Advertenties


ABS probleem -> aandrijfas vervangen?

Gestart door btjsteens, 14 april 2011, 23:43:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

btjsteens

Hallo mede-Megane rijders!

Ik heb een Megane 1 fase 2 uit 2000. Al een paar jaar heb ik een klein probleem met de ABS. Deze werkt wel, echter soms ook wanneer dit niet nodig is. Als ik zachtjes rem, grijpt de ABS sporadisch in als de auto nog nét rolt. Dit voelt raar aan, maar omdat dit, als het gebeurt, altijd op het allerlaatste moment plaatsvindt, verlengt dit de remweg verder niet echt. Toch zou ik dit probleem graag willen verhelpen.

Bij de autogarage hebben ze er naar gekeken en zij kwamen tot de conclusie dat de tandkrans op de rechter aandrijfas versleten was. Omdat de tandkrans vast op de aandrijfas zit, is deze in zijn geheel vervangen voor circa 300 euro. Helaas had dit geen effect. Na terugkomst bij de dealer kreeg ik te horen dat de tandkrans op de linker aandrijfas ook in slechte staat was en dat het waarschijnlijk hierdoor kwam. Deze aandrijfas is echter nóg duurder.

Nu vraag ik mij af of er meer Megane rijders zijn die dit gehad hebben. Is dit een bekend euvel? Of heb ik pech en kan ik met een gerust hart iets van de sloop halen? Graag zou ik dit op een goedkope manier willen oplossen, dus ik hoop dat iemand suggesties hiervoor heeft  ;)

Bedankt, alvast! :)

matthew

Ik dacht dat je via brezan wel een losse ring kan krijgen.

Via sloop is ook optie.

Komt niet vaak voor zoiets,maar wel weleens.

Roy16v

tja,ik denk direct aan aantal andere dingen.

1 verkeerde band er onder met een andere maat?
sensor vervuild met ijzer vezels?
remklauwen los geweest en klauw verdraaid waardoor de remslang in een lus zit?
stekker van abs pomp geoxideerd?hier kan gemakkelijk vocht bij vanaf de onderkant.
afstand van abs sensor tot as op de juiste afstand?
bedrading event.beschadigd door of na event. reparatie?

denk als je al deze punten bij langs kan gaan je de storing zeker kan vinden.


heb ooit mee gemaakt dat een hoge pief met een 530 touring met niveaw regeling een soort gelijk probleem had.
bij deze bmw,die wel 50x uitgelezen is,zijn toen de volgende dingen vv omdat het uitlees apparatuur dit aangaf:

abs sensor r.a.
automaat.
cruisecontrole module.
cardan.
veer balg van niveau regeling.
nogmaals de bak omdat hij niet meer in de overdrive schakelde.
diverse delen trackti controle systeem
totdat er een stage loper om die auto heen liep en zag dat er rondom 225 55 16 zat en 1 band 225 50 16.

dit was dus het hele probleem.

btjsteens

Bedankt voor jullie antwoorden, tot nu toe! :)

Ik heb dit probleem zowel bij zomer als winterbanden, het lijkt mij dus sterk dat dit aan de banden ligt.
Ik vertrouw hierin wel mijn garage, die zegt dat de tanden van de ABS ring op de aandrijfas aangetast zijn.

Is het inderdaad zo dat je een losse ring kunt kopen bij de Brezan? Ik dacht namelijk dat dit namelijk één deel is, samen met de aandrijfas zelf (links in mijn geval).

matthew

Er zijn wel losse ringen te verkrijgen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev