Advertenties


Megane 1.5DCi houd soms in rond de 2000 toeren

Gestart door dreampy, 27 april 2011, 13:11:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dreampy

Hallo,

Wie weet raad?

Mijn Megane 2005 1.5DCi 100 PK houd soms wat in tijdens het rustig optrekken in de eerste en tweede versnelling. Het is niet dramatich maar prettig rijden is anders. Op de autobaan rijd de megane prima, voldoende vermogen. Als ik flink optrek heb ik ook geen problemen, maar als ik heel rustig en geleidelijk probeer op te trekken, begint de moter soms wat te stoten/ in te houden tussen de 1500/2000 toeren.

Tot 2x toe bij de dealer laten uitlezen, maar geen storing gevonden. De monteur heeft proef gereden, maar die heeft het niet gemerkt. Dat zul je altijd zien, als de dokter er bij is, is het probleem weg.

Motor Cleaner aan de diesel toegevoegd, helpt niet. Ik tank meestal Shell (lijkt me toch goed).

Wie kan mij helpen?


A110

Vermoedelijk een EGR-klep die vuil of kapot is? Geeft de luchtmassameter nog de juiste waarde door?

Dat vind ik zo jammer tegenwoordig van de dealer's. Ze lezen de auto uit maar kijken niet verder dan het storingsgeheugen. Ze moeten ook eens naar de waarde's kijken die de sensoren aangeven daaruit kun je al een heleboel conclusies trekken.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

matthew

Dat klopt Jeroen,maar dat begint eigenlijk al bij aanname bij de receptie.
Wil je hem alleen uitgelezen hebben of probleem gaan achterhalen.
Zit wat meer zoek werk in en kan meer kosten.

Echter ben ik zelf wel wat vooruitdenkender en bekijk ook parameters,dan hangt die er toch aan.

A110

Citaat van: matthew op 27 april 2011, 22:36:37
Dat klopt Jeroen,maar dat begint eigenlijk al bij aanname bij de receptie.
Wil je hem alleen uitgelezen hebben of probleem gaan achterhalen.
Zit wat meer zoek werk in en kan meer kosten.

Echter ben ik zelf wel wat vooruitdenkender en bekijk ook parameters,dan hangt die er toch aan.

Ik ben het helemaal met je eens dat het probleem bij de receptie ligt. Daar had ik ook altijd problemen mee toen ik nog bij een dealer werkte. Maar ik ben simpel aangelgd en in mijn simpele denk vermogen komt een klant naar de garage om een probleem opgelost te hebben en niet enkel maar "kijken" naar de auto, en dan bedoel ik enkel storing uitlezen.
Een klant betaald liever iets meer als het ook gelijk opgelost wordt, dat heb ik inmiddels in mijn eigen bedrijf wel ondervonden.
Een klant gaat juist balen en zeer negatief doen waneer hij meerdere keren moet terugkomen voor hetzelfde probleem en elke keer moet betalen.

De tijd is er nog wel, maar met al die elektronische planningen gaat het gewoon mis. Overal staat een vaste tijd voor (flaterate-tijden) waar de het plannings programma rekening mee houd.
Ik heb gewoon een kaarten planbord achter mij staan wat perfect werkt je hebt in 1 oog opslag gezien hoe druk het is en wie dat er komt en waar er nog tijd over is.

Maarja ik ben misschien te simpel voor die dingen.

Maar gelukkig zijn er ook nog monteurs die inderdaad verder kijken dan alleen het storingsgeheugen. Dit zijn meestal de monteurs die de parameters kunnen begrijpen en die zien gelijk als er een parameter niet klopt.

Dit allemaal even oftopic

Nu maar weer ontopic,

www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

dreampy

Citaat van: A110 op 27 april 2011, 16:53:41
Vermoedelijk een EGR-klep die vuil of kapot is? Geeft de luchtmassameter nog de juiste waarde door?

Dat vind ik zo jammer tegenwoordig van de dealer's. Ze lezen de auto uit maar kijken niet verder dan het storingsgeheugen. Ze moeten ook eens naar de waarde's kijken die de sensoren aangeven daaruit kun je al een heleboel conclusies trekken.

Bedankt voor de tip. in dit forum heb ik gelezen dat je zelf de EGR klep kunt schoon maken. Ik zal dat eens proberen. De luchtmassameter uitlezen, ik neem aan dat dit weer door de dealer gedaan moet worden?

A110

Je kan niet elke EGR-klep meer schoonmaken of je kan er niet meer bijkomen. Er zijn systemen waar de EGR-klep 1 geheel is met een verwarmingshuis waar koelvloeistof doorheen gaat.

Luchtmassameter kan een garage/dealer zien d.m.v. de bekende parameters en fabrieksinfo. maar soms is het ook gewoon proberen door er een nieuwe te monteren helaas.
Maar is de auto nu al uitgelezen en zijn er storingen naar boven gekomen? tijdelijke storingen zijn natuurlijk ook belangrijk om te weten.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

dreampy

#6
Er is uitgelezen, tot 2x toe. Echter geen storingen gevonden.

Ik heb inmiddels de EGR klep schoongemaakt, man.. wat zat daar een troep in. 1 van de ovale gaten zat bijna helemaal dicht met kool, de klep liep ook niet lekker meer. Waar komt dat toch vandaan?

Proefritje gemaakt, tot nu toe geen problemen. Maar eens afwachten of dit ook zo blijft.

Weet iemand de aanhaal momenten van de drie schroef verbindingen?

matthew

Schroefverbindingen gewoon goed vast.

Dan moet het haast wel zijn dan,want als dat allemaal dicht slipt kan het niet goed werken.

dreampy

Even een update voor dit draadje:

Na dit weekend wat ritjes gemaakt te hebben kan ik wel vaststellen dat inderdaad de vervuilde EGR klep de oorzaak was van mijn problemen. De auto heeft nu meer vermogen in de lage toeren en het gemiddeld verbruik is gedaald van 5.2L/100KM naar 4.8L/100KM. Ook zie ik geen rookpluimen meer, wat voorheen nog al eens het geval was.

Jammer dat de dealer dit euvel niet heeft kunnen/willen vasstellen. Het is toch een kleine moeite (en zeker voor een ervaren automonteur) om even de EGR klep er uit te trekken en schoon te maken.

Bij deze wil ik jullie bedanken voor de tips _o_

Zakaria

#9
EGR klep van de 1.5dci zit rechts voor de blok toch? Naarst de accu..?
Het is model '06 fase 2



Dit is neem ik aan de EGR klep ? Ik heb het al los gekregen van 3 10mm bouten, maar ik krijg hem totaal niet eraf! Schroevendraaier tussen, maar deed helemaal niks dan alleen 1mm omhoog te hebben gekregen..




En dit is de verontreinigsklep ?
http://img805.imageshack.us/img805/3769/img2011050600164.jpg
Megane 1.9dci 6bak 2004, dvd klapscherm + hoofdsteunen.
+ Megane 1.5dci 6bak 2007, panoramadak, renault navigatie scherm carminat + stuurbediening.

Zakaria

#10
Ik heb het allemaal los gekregen, de EGR klep het was even wrikken om er uit te komen! Wat een
vuile roet en smeer zat er in zeg.. ik heb de stuk van de inlaatklep los gekregen en heb alles schoongemaakt met remvloeistof.
tandenborstel, schroevendraaier en ijzeren lange staaf erin gestopt! Vuile smeer werk.

Ik heb wel eens gezien dat ze bij de inlaatklep bij stationair wat wyns erin gooien? Wie is daar bekend mee? Zodat de gehele inlaat word schoongemaakt..
Megane 1.9dci 6bak 2004, dvd klapscherm + hoofdsteunen.
+ Megane 1.5dci 6bak 2007, panoramadak, renault navigatie scherm carminat + stuurbediening.

matthew

De onderste op de foto is de egr.

En ik zou er niks bij gooien.

A110

Citaat van: Zakaria op  6 mei 2011, 14:02:27
Ik heb het allemaal los gekregen, de EGR klep het was even wrikken om er uit te komen! Wat een
vuile roet en smeer zat er in zeg.. ik heb de stuk van de inlaatklep los gekregen en heb alles schoongemaakt met remvloeistof.
tandenborstel, schroevendraaier en ijzeren lange staaf erin gestopt! Vuile smeer werk.

Ik heb wel eens gezien dat ze bij de inlaatklep bij stationair wat wyns erin gooien? Wie is daar bekend mee? Zodat de gehele inlaat word schoongemaakt..

Dat is inderdaad een vuil karwei. Ik heb toevallig afgelopen maandag ook deze klep, precies dezelfde, verwijderd, ging inderdaad heel lastig, maar bij mij viel de vervuiling enorm mee. Bijna geen roet en koolaanslag. Eigenlijk vond ik de klep schoon voor de afstanden die wij ermee rijden, 10km heen en 10 km weer terug op 60 en 80km wegen.
Maar omdat ik monteur ben heb ik inderdaad een paar maanden geleden het volgende product http://www.wynns.nl/index.php/nl/x/30?cId=3&bId=233 gebruikt en ik denk dat daardoor mijn inlaat kanalen schoon zijn geworden.
Let op het is best schrikken als je het spul de inlaat inspuit. Je moet echt doen wat er op de gebruiksaanwijzing staat. En doe het ergens op een afgelegen plek het stinkt en je uitlaat rookt enorm. En daarbij komt ook nog de herrie.
Na de spuitbus heb ik het volgende product in de tank gedaan http://www.wynns.nl/Index.php/nl/x/30?cId=3&bId=122

Probeer het eens als je de gebruiksaanwijzing goed doorneemt kan het geen kwaad.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

dreampy

Citaat van: A110 op  7 mei 2011, 18:08:07
Dat is inderdaad een vuil karwei. Ik heb toevallig afgelopen maandag ook deze klep, precies dezelfde, verwijderd, ging inderdaad heel lastig, maar bij mij viel de vervuiling enorm mee. Bijna geen roet en koolaanslag. Eigenlijk vond ik de klep schoon voor de afstanden die wij ermee rijden, 10km heen en 10 km weer terug op 60 en 80km wegen.
Maar omdat ik monteur ben heb ik inderdaad een paar maanden geleden het volgende product http://www.wynns.nl/index.php/nl/x/30?cId=3&bId=233 gebruikt en ik denk dat daardoor mijn inlaat kanalen schoon zijn geworden.
Let op het is best schrikken als je het spul de inlaat inspuit. Je moet echt doen wat er op de gebruiksaanwijzing staat. En doe het ergens op een afgelegen plek het stinkt en je uitlaat rookt enorm. En daarbij komt ook nog de herrie.
Na de spuitbus heb ik het volgende product in de tank gedaan http://www.wynns.nl/Index.php/nl/x/30?cId=3&bId=122

Probeer het eens als je de gebruiksaanwijzing goed doorneemt kan het geen kwaad.

Gr. Jeroen

Lijkt me goed om eens te proberen. Ik heb een 1.5DCi 100PK (dus de turbo versie), en volgens de gebruiksaanwijzing moet ik dus het luchtfilter verwijderen en het spul daar in spuiten (met draaiende motor). Kan iemand mij vertellen waar dit luchtfilter zit en waar ik op moet letten bij het verwijderen en monteren van dit filter?

A110

Luchtfilter zit achter je accu. 2 schroeven losdraaien en je kan het er zo naar boven toe uit halen.

LET OP het gebruik van het spul is op eigen verantwoording als je er geen verstand van hebt. Laat het anders door een garage uitvoeren.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev