Advertenties


Hoe aandrijfas uit bak halen (rechts)?

Gestart door Nicole, 14 april 2011, 18:44:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nicole

Kan iemand ons vertellen hoe we bij mijn megane de aandrijfas moeten de-monteren (rechterkant)?

Het gaat om de 1.6e uit 1996.

Bedankt !-!
Mégane Coupé • 1.9 DCI (Gechipt > 130 pk) • 2001 • Zwart > Verkocht!

sijm138 (jesse)

er zit halverwege de as nog een lager op het blok.
als je deze los heb dan kan je hem er zo uithalen mits je de rest ook los heb.
megane coupe 1.6E 98.
chevrolet camaro 5L V8 78.

Nicole

Gaat hoofdzakelijk om dat gedeelte wat in de bak zit.
Niet dat stukje met die 3 dingetjes (ff naam kwijt), maar er hoort nog wat bij waar volgens mij de ashoes normaal aan zit, dat is hetgene wat we zo 1,2,3 niet kunnen zien.
Gezien het dicht bij huis gebeurd was hebben we hem hier neer gezet, maar konden geen kant meer op om hem op de brug te zetten, dus het moet nu allemaal voor het huis..
Alleen kunnen we het nu allemaal niet zo goed zien als dat hij op de brug zou staan :P
Mégane Coupé • 1.9 DCI (Gechipt > 130 pk) • 2001 • Zwart > Verkocht!

sijm138 (jesse)

heb je evntueel een foto maakt het wat duidelijker want volgens mijn moet je hem er daar zo vanaf kunne halen.
want aan deze zijde zat er volgens mijn een asje uit de bak en daar schuif je de as volgens mijn overheen.
megane coupe 1.6E 98.
chevrolet camaro 5L V8 78.

Roy16v

dat idee had ik ook maar de rubber aan deze kant was verrot dus ik trok de tripot er zo uit en dat huisje zit er nog in,
moet het huisje er af hebben om te vergelijken met de 16v as en event. overbouwen maar ik krijg dat huisje er niet uit.

weet niet hoe die vast zit.
heb al een beetje gevoeld en gedraaid en beetje heen en weer maar er zal wel een appart systeempje voor zijn.
ik voel ook geen spie zoals bij een 16v.

zoals nicole al zij,moet alles op mc gyver manier op de grond doen en heb geen zicht,das het minste...:P

sjerrie

#5
Als het goed is is dit de aandrijfas aan de rechterkant:





Rechts zie je een gaatje waar een pen inkomt. Die kan wel eens te ver erin zijn geslagen zodat je hem nu niet kunt zien of slecht voelen. Of hij zit er niet dan kun je volgens mij de as er gewoon vanaf schuiven. Het kan ook dat dat grote ronde ding waar de koppeling aan vast zit iets naar de richting van het wiel geschoven moet worden. Hierdoor wordt het pinnetje beter zichtbaar. Deze wordt toch door de naaf op zn plek gehouden. Bakzijde zit ook niet vast. Enkel ashoes die olie binnen de bak houdt.
Dit uiteinde zit weer op een uitgaande as vanaf de bak met daarachter een keerring. Hier zit overigens een gat in dus bij het terugplaatsen moeten deze tegenover elkaar zitten.
Of de as conisch is weet ik niet maar indien het zo is kan het flink strak zitten.

Het is wel McGyveren. Heb je een zware krik en goede assteunen dan kun je de auto al zeker 30cm hoog zetten. Is voor mij ook genoeg ruimte. Zelfs bij krukaslager vervangen ;)
Misschien een renaultmonteur hier die dit weet of na kan vragen ?


Oh even iets anders, Zie je bij de veerpoot die 2 gaten waar je die bouten in drukt om de naaf te koppelen ?
De afstand tussen die 2 gaten verschilt bij een 1.6 en een 2.0.
1.6 is het 4 cm
2.0 is het 4,5 cm
Je hebt dus kans als je de 1.6 veerpoten gaat gebruiken deze niet meer passen en je dus originele 2.0 veerpoten nodig hebt.
Die passen overigens wel gewoon op de schotel waar je ze bovenin vastzet.
Hier kwam ik ook vandaag achter ;)
Misschien kan het je helpen
~Just got Maggied~

Roy16v

dat blokje waar de spie in zit,is bij de 1.6 anders als de 2,0.

2.0 demontage is niet zon groot probleem maar weet niet hoe het bij een 1.6 zit.

ik ben van plan de hoes van de 2.0 open te snijden en de as van de 2.0 eerst in het blokje te zetten van de 1.6 ,auto rijdbaar maken,op een brug en dan as er compleet uit en nieuwe hoes er om heen.

moet bijna een gat in de grond graven om er goed en veilig bij te kunnen.

wat de veerpoten betreft,ik denk dat ik het gat stukje ga uit boren en dat ik er een bout met een ecentriek in zet,dan kan ik hem met uitleinen op het werk de wielvlugt ook verstellen.

sjerrie

Bij de 1.6 zit er een spie bij ons. Hoe de uitgaande as bij de bak zit kan ik niet zeker zeggen. Ook in de vraagbaak is het niet duidelijk. In dialogys ook niet trouwens.
De hoes hoeft niet kapot hoor. Die aan de bak kant met de tripode is hetzelfde. Ook de ring voor de 3 boutjes. Die hoes kost namelijk € 80,- bij de dealer. € 25,- via internet.

Gat graven ? Waarom niet gelijk een slotgracht ;) kun je nog zwemmen in de zomer haha
Veilig werken is wel belangrijk ja. Kun je de assen niet op je werk vervangen anders ?
Is wel fijn om het op een brug te doen.

Het onderste gat moet naar beneden 'verlengd' worden. Ligt tie iets lager. Met het bovenste gat ligt tie iets hoger. Klinkt dat logisch ? Haha. Beetje net als een camber verstelling. Bout past er goed in dan en zit goed vast denk ik.
Ga morgen in de 16v ook de andere poten zetten. Volgens een renault expert in engeland wordt het ook vaak gedaan bij 19's en clio's.
Of het klopt moet ik nog even na gaan zoeken.

Het wordt in ieder geval echt een leuk project zo voor nicole.
Jij mag het werk doen ;) en zij kan zo pronken ermee haha.

Met wielvlucht bedoel je camber of de veerpoot toch. Band plat op de weg of beetje op de wang ?
Pff banden :( wielvlucht, camber, 24 J of et-waarde is echt niets voor mij hoor. Geef mij maar andere problemen haha

Maak je nog foto's of nicole want jij hebt daar geen tijd voor ;)
~Just got Maggied~

Nicole

ik hoop dat er een spie inzit,ga zo eerst een poging doen om hem hoger op te zetten zodat ik er bij kan,want heb nu geen ruimte om mn hoofd er door te stoppen haha.

dat met die bout gaten had ik zelf ook al aan zitten denken en nu jij het ook nog zegt verlening ik mooi de onderste,is ie 5 mm lager :P

voor de rest zie ik geen problemen alleen tja,die rechter as,ik hoop dat de aansluiting in/aan de bak ook het zelfde is.

de 1600 heeft na mijn gevoel een ovalen aansluiting die met een smaller stuk verdwijnt in de bak.
de 16v daarentegen heeft een tripot model huis en aan het eind zit nog een ring.
als dit wel anders is,dan is het niet anders en zal toch de hoes er aan moeten geloven.

is dan wel een leuk vraagbaak stukje en iets voor de how to.
van 2 assen 1 maken.

groet roy
Mégane Coupé • 1.9 DCI (Gechipt > 130 pk) • 2001 • Zwart > Verkocht!

Roy16v

#9
ik twijfel trouwens nog wel over welk gatvan de veerpoot.

als ik de onderste gat groter maak lijkt mij dat ie dan omhoog komt.

dat zou dan de schokbreker verder omhoog zetten en de naaf na beneden waardoor de afstand langer word.
des te dichter de naaf na de veer toe komt,dus het bovenste gaat je uitdraaien,des te lager word de vering.
of zie ik het nou verkeerd?

wat heb je trouwens dikke fuse kogels aan die naaf!:P
zijn deze beter dan origineel?
want daar word je gek van hoe vaak en snel daar speling op zit evenals de stuurkogels.

sjerrie

Het zijn wel speciale kogels. Foto's zijn niet van mij. Even geleend haha.
Ben even de draad kwijt ;)
Bovenste gat origineel ligt het lager (veerpoot zakt dan iets)
Onderste gat normaal komt tie 0,5 cm hoger (veerpoot gaat iets omhoog)
Zo was het, ja :)
Bij het bovenste gat komt de veerpoot iets lager op de naaf te liggen dus dat is zakken
Is wel weer een halve cm ;)

Bakzijde heeft iig die tripode koppeling, rechts is dan nog maar afwachten haha.
Zeker een idee voor een how to. Ook erg interresant om te lezen dan ;)

Ga zo denk ik even mijn eigen account aanmaken, heeft mn meisje der eigen ding weer terug haha
~Just got Maggied~

Roy16v

dus welke moet ik nu uitdraaien :P?

de onderste of de bovenste?

maak dr maar snel 1 aan,komen er steeds meer!

Roy16v

nou heb hem nu 50 cm van de grond,er zit inderdaad een door vuil verstopte spie in de as maar dit tripot huis en aansluiting in de bak is heeeel anders.

dus,,gok gewaagd en de rubbers maar los gehaald,
heel andere as,tripot van 16v is groter en homokineet is ook heel anders dus nu nog niet uitwisselbaar.

zie nog maar 1 oplossing,en dat is de assen na technotrans veendam te brengen om van 2 1 te maken want de diameter van de assen is ook anders.

jahaa tis wat.

sjerrie

Citaat van: PFVFDiesel op 16 april 2011, 15:41:03
dus welke moet ik nu uitdraaien :P?

de onderste of de bovenste?

maak dr maar snel 1 aan,komen er steeds meer!

Ik zou de onderste pakken.

Past het niet ?
Op internet staat dat de 16v as uitwisselbaar is. Past op meerdere bakken volgens de site.
Toen ik gisteren de 16v as los had liggen de tripode gemeten en was dezelfde diameter als van de 1.6.
Vreemd hoor
~Just got Maggied~

Nicole

dan denk ik dat je de bestuurderskant bedoeld,de bijrijders kant is een heel andere as.
de tripot is veel dikker.
Mégane Coupé • 1.9 DCI (Gechipt > 130 pk) • 2001 • Zwart > Verkocht!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev