Advertenties


powerfilter megane 1.6e, en hij loopt voor geen meter meer...

Gestart door Ryk3rs, 6 april 2005, 00:08:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ryk3rs

ik heb laatst een standaard powerfilter gemonteerd (die een maat van me nog had liggen) op mijn coupe 1.6e
ik heb de orginele luchtfilter er af gehaald, en aan die slang dat ding gemonteerd
toen ik het eerste rondje maakte, had ik geen extra geluid
de volgende dag reed ik naar het werk toe, dat is 30 km autobaan, toen ik de autobaan afdraaide klonk hij net een ferrari
maar hij werd wel sloom...
toen ik naar huis reed, wou hij ineens niet harder als 80 en kwam hij niet boven de 4000rpm
eenmaal thuis aangekomen, heb ik de orginele filter er weer op gezet, en hij liep nog klote...
toen geprobeert de computer te resetten, accupool er een half uurtje afgehad maar het hielp niks
toen maar een zeer geirriteerd, een verlaten landweggetje opgedraaid, en met pijn en moeite naar de 80, terug geschakelt naar de 2 en gas erop
hij hield flink in, maar liep beter
na een 2e poging liep hij weer normaal

wat is hiervan de oorzaak, en hoe kan ik wel een powerfilter monteren zonder dat hij inhoud??
want met powerfilter had hij een mooi geluidje  ;)
moet er iets ingesteld worden in de boardcomputer ofzo?



Marco K

Weet je zeker dat je met het verwijderen van het originele luchtfilterhuis niet per ongeluk de slang beschadigd hebt? En zit het nieuwe filter wel 100% goed lekvrij op de bestaande slang?

Misschien zuigt hij dan wel ongefilterde en warme lucht aan, wat uiteraard niet goed is voor de prestaties en de levensduur.

Tuned

dat wilde ik net zegge klinkt voor mij als een luchtfilter zonder verdeel ring op LPG, had dit het weekend nog dan komt ie niet vooruit TE VEEL LUCHT op benzine geen last,

dus als dit probleem bij LPG voorkomt dan moet je de lucht verdeelring(uit je orginele filterhuis er bij plaatsen) als het een probleem op benzine is weet ik het nie

Ryk3rs

ik rij niet op gas nee, maar ik heb het gevoel dat hij idd te veel lucht aan zuigt...
dan moet ik maar even kijken voor een k&n kitje denk ik

Ryk3rs

Citaat van: Marco K op  6 april 2005, 16:03:44
Weet je zeker dat je met het verwijderen van het originele luchtfilterhuis niet per ongeluk de slang beschadigd hebt? En zit het nieuwe filter wel 100% goed lekvrij op de bestaande slang?

Misschien zuigt hij dan wel ongefilterde en warme lucht aan, wat uiteraard niet goed is voor de prestaties en de levensduur.

hij zat wel helemaal luchtdicht, en dat beroerde lopen deed hij ook een tijdje met de orginele luchtfilter...


Erix

Teveel lucht aanzuigen kan niet met een motor waarbij de brandstof ingespoten wordt!

Het is juist het gehele principe dat de hoeveelheid brandstof die ingespoten dient te worden, door de ECU 'berekend' wordt. In de ECU bevinden zich een aantal look-up tabellen. Met behulp van waardes die uitgelezen worden van sensoren (Lambdasensor, MAP-sensor, smoorklep positie, atmosferischeluchtdruk.. enz) wordt de hoeveelheid lucht die zich in de richting van de cilinders verplaatst bepaald en op basis hiervan wordt de juiste hoeveelheid brandstof ingespoten. Let wel op dat de MAP sensor die in de megane-tjes zit alleen ONDERDRUKKEN kan meten en onrealistische waardes gaat uitsturen zodra er een bovendruk gemeten wordt. Plak dus niet zomaar een compressor of turbo op je motortje.




Wat er misgaat onder je kap kan idd aan het mengsel liggen of aan het ontstekingstijdstip/duur. Het filter zelf zou ik sowieso niet zo snel de schuld geven. Controleer eerder of er geen valse lucht aangezogen kan worden, of er geen sensoren beschadigd/vervuild zijn. Heb je niet ergens per ongeluk een vacuum slang (deels) losgetrokken... Kom je er niet uit, rijdt ff langs garage en laat ECU uitlezen, desnoods rijdend zodat alle waardes die de sensoren uitsturen bekend worden. Hier wordt je wijzer van dan originele filter terug hangen...
ZX-Audio · the finest audio products around

Ryk3rs

dat beroerde lopen met orginele filter was ook vlak na dat ik de powerfilter er af had gehaald, daarvoor deed hij het perfect

Citaat van: Remko de W. op  6 april 2005, 19:28:40
lijkt me dan slimmer om eerst te zorgen dat ie goed loopt origineel,
voordat je motorische aanpassingen doet...

in je 1e bericht meld je hier niks van,
dus kan men ook niet weten wat voor een eventuele storing je zou kunnen hebben...

Ryk3rs

ik heb de laatste paar dagen dat hij bij het starten met een koude motor sterk onder toeren draait, en soms als ik wegrij, en ik moet stoppen dat hij zonder reden afslaat
en ik heb op de site gelezen dat het aan de mapsensor en stappenmotor kan liggen
ik zal die dingen eerst wel proberen te maken, mischien dat het in combinatie daarvan, dat ding zo beroert loopt
maar iig bedankt voor de reactie

Citaat van: Erix op  7 april 2005, 11:08:36
Teveel lucht aanzuigen kan niet met een motor waarbij de brandstof ingespoten wordt!

Het is juist het gehele principe dat de hoeveelheid brandstof die ingespoten dient te worden, door de ECU 'berekend' wordt. In de ECU bevinden zich een aantal look-up tabellen. Met behulp van waardes die uitgelezen worden van sensoren (Lambdasensor, MAP-sensor, smoorklep positie, atmosferischeluchtdruk.. enz) wordt de hoeveelheid lucht die zich in de richting van de cilinders verplaatst bepaald en op basis hiervan wordt de juiste hoeveelheid brandstof ingespoten. Let wel op dat de MAP sensor die in de megane-tjes zit alleen ONDERDRUKKEN kan meten en onrealistische waardes gaat uitsturen zodra er een bovendruk gemeten wordt. Plak dus niet zomaar een compressor of turbo op je motortje.




Wat er misgaat onder je kap kan idd aan het mengsel liggen of aan het ontstekingstijdstip/duur. Het filter zelf zou ik sowieso niet zo snel de schuld geven. Controleer eerder of er geen valse lucht aangezogen kan worden, of er geen sensoren beschadigd/vervuild zijn. Heb je niet ergens per ongeluk een vacuum slang (deels) losgetrokken... Kom je er niet uit, rijdt ff langs garage en laat ECU uitlezen, desnoods rijdend zodat alle waardes die de sensoren uitsturen bekend worden. Hier wordt je wijzer van dan originele filter terug hangen...

Sander

Wat ook wel eens wil helpen bij zoiets is dat je je boordcomputer ff moet resetten, heb het zelf 1x gehad na het monteren van een Sparco filter.

Rob

bij 1.6e heeft toch geen brandstof injectie?!??!
maar goed kheb ook gewoon een simpele luchtfilter gekocht
kheb hem gemonteerd alleen hoe kan ik hem het beste ondersteunen/ vastzetten?
grtz rob

Tony

Natuurlijk heeft elke , zelfs een 1.6e, coupe/abrio brandstof injectie  :)
De tijd van carburateurs is allang voorbij. :D

Rob

ok maar nog niet echt antwoord op me vragen
kheb zo'n luchtfilter gemonteerd alleen hij hangt te hangen heeft er iemand een foto
van een luchtfilter die ter ondersteuning is vastgemaakt

Gerard Paas

weet je wat jij zou moeten doen...............? ;D een andere luchtfilter kit kopen, heb ik ook gedaan ik had eerst ook een universeel filter waar ook geen steun bij zat en daar was ik afgelopen zaterdag zo flauw van dat ik meteen maar ff ben gaan sjoppe en een andere heb besteld? (een JR filter "met"een steuntje ;D)
www.vwauditeamhoogeveen.nl

live starts @ 200+ PK
mijn auto's tot nu toe: Ford escort 1.3 cabrio<>Renault Megane Coupé 1.6<>VW Golf Mk1 1.5c<>VW Golf Mk2 1.6 Tour 10 millionen edition<>VW Golf Mk3 1.8cl<>VW Passat variant 1.8cl<>VW Polo Coupe GT 1.3i

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev