Advertenties


Koppeling vervangen?

Gestart door cakemasher, 11 mei 2011, 22:28:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

cakemasher

Beste, ik heb vandaag een renault megane gekocht.
Het gaat hier om een renault megane coupe 2.0i uit 1998.
Hij is vandaag (voordat ik 'm kocht) ook nog APK gekeurd.

Nu is het probleem dat ik de auto vandaag heb opgehaald (zoon 120km rit), maar 50 meter voordat ik thuis was hoorde ik een knal. Vervolgens sloeg de motor uit en hoorde ik een schaapend geluidje, alsof er een stuk metaal onder de auto hing wat over 't asfalt schaapte.
Nadat ik stil stond heb ik de auto van de onderkant geinspecteerd, hier was niks te zien. Daarna heb ik de auto opnieuw gestart, dit ging zonder problemen.
Maar toen wou ik weg rijden, ik drukte de koppeling in en probeerde hem in de eerste versnelling te zette. Dit lukte niet, na een aantal pogingen lukte me 't toch..
Toen wou ik weg rijden, maar de motor sloeg weer uit.
Toen weer geprobeerd, alleen met iets meer toeren.. maar der komt geen beweging in.. De motor heeft 't er wel moeilijk mee, het is alsof je de handrem erop hebt en weg probeert te rijden.. alleen nu beweegt de auto niet.

Toen besloot ik 'm om hem naar huis te duwen, tijdens het duwen hoorde ik steeds een tik, alsof hij uit de versnelling schiet.
Toen kwam de ANWB, die zei (door alleen aan de versnellingspook te zitte) het volgende: "Jah, je bak is stuk..".

Nu vroeg ik me af, weet iemand een goedkope manier om dit te fixxen?

Alvast bedankt!





Samenvatting:
Auto na het ophalen 50 meter voor huis kapot gegaan, wou eerst niet meer in versnelling, later wel. Auto rijd niet weg, is alsof de handrem er nog op zit (wat niet zo is). Tijdens het duwen naar huis hoorde ik luid getik. ANWB zei dat de bak kapot is (door alleen aan de versnellingspook te zitten). Weet iemand een goedkope manier om dit te repareren?

Weet iemand eventueel een topic waar een soort van F.A.Q. staat over het vervangen van de gehele koppeling?

Den

Voor het vervangen van de bak of koppeling moet de motor omhoog getild worden, aandrijfassen los en dan de bak eruit halen.

Kun je zonder te starten de bak ik alle versnellingen zetten of gaat dan niet ?

Maggied couple 4 life,
Maggy: 1.6 8v, K7M RiP
Big Mag: 2.0 16v, F7R

coupe parts 4 sale

cakemasher

Bedankt voor 't snelle antwoorden.

Ik heb net even geprobeerd, in de 1, 2, 3 en achteruit krijg ik 'm wel gewoon met koppeling in getrapt (niet ingetrapt niet, maar weet niet of dat uit maakt?) de 4 en de 5 krijg ik 'm niet in..

Den

dan denk ik dat er wat lagers kapot zijn of de syncromesh ringen er tussen uit liggen.
Voor de 5de versnelling hoeft de bak er niet af, maar ik denk helaas nu wel.
als het niet lukt met de koppeling op is het hoogstwaarschijnlijk je bak die kapot is.

als de motor niet loopt dan moet je in principe met de koppeling omhoog alle versnellingen kunnen gebruiken.

Als je je motorkap omhoog doet zie je rechts een bak, met 2 assen die naar de wielen gaan. Dit is je versnellingsbak, Hier zit ook een vork met een staalkabel op voor de koppeling, hier zit als het goed is een aluminium plaatje aan met een code erop.
Dit is de code van je versnellingsbak, het gaat om de eerste letters en het cijfer, Bijv, JB3 of JC5, dit is het type. Hierna staan nog 3 cijfers, deze staan voor de verhouding van de bak.
Op de onderkant van de bak staat ook vaak de code ingestanst.

Hoor je ook gekke geluiden als je je koppeling intrapt ? Of gaat deze moeilijk ?

Eventueel een ruilbak: http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/renault-onderdelen/446112460-renault-megane-versnellingsbak-renault-megane-coupe-2-0-bj.html

Een beetje garage heeft hem er binnen een halve dag wel onder liggen. Ikzelf doe er een dag over zonder brug of wat dan ook.
Als je de code weet kun je ook nog even pm-en want ik heb nog een bak liggen van een 1.6 maar ik ben bang dat de code niet overeen komt en dat de verhoudingen dus anders zijn.
Maggied couple 4 life,
Maggy: 1.6 8v, K7M RiP
Big Mag: 2.0 16v, F7R

coupe parts 4 sale

cakemasher

#4
Hey,

Ik weet niet wat er kapot kan zijn.
Maar ik hoor veder geen raar geluid als ik de koppeling in druk, ik heb alleen dat ik de pook in geen 1 versnelling krijg als ik de koppeling niet in druk, en als ik deze wel in druk, krijg ik 'm alleen in de 1, 2, 3 en R.
Veder heb ik even een foto gemaakt van de bak, denk dat dat is wat je bedoelt? (2e foto, achter die buizen)

Veder ben ik opzoek gegaan naar de code waar je om vroeg, het vorkje waar een kabel in zit (die volgens mij aan de koppelingspedaal zit) staat wel 't een en ander kwa code op.. namelijk: KW * 95L (en daarna staat er nog 1 letter die ik niet zo goed kon lezen, heb je deze ook nodig?)
Is dat wat je bedoelde?

Veder, is 't nodig om 't hele blok eruit te halen om de koppeling te kunnen vervangen? En hoe zwaar is zoon koppeling ongeveer?

Edit:
Ik heb even beter gekeken, er stond op een ander metaal plaatje JB3 en daarna wat cijfers, deze kon ik niet zo goed lezen.. dan zou ik de boel eigelijk even schoon moeten maken..
Zal even kijken wanneer ik daar tijd voor heb.

Alvast bedankt!



Foto's:



Den

Dat is inderdaad de versnellingsbak.
Als je dat nummer weet kan ik eens kijken of de bak die ik heb liggen gaat passen.

Blok moet echt een stuk omhoog om de bak los te maken. Het subframe moet daarna een stuk omlaag om de bak via de onderzijde eruit te tillen.

Een 1.6 blok zonder cilinderkop met de bak eraan kan ik optillen. Denk dat de bak alleen een kilo of 25 a 30 weegt. Is goed te tillen. Toen ik het blok eruit heb gehaald heb ik van de voorkant door de brandgang het blok nar achteren getild ;)

Om de koppeling te vervangen hoeft het blok er niet uit, wel moet de bak uit de weg om plek te maken zodat je erbij kan.
Als je wel in de versnelling met de koppeling in is het de bak die kapot is. Het kunnen andere defecte dingen zijn zoals je drukgroep, sxhakelvork maar zo te horen is het echt de bak.

Ken je geen beunhaas of iemand die het in zn vrije tijd wilt doen ?
Maggied couple 4 life,
Maggy: 1.6 8v, K7M RiP
Big Mag: 2.0 16v, F7R

coupe parts 4 sale

cakemasher

#6
Ik zal even kijken naar het gehele nummer wat op 't plaatje staat..

Veder was ik inderdaad al op zoek naar iemand die me hier wel mee wilt helpen.


Veder was, toen ik de auto kocht, de stuurpomp gerepareerd. Dat moest voor de APK, nu heb ik net ff 't dekseltje, van waar de stuurbekrachtigingsolie in zit, los gedraaid.. maar ik zag geen olie erin, wat ik eerst wel zag. Kan dit komen door dat de auto eerst warm moet worden, zodat het olie uitzet en in 't vaatje komt? of is dit wederom een lek?

Edit:
Het volgende staat op 't plaatje wat op de koppeling zit:
JB3 S063
B 012804

Den

Ik zal morgen eens kijken voor de bak of het dezelfde is.
Olie moet er altijd inzitten tot het maximum wat op de zijkant staat.
Er is dus kans dat er een lek inzit. Is er een nieuwe pomp opgegaan ?
Misschien ergens een slang gescheurd ofzo. Vaak komt er een haarscheurtje in als de slangen los worden gehaald.

Heb je evt interresse in de bak als het dezelfde is of zoek je liever wat in de buurt ?
Maggied couple 4 life,
Maggy: 1.6 8v, K7M RiP
Big Mag: 2.0 16v, F7R

coupe parts 4 sale

200016v

Toen kwam de ANWB, die zei (door alleen aan de versnellingspook te zitte) het volgende: "Jah, je bak is stuk..".

Hoezo aan de versnellingspook te zitten? wat was daar loos dan??

ik zou de auto is opbokken zodat beide wielen vrij zijn en dan is aan de wielen draaien om te horen of er iets in de bak kapot is. de mijne heeft links aan de bak een carterpan zitten als die eraf is zie de 5de versnelling en ook de beide assen ( de Pryse as en de hoofdas die het kroonwiel aandrijft ) waar de lagers+ synchro ringen opzitten, door ook aan deze 2 te draaien moet je eigelijk al kunnen horen dat er inwendig schade is! dat was dus met de mijne zo. beide eindlagers waren *verrot* en de beide assen kon je OP en neer bewegen....

anders is proberen of de andere versnellings van onder de auto Inschakelbaar zijn...

Den

Het is in de 4de en 5de versnelling al dat je zelfs met koppeling niet in de versnelling kan krijgen.
Als het de 5de is kun je het inderdaad zo maken.
Koppeling werkt wel maar toch beter vervangen als de bak eraf is.
Maggied couple 4 life,
Maggy: 1.6 8v, K7M RiP
Big Mag: 2.0 16v, F7R

coupe parts 4 sale

cakemasher

Heeft iemand een website of iets dergelijks waar duidelijk op staat hoe ik stap voor stap de versnellingsbak eronder weg haal? Of iets in die richting?

Wil de auto graag weer normaal op de weg hebben namelijk..

subzero


cakemasher

@Subzero: Danku!

Ik heb hier geen brug of dergelijks.. Weet iemand misschien hoe ik de auto (stevig!) kan verhogen? d.m.v. stenen ofzo? De krick vertrouw ik niet helemaal daarvoor..

dannyfm

jammer dat er hier niks over te vinden is voor de Type 2 uit 2004 hoe zoon gearbox verwijderd moet worden of los van de motorblok.

mark29

Op de brug. Voorste subframe los. Dat u tje zeg maar onder de radiateur.
Vbak los schroeven, cardan omhoog kantelen en eruit tillen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev