Advertenties


wat zijn mijn rechten

Gestart door lwddanman, 4 mei 2011, 19:15:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lwddanman

Hallo allemaal!
Ik heb sinds 7 mnd een megane rn 1.6e sport((98) gekocht bij ABD te drachten(helaas).
Sinds die tijd heb ik alleen maar dikke vette problemen met die auto.
Bij het aanschaffen van de auto,kreeg ik dus een nieuwe apk.
Zeer nette auto,157000 op de teller,motor geluid leek goed,dus ik dacht doen!!
Eenmaal gekocht,reed ik voor het eerst op de snelweg terug naar me huis,en toen viel me een zoemend geluid op,bij me rechter voorwiel.
Ken die auto nie dus dacht eerst dat het het profiel van de banden was.
Na een paar dagen,merkte ik dat het steeds erger werd,dus maar ff naar garage in LWD geweest,en daar bleek,dat me lager rechts voor,er helemaal uit lag..
Hoezo nieuwe apk,dat moesten ze toch al kunnen zien daar???
Goed,ik dus uiteindelijk bellen met die gasten,en die zeiden kom maar ff langs,dus gedaan,me verhaal gedaan,en met pijn en moeite repareerde ze het wel,want zei die jongen die daar werkte,
lijkt me sterk dat het al zo was,maar goed,en ik was ook zo dom,om niet een verzekering af te sluiten..
Oh ja,wat me ook opviel,al toen ik em kocht,en dacht dat et zo hoorde,vaak bij 120km p/h brandde het lampje van de injectie,en vond ik,dat me toeren tal best laag was(700tpm),en em errug
slap vond qua kracht in zijn lage toeren,maar ja,dacht dat het zo hoorde,net zoals het vele roken van de uitlaat.
Nou een maand later ik naar de garage in lwd,omdat me auto nu ook met koude motor,slecht liep,wat blijkt:lekke kop.
Tja,en nu,die lui van de ABD zeiden dat het altijd een risico is bij het kopen ve auto,terwijl ze dat ,dacht ik ook wel konden merken/zien bij de apk,lijkt mij,en das heus nie door mijn manier van rijden,in die 2 mnd.
Had toch me auto nodig,dus liet het reparen,in de hoop,dat die daarna toch krachtiger was in de lage toeren,en lekkerder reed,helaas,was ook niet het geval,maar goed,tot vorige week,reed naar me werk,was er bijna,zag ik ineens me temp erg hoog oplopen.
Op me werk aangekomen,stopte ik de auto,en zag rook onder motor kap komen,dus maak open,en me koelvloeistof reservoir,leek wel een vulkaan,allemaal dikke drap eruit,me leidingen dik,het leek wel of alles ging ontploffen.
Nou liet de garage in lwd em ophalen,en hoorde vandaag dat ik een scheur in me onderblok heb. :?
Dus eigenlijk moet ik een andere motor,maar vraag me 1 ding af,die scheur had er al in moeten zitten,vooral omdat ik een nieuwe koppakking erin had,dus nu de druk int blok wel goed was,maar niet voor die scheur,en daar kan de garage in lwd niks aan doen helaas.
Mijn woedde gaat uit naar ABD te drachten,vele dingen hadden ze moeten kunnen zien met apk,zelfs lekke achter dempers,maar dat vond ik nie echt het ergste.
Kan ik de BOVAG inschakelen,vanwege hun nalatigheid vd apk?
Of is het gewn eigen schuld,dikke bult.
Graag hoor ik wat adviezen of i.d,want dat kan zo'n bedrijf toch niet maken

Groetjes Danny

Eens komt het geluk mijn kant op!!!

Nicole

Ik ken ABD te Drachten niet, zijn hun aangesloten bij de BOVAG?
Verder is 700tmp redelijk normaal voor een meg, mijn meg loopt normaal ongeveer 750tmp.
Verder kan ik me voorstellen dat je flink pissig bent, een aantal dingen hadden ze inderdaad moeten zien.

Wij hadden hetzelfde met onze gele megane toen wij hem vorig jaar kochten, daar zat ook een net nieuwe APK op, maar er kwamen punten naar voren waarmee hij niet gekeurd had mogen worden.
Vind het jammer dat er op zo'n moment geen steekproef op komt.
Al waren de dingen bij onze meg niet zo dramatisch als bij die van jou.

Mégane Coupé • 1.9 DCI (Gechipt > 130 pk) • 2001 • Zwart > Verkocht!

Roy16v

hoi danny,
een apk is een moment opname,
5km later kan er al weer iets zijn waar hij wel afkeur op zou kunnen zijn.
maar als ik het zo lees van de wielager,dan is hier gewoon niet na gekeken en het is een kwaal van renault.

wat de kop betreft,een motor word niet bekeken met een apk , ( verwar een apk niet met een grote beurd ) enkel accu ,co, eventuueel lekke in/uitlaat pakkingen e.d.
er word niet gekeken of de koppaking er aan komt.
als hij nou een rook gordijn achterlaat tijdens een apk is het anders wat natuurlijk :P

de scheur in het onderblok,
zodra er een scheur in zit is het eigenlijk ook direckt mis dus ik denk niet dat je hiermee iets kan berijken.
na mijn weten kan het niet komen doordat de kopaking is vervangen of,heel vergezocht,moet 1 kopbout wel zo strak zijn aangezet dat dit eventuueel een gevolg schade 'zou ' kunnen zijn.


het zijn bij jou helaas wel heel veel 'zware' dingen die net allemaal samen vallen.
de wielager hadden ze moeten zien en horen.
betreft onderblok denk ik niet dat dat toen der tijd al het geval zou kunnen zijn geweest.
dan was hij in de 1e dagen al gegaan.

bij mijn weten is er ,wanneer een auto voor goed word verkocht,een stilzwijgende overeenkomst voor 6mnd garantie wanneer je koopt bij een garage en er niet of nergens op b.v. koop contrackt staat dat de auto is verkocht zonder garantie/zo mee.

stel dat je wel garantie had,en je hebt geen correspondentie zoals een aangetekende brief b.v. kun je procederen wat je wilt maar schiet je er niets mee op.


correct me if i`m wrong.

1 voordeel heb je,een ander 1.6 blok zit er zo in en zijn niet zo moeilijk te vinden.

succes!

lwddanman

Thx voor jullie antwoorden,maar wat de scheur int blok niet leuk vond,is dat die eigenlijk tijden met compressie verlies heeft gereden,en sinds de nieuwe pakking,de juiste druk weer had,en het haarscheurtje dacht,wow dit kan ik nie hebbe,
Een scheur int blok kan ontstaan,doordat de motor een keer heel erg heet is geweest,ik wil maar zeggen,dat is NIET in mijn tijd met de auto gebeurd.
Oh ja,alles is idd een moment opname,maar wiellager en schokbrekers,hadden ze kunnen zien en merken.
700 kan ok zijn,maar doordat de compressie minder was in me auto,viel die erg snel terug,en achteruit rijden moest dan ook met een dot gas..
En toch moet ik iets proberen bij die lui
Zoveel dingen die niet kloppen..
btw wat kost een 2de hands blokje met kop.nr is k7m 702
Eens komt het geluk mijn kant op!!!

Roadkill (Michiel)

Koppakking hoeft helemaal niet te zien te zijn met de APK,zowiezo geen controlepunt.Als de cowaardes te hoog waren dan hadden ze het wel kunnen zien,maar dat hoeft dus niet met een lekke koppakking.Daarnaast na 2 maanden kan het best de schuld zijn van de bestuurder (of de vorige die hem eens te heet heeft laten worden),btw hier bedoel ik niet mee te zeggen dat het jou schuld is,geen idee namelijk hoe je rijstijl is :q.Zou ook kunnen dat de vorige eigenaar met een verkeerde koelvleoistof heeft gereden,en dan zou het scheurtje afgelopen strenge winter al ontstaan kunnen wezen....Dat had misschien niet eens boven water gekomen met een aankoopkeuring. Ben bang dat je nergens op terug kunt vallen,dat de apk niet helemaal zuiver is geweest dat is wel duidelijk met je wiellagers en lekke dempers (ervan uitgaande dat je dempers al vanaf het begin lek waren) Maar ook een keurmeester is een mens,en ja mensen maken fouten. Maar ik weet precies hoe je je voelt,ik heb de eerste 3 maanden dat ik me Meg had ook meer garages dan me vriendin gezien...(Nu wil ik beide niet meer kwijt _o_)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Roadkill (Michiel)

#5
Zag laatst op MP een advertentie van een bedrijf in Rotterdam met Fabrieksnieuwe motoren met een jaar garantie,zou je ff kunnen bellen. Oh nog ff terugkomend op je vorige post,wat je ook doet je kan gewoon niet in een motorblok kijken bij de aanschaf van een 2e hands auto,het is hoe dan ook altijd een gok.Oud collega van me heeft jaren terug een hele knappe Porsche 944 bij een gerenomeerd bedrijf gekocht,en ook een aankoopkeuring door de Dekra laten doen,aankooprapport vermeldde ook dat het een topexemplaar was,auto gekocht en ermee naar huis,10 minuten voor ie thuis zou aankomen vliegt ie in de fik,hele auto uitgefikt...... Kortsluiting,bedoel hiermee te zeggen dat welke auto je ook koopt het altijd een risico is.Maar nogmaals de keuring is duidelijk dus niet goed gegaan in jou geval.
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Roy16v

Voor een blok zou je Laurens Klein (hier op het forum) even een pm kunnen sturen of hij nog een blok heeft liggen.

Groetjes, Nicole (weer onder verkeerde account gepost o-) )

Den

Een koppakking is bedoeld voor te grote druk in het blok, als de kop niet juist erop is gezet kunnen andere dingen optreden. De koppakking moet er dus uitklappen. De scheur in je blok kan veroorzaakt worden als er olie in het gat van de kopbout zit.
Bij het vervangen van de kop zou er dus iets kapot gegaan zijn.
Als het revisiebedrijf toendertijd goed naar het blok had gekeken hadden ze het misschien kunnen zien. Er wordt te snel een kop gevlakt en weer gemonteerd. De eventuele scheur is ook niet altijd te zien.

Heel toevallig ben ik er vorige week ook achter gekomen dat er bij onze k7m een scheur zit.
De scheur bevindt zich onder de carterpan en is al een keer gelast. Deze is verder gescheurd bij de vorige eigenaar toen deze met een lekke koppakking is doorgereden.
Helaas heb ik dit niet eerder gemerkt tot er pure olie bij de kvs zat.

Maar goed, bij de bovag kun je het proberen en alleen als het bedrijf daar is aangesloten en je dus de garantie hebt die dan standaard wordt gegeven. Echter is het niet altijd zo dat een bedrijf daar gehoor aan hoeft te geven. Het is een slijtagedeel en jammer genoeg kan het altijd gebeuren.
Misschien heb je met een koude motor te snel gereden, of ben je zelf nalatig geweest.
Dit blijven hele moeilijke zaken.
Daarbij komt ook dat de k7m blokken niet het beste zijn, zeker de eerste serie.

Wiellager mag goedgekeurd worden bij een minimale speling, maar als je die al hoort is het eigenlijk al afkeur.
Achterste schokdempers is ook een momentopname en ligt aan de keurmeester. Ze zetten er ook vaak andere onder voor een eventuele steekproef.
Vaak hebben dit soort bedrijven een kennis ofzo in de buurt die die keuringen even tussendoor doet voor een leuke prijs.
Zelf had onze auto bij de keuring ook een aantal punten maar deze waren op een beun de haas manier tijdelijk in orde gemaakt.

Deze kosten verhalen wordt erg moeilijk omdat je moet kunnen bewijzen dat het niet was tijdens de proefrit.
Als je volledige zekerheid wil zul je naar een bovag aangesloten bedrijf moeten en toch wat meer betalen, maar zelfs dan zullen er dingen zoals met het blok wat mis kan gaan.
Die extra verzekering waar je het over had zal waarschijnlijk niet de koppakking of het blok hebben vergoed.

Voor het blok kun je in rotterdam terecht inderdaad.
Mocht je nog meer info willen kun je me altijd pm-en.

In het laatste jaar heel veel geleerd over dit type blok namelijk ;)
Maggied couple 4 life,
Maggy: 1.6 8v, K7M RiP
Big Mag: 2.0 16v, F7R

coupe parts 4 sale

lwddanman

Dus Den,wat je eigenlijk zegt is,dat het MOGELIJK ook kan komen(scheur in het blok)door het bedrijf,die mijn kop heeft gevlakt,en er een nieuwe pakking tussen heeft gezet???
Tuurlijk spookte dat ook door mijn hoofd,ik hoopte zo,toen mijn auto daar was om te kijken wat er aan de hand was,dat hun zouden zeggen,dat het hun schuld was,en dat er iets is misgegaan,bij het plaatsen van de kop,maar ja,hoe groot is de kans,dat ze dat zeggen!
Ik had ze nl wel gevraagd,of het zou kunnen komen,door verkeerde montage van de kop,en toen zei de garage,dat hun alles correct hadden geplaatst,en dat het wel eens vaker voorkomt dat het gebeurd,dus ook van hun kreeg ik het antwoord,dat er waarschijnlijk al een scheur in zat,en dat de auto eens,een keer te heet was geworden..
Neej geloof me,komt echt nie door me rijstijl,want de Megane is voor mijn geen auto,om hard mee te scheuren,en vooral niet met koude motor,hoge toeren te rijden!
Hiervoor had ik een clio 2.0,nou dat was een auto,waarbij je gewn MOEST scheuren,zonder dat er ergens een scheur in kwam:)
Eens komt het geluk mijn kant op!!!

DONRozeboom (Mike)

Citaat van: lwddanman op  4 mei 2011, 20:18:21
Oh ja,alles is idd een moment opname,maar wiellager en schokbrekers,hadden ze kunnen zien en merken.
Hoeft niet allemaal perse. Ik kocht mijn Meg Hatch in juni 2010 met nieuwe APK, en 2 weken later gingen beide schokbrekers. Alsmede mijn aandrijfas. In maart aandrijfas laten vervangen, en toen was mijn wiellager linksvoor ook flink versleten. En nu met de APK bleek ook mijn wiellager rechtsachter, en beide fuseekogels voor versleten.
T kan van de 1 op de andere dag zo net een tikje teveel worden.

Voor wat betreft je blok kan ik je niet helpen. Daar ben ik niet zo goed mee :P
Met vriendelijke groet,

Mike Rozeboom

Toyota Aygo 1.0 12v - 11-2010 (Lease)
Peugeot 306 1.6 XS - 10-1999

Nicole

Bij de gele meg was in 1 week tijd ineens de fuseekogel mega ruim.
Het kan inderdaad ineens snel gaan. Y
Mégane Coupé • 1.9 DCI (Gechipt > 130 pk) • 2001 • Zwart > Verkocht!

lwddanman

Tja,ik weet achteraf dat de schobrekers al lek waren,maar dacht eerst dat het zo hoorde:(
dacht jemig wat veert dat ding van achter,lijkt wel een bak van 15oo kilo..
Wie oow wie weet een blok+kop te koop???
Eens komt het geluk mijn kant op!!!

DONRozeboom (Mike)

Vraag het bij Laurens zoals Nicole al aangaf. En opzich hoort geen enkele auto zo te stuiteren als een auto waarvan de schokbrekers stuk zijn :P I know the feeling :P
Met vriendelijke groet,

Mike Rozeboom

Toyota Aygo 1.0 12v - 11-2010 (Lease)
Peugeot 306 1.6 XS - 10-1999

Nicole

Stuur inderdaad Laurens Klein een bericht. :)
Hij bied altijd goede onderdelen etc. aan van mégane coupé's. Y
Mégane Coupé • 1.9 DCI (Gechipt > 130 pk) • 2001 • Zwart > Verkocht!

lwddanman

Had em al gevraagd,maar het laatste blok,gaat(als het goed is)net de deur uit voor een andere klant.
En zo niet,dan denkt die aan mij,alleen nu maar zien hoe ik em in Leeuwarden krijg ;)
Eens komt het geluk mijn kant op!!!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev