecontroleerd:

Waterpomp doet het goed (goede straal zonder bubbels of lucht)
Thermostaat vernieuwd, onderste slang wordt warm en na een tijd de bovenste pas
Alles ontlucht en nieuwe expansievatdop
Koppakking vermoed ik niet, geen olie in kvs of andersom
Olie is mooi helder en knettert niet, kvs is schoon en helder van kleur, ook geen hc in het expansievat of rook uit de oliepeilpijp
Verder geen mayo of dampen uit de olievuldop
Geen olieverbruik of witte rook dus daarom geen lekke koppakking lijkt mij
Kachel wordt goed warm

Metertje kan zijn dat de temp meter kapot is maar maak me iets meer zorgen over de harde slang
Verder slaat de fan goed aan en koelt wel goed af

Als ik hem overigens goed doortrap tot de 7000 dan bouwt hij geen druk op maar rijd ik normaal dan is het over een ritje van een 25 km een ander verhaal. harde slang en schommelen van de meter

Ter controle heb ik vandaag een druk voel knijp test bij een meg 1 ph2 1.4 16v gedaan en de slang is bij mij iets harder. Met wat kracht kun je hem net niet dubbel knijpen

Wie o wie heeft nog een idee ?
Maggied couple 4 life,
Maggy: 1.6 8v, K7M RiP
Big Mag: 2.0 16v, F7R

coupe parts 4 sale

Roy16v

volgens mij had mijn groene dat probleem ook.

Den

Citaat van: Roy16V op 16 juni 2011, 18:09:41
volgens mij had mijn groene dat probleem ook.


Een groene met een harde slang is nooit grappig ;)

Ach wordt er gek van zo.
Alles wat dat normaal veroorzaakt is goed ook.
Zal wel lucht zijn in het systeem, hoop dat het vanzelf beter wordt na een tijdje..

Na vandaag nog een keer ontlucht te hebben is de slang iets minder hard maar er kan bijna geen lucht meer inzitten.
Ook loopt nu de kvs niet op als je de dop van het vaatje eraf draait, wel een sisje maar niveau stijgt niet.

Iemand ??
Maggied couple 4 life,
Maggy: 1.6 8v, K7M RiP
Big Mag: 2.0 16v, F7R

coupe parts 4 sale

testit

Mischien een andere dop op het drukvat via de dop moet de overdruk weg kunnen en er ook weer lucht in kunnen
anders zou bij het afkoelen de slangen platworden

testit

druk in het systeem is dus per definitie nodig om het kookput te verhogen(zeker in de bergen)

Den

#5
Heb ik ook al aan gedacht, heb nu de bruine erop zitten ipv de blauwe, nu open bij 1.1 ipv 1.6 maar probleem blijft nog.
Het is wel een nieuwe overigens en gaat netjes open bij 1.15 en die blauwe gaat open bij 1.55 bar

Hoeveris het normaal dat je die slangen in kunt knijpen ? Als ik de slang met duim en wijsvinger in knijp dan kan ik hem net een halve cm plat drukken nu.
Is dit de normale druk ?

Morgen laatste ding proberen en dat is even goed flushen van het systeem.
Is het dan niet gaat de distri, waterpomp en radiateur iets eerder op de schop qua vervanging dan de planning was ;)

Iets druk is zeker nodig, zit voor al met de gigantische overdruk ook, gemeten druk was 2,2 bar maar vandaag zat ik rond de 1,8. Als ik het vergelijk met de expansiedop nog 0,2 hoger als de dop moet toestaan maar als ik er druk op zet met de compressor gaat de dop netjes open.
Thnx voor het meedenken iig
Maggied couple 4 life,
Maggy: 1.6 8v, K7M RiP
Big Mag: 2.0 16v, F7R

coupe parts 4 sale

testit

#6
Als e druk te hoog is heb je geen lek wat je allemaal wil doen is dus vrij zinloos,de druk kan je wel laten ontsnappen door de dop maar gaat niet via de klep in de dop  ??
terwijl de klep volgen jou wel opengaat bij lagere druk
banden spanning is 2 bar even ter vergelijking ,er zijn trouwens verschillende soorten slangen van soepel rubber en stug rubber.geeft dit het verschil.Als de druk weg kan je verliest geen koelvloeistof de motor wordt niet heet
dan is het koel systeem ok.
als de temperatuur schommelt lijkt het op een kapotte thermostaat als er lucht in het systeem zit
kan ook nog zit er geen onluchtingsplug op de kachelslang (ik weet niet hoe jouw motor eruit ziet) werkt de kachel wel goed?

Den

Nee klopt heb geen lek, tenminste niet naar buiten. Volgens mij zit er gewoon veel vuil of verstopping in het systeem met wat lucht. Vandaag gespoeld en de druk is wat minder. Het is een f7r iig, kan me niet herinneren of de slangen van hard of zacht rubber zijn. Of dat ze normaal zo op druk staan.

Thermostaat is vervangen en als je drukopbouw hebt kan er een vernauwing ergens zitten. Dat de toevoer groter is als de uitgang, hierdoor krijg je ook druk. Hoge druk spuit idee zeg maar.

Temp meter moet wel vervangen worden dus lijkt me het probleem voor de schommeling.
Volgende week komt de nieuwe binnen dus ben benieuwd wat er dan gebeurd.

Kachel werkt perfect en zit geen ontluchter op. Heb nu ontlucht door de bovenste temp meter eruit te halen en via het thermostaat huis gevuld. Daarna met meter erin koud gestart en expansievat gevuld. Fan sloeg goed aan en toen bijgevuld tot 1 cm onder max.
Heb ook een reserve slang besteld en hoop gewoon dat de slang wat minder aan het worden is maar voor de zekerheid even vervangen. Andere slangen staan overigens op ongeveer dezelfde druk dus ga ervanuit dat het goed is nu.
Anders zouden de slangen wel als een balonnetje erbij hangen ;)

Mocht het anders worden of niet, wat ik hoop laat ik het ff weten, thnx !!
Maggied couple 4 life,
Maggy: 1.6 8v, K7M RiP
Big Mag: 2.0 16v, F7R

coupe parts 4 sale

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev