Advertenties


Afslaan auto/Tikkend start geluid

Gestart door PaTjUhH, 9 juni 2011, 14:37:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PaTjUhH

Beste mede Megane drivers,

Ik zal mij allereerst netjes voorstellen,ik ben een Megane rijder 1.6e (G3) 1998 rijder uit Nijmegen sinds mei 2010.
De auto is fijn in gebruik, alleen in onderhoud heeft die vaak zijn gebreken.

Zo heb ik al vele malen bij de garage gestaan o.a. voor een revisie wat een kostelijk geintje was. Maar gelukkig heb ik zelf een zeer lastige technische storing weten op te lossen, wat uiteindelijk het brandstofrelais de boosdoener was.

Maar helaas heb ik nog steeds problemen, al zijn het in mijn ogen kleine probleempjes.
Maar om het bij een probleempje te houden vraag ik jullie o.a. om raad.

Mijn probleem is wanneer de de auto koud gestart word, start die goed. Maar wanneer ik de bocht in ga, dus terugschakel van z`n 3 naar de 2 dat het toerental flinkt schommelt. Met als gevolg vaak dat de auto uitslaat (en alle lampjes gaan branden), maar ben er ook achter gekomen dat wanneer ik optijd gas geef (ondanks wanneer de lampjes branden) dat de auto een doorstart maakt zonder opnieuw contact te maken (niet altijd).

Op het Forum heb ik al verschillende informatie gevonden over het afslaan van de auto.
Maar toch is het voor mij tot op heden nog niet de oplossing. Zo heb ik het gasklephuis & stappenmotor al schoongemaakt (nog niet getest of het pennetje flexibel heen en weer beweegt, anders heb ik dat zo nog een keer gedaan met kruipolie). Zo heb ik ook al het slangetje tussen de MAP sensor en de motor nagekeken, maar was geen scheur in te vinden (Hoe zijn die slangetjes anders te testen?). Zo had ik ook gelezen van als je het slangetje van de MAP Sensor haalt wanneer de auto draait, dat de stappenmotor dan de rekenwaarde overneemt en wanneer de motor (best) stationair blijft lopen dat het een voorteken zou zijn dat het niet aan de stappenmotor ligt? Zover ik het goed heb gelezen? Bij mij bleef de motor stationair.

Overigens wou ik waarschijnlijk eerdaags eens de Map Sensor gaan doormeten, om er zeker van te zijn of dat niet de oorzaak is? Of kan zijn?
Ik had al gelezen wat de waardes moesten zijn, erg handig zo`n Forum  Y!

Zo heb ik ook gelezen, dat het aan Bougies/Bugiekabels/Bobine`s kan liggen?
Zo moet ik nog de bougiess nakijken en de bougiekabels/bobines gaan doormeten alleen hoe ik dat precies moet doen is voor mij nog wat onduidelijk.

En sinds kort heb ik ook een vreemd 'tikkend' geluid wanneer ik de auto start, merkte wel dat mijn V-snaar zo nu en dan wel eens van zich wilt laten horen. Ligt daar het probleem? Heb pas wel het thermosstaat/thermosstaathuisklepje vervangen. Waardoor ik nieuw koelvloeistof (+-5a6 liter) heb moeten bijvullen waarop de koelvloeistofreservoir mooi vol bleef na het recirculeren/ontluchten. Het geluid is trouwens na paar dagen gekomen, dus misschien heeft het niets met het koelysteem te maken.

Hopelijk kunnen jullie mij er verder mee helpen met jullie ervaringen!?

Als er vragen zijn of tips/tricks dan hoor ik het graag!

Mvg, PaTjUhH  !-!


RobScénic

Bougies en kabels vervangen kan zeker bij een LPG auto wonderen doen. Vervang de bougies dan wel voor Bosch FR78X, dit zijn speciale LPG-bougies. Stappenmotor moet je zeker controleren op werking.
Kleppen stellen doet ook wonderen, hiermee zal het getik ook waarschijnlijk verdwijnen. Bobines en kabels kun je testen door met een plantenspuit wat water er op te nevelen als de motor draait.

Succes!
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

PaTjUhH

Hoi RobScenic,

Bedankt voor je reactie!

Alleen vroeg ik mij af, waneer ik met de plantenspuit wat water op de bobines & kabels nevelt.
Wat moet er dan gebeuren, om te zien of het wel of niet goed werkt!? En dan kabel 1 voor 1 ? Zoals je merkt ben ik daar niet zo thuis in  8)7.

Betreft de bougies was ik al van plan te gaan vervangen, maar toch bedankt voor het type.

Maar jij denkt niet dat het aan een vacuumlek/mapsensor ligt? Aangezien dat ik daar ook al veel over heb gelezen.

Alvast bedankt.

RobScénic

Loopt je auto goed stationair, en als je gas geeft heeft hij dan wat moeite om op gang te komen (stotteren)?

Als je water op je bobines spuit (mochten deze gescheurd zijn) dan gaat je motor slechter lopen, en bij versleten bougiekabels zou je vonken kunnen zien overspringen.

MAP-sensor kan ook inderdaad, je zou eens eentje van de sloop kunnen plukken en kijken of het verschil maakt. Als je geen scheur in het slangetje ziet, dan is hij nog goed.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

nd-photo.nl

Dat dacht ik ook, geen zichtbare scheur in de slang, maar die was toch zeker de boosdoener bij mij bij het afslaan.

testit

#5
Heeft deze een lpi installallatie? deze heeft injectors die behoorlijk kunnen tikken

RobScénic

Och vervangen kan geen kwaad. Dat slangetje kost bijna niets...
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

PaTjUhH

Bedankt voor de reacties  !-!

Helaas doet de auto vanaf vandaag het tijdens het starten vreemder, wanneer ik start dan slaat die wel aan maar (zo nu en dan) vallen de toeren gewoon gelijk naar 0! En wanneer ik er wat gas bij geef, vertoond die hetzelfde. Vreemd  :?   Maar gelukkig wanneer die loopt dan loopt die.

De auto loopt redelijk stationair tegen de 700/750 toeren, alhoewel die soms wanneer de motor nog niet op temperatuur is de auto iets voelt shocken. Wanneer de motor warm is, loopt die lekker rustig. Ik heb alleen nog niet de tijd gehad om het een en ander nog na te kijken.

Ik ben wel langs de sloop gereden voor zo`n slangetje, maar helaas had die het slangetje niet  :?. Nja...die kan ik als nodig wel bij de dealer halen, zal de kop  8)7 niet kosten (maar helaas is die niet open op `n zaterdag en nu nog met pinksteren moet ik toch wachten tot dinsdag!)
Maar die jongen van de sloop had nog wel `n blik geworpen onder de kap en hij meende betreft mijn klachten dat het aan de 'stappenmotor' zou liggen. Omdat hij zelf ook in een getunede 'oudje' renault reedt, met in het verleden dezelfde problemen.

De stappenmotor heb ik wel al eens los gehad en schoongemaakt, nja ik ga ervan uit dat die "schoon" is!? Verders moet ik nog wel de werking van de stappenmotor controleren, waar moet ik dan zeker op letten? Dat het veertje stroef gaat of juist soepel? Of?

Dus betreft het slangetje even wachten tot na pinksteren en de stappenmotor eens checken nog! En de Bougiekabels.

Hopelijk kunnen jullie er weer iets meer mee?

Anders wanneer ik dinsdag/woensdag naar de dealer rijdt dan ook maar eens laten uitlezen. Met de hoop dat het probleem geconstanteerd kan worden.

P.s. of het een Lpi is weet ik niet? Er ligt een Vialle systeem in.

testit

#8
Bij een lpi zitten er injectors op het spruitstuk ipv een gasring en geen verdamper is een systeem van vialle schakelt vrij laat om op gas
de injectors op het spruitstuk kunnen hinderlijk tikken vooral als je niet weet wat het is ,dit systeem kan ook heel slecht tegen leegrijden van de tank ivbm drooglopen van de inspuitpomp in de tank.maar hij start sowieso op benzine dus dat is het niet, het vacuum slangetje kan je ook vervangen door een recht stukje vacuum slang (benzine slang) beetje langer houden.evt. tijdelijk. De stappenmotor moet wel soepel gaan
maar niet heel licht het is toch een wormwiel achtige aandrijving.

Ps Ik zou eerst kijken of de distributie riem nog op tijd staat je kan van alles uitvinden maar als de kleppen krom zijn maak je veel
    onnodige kosten

PaTjUhH

Of het een LPI is weet ik niet zeker, maar verwacht van niet.
Betreft de distributieriem zou wel eens mogelijk kunnen zijn, omdat ik de riem zo nu en dan ook hoor snateren (alleen tijdens het starten) en dat tikken dan zo`n beetje tegelijk.

Kan dat ook een probleem zijn voor het stationair? En voor het slangetje zal ik eens kijken, of ik nog iets vacuum`s heb.

Bedankt in ieder geval.

RobScénic

Gewoon bij een automaterialenzaak een vacuumslangetje halen, kost ongeveer 2,50 de meter, en is beter dan een originele. Deze kun je namelijk iets langer laten, waardoor hij niet meer kan scheuren bij het bewegen van de motor.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

PaTjUhH

Ik zal eens bij de automaterialenzaak gaan kijken, bedankt.

Vandaag heb ik de stappenmotor nogmaals goed gereinigd, hij was nog behoorlijk vies op het alu. De vorige keer ben ik denk te voorzichtig geweest met het schoonmaken. Verders ging het pinnetje er stroef in/uit, maar het hulsje ging soepel op en neer.

Maar moet de stappenmotor niet opnieuw ingeleerd/ingetraind worden? Dat de ecu misschien nog de verkeerde waardes doorgeeft?
En zoja? Hoe gaat dat in zijn werking?

Ik heb er nog een stuk mee gereden en de auto voelde al een stuk rustiger aan en wat rustiger met dalen van toeren, wanneer ik moet remmen en de koppeling moet intrappen/schakelen van 3 na 2. Mja, vadaag was het een zeer aangename warme dag dus de motor bleef best lang warm. Ik weet nog niet of de motor ook nog zo reageerd wanneer ik er morgen mee ga rijden als de motor helemaal afgekoeld is.

Verders blijft het probleem bij het starten, helaas val ik eigenlijk zo`n beetje van het ene probleem in het andere.

Wanneer ik de auto start slaat de motor goed aan, je hoort wel wat geritsel/tik tikt tik wanneer die aanslaat (startmotor?). Af en toe hoor je de Distributieriem heel kort snateren. Dan draait de auto stationair enkele seconden en dan gaat de motor flink schudden! Wanneer ik gas erbij geef, dan gaat ie in de toeren even maar dan valt het vermogen helemaal weg als gevolg dat de motor uitslaat. Het toerental zakt iets onder de 500 toeren, dan blijft die stotteren totdat volgens mij de motor/computer op gas overschakeld. En als ik geen gas erbij geef dan gaat die na het hevige sputteren ongeveer een seconde of 10 a weer goed stationair lopen. En dan kan ik gewoon gas geven en wegrijden. Heb wel het idee dat het bij warme motor minder vaak voor komt, dan wanneer de motor wat afgekoeld is .

Enig idee nog?

Ik ben blij met jullie reacties  !-!, het is dan wel beetje somber met die auto :?. Maar leer er wel veel van.

En op het inlaatspruitstuk zitten trouwens wel (electrische) injectoren, 3 stuks.

Roy16v

starten en direckt weer uit lijkt me krukas positie sensor

RobScénic

Het zou ook nog een kapotte temperatuursensor kunnen zijn.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

PaTjUhH

bedankt voor de reacties,

de krukas sensor? Ofwel de B.D.P. Sensor toch? Die is nog geen 2 maanden oud, lijkt mij niet het probleem.

Sinds ik de Stappenmotor heb schoongemaakt, loopt het stationair veel netter en de motor veel mooier.

Alleen het startprobleem, vandaag op benzine gestart dan loopt de motor ook wel een tikje on-stationair. Maar niet hevig (goed te doen).
Maar zodra ik de motor op LPG start, dan heb ik die dalen. Start stationair, +- 5 seconden nadien on-stationair, +- 10 seconden nadien Stationair. Alsof die goed start op benzine, maar dat die dan moeite heeft om de motor van benzine om te zetten naar LPG. Want na die +- 10 seconden loopt die weer mooi stationair (denk dat die ondertussen al overgeschakeld is op gas). vreemd...vreemd..vreemd.

Pas vanaf donderdag heb ik de tijd om de auto naar een LPG boer te brengen, wie weet ligt het probleem zich daar?

Betreft de temperatuur sensor? Zijn daar meerdere kenmerken aan te merken dat die niet meer goed functioneerd? Of aan te zien?


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev