Advertenties


Motorkap kabel werkt niet.

Gestart door Peter vH, 5 april 2011, 21:05:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter vH

Hallo,

Ik kan de motorkap van mijn megane cabrio 2001 niet meer openen. De kabel werkt niet maar geeft wel weerstand. Ook als ik met een tang aan de kabel trek gaat de kap niet open. Tussen de motorkap en de bumper kan ik net met een lange schroevendraaier de handvergrendeling lossen maar geen resultaat, dus ik moet toch bij de kabelvergrendeling zien te komen. Vanaf onder kom ik achter de bevestigingsplaat van het vergrendelmechnisme uit. Hier kom ik ook niet verder. De bumper zit met een bout vast midden onder de motorkap, helaas moet de kap eerst open voordat ik deze los kan draaien. 

Heeft iemand ideeen wat ik verder kan proberen. Is het b.v. mogelijk een grilpaneeltje los te maken en zo bij het mechanisme te komen?

Alvast bedank!

Peter van Hattum

sjerrie

Het is wel moeilijk maar onder de bumper moet je naar het slot zien te komen. Daar moet je het palletje naar rechts drukken. Het is echt pielwerk en toen bij ons de kabel was gebroken ben ik een uur bezig geweest met losmaken inclusief inspuiten met wd40 en maar proberen met een schroevendraaier en lange stukken staal.
Het is te doen maar op deze manier moet je dus de beweging die de kabel maakt nabootsen om zo de vergrendeling los te maken.

Kortom heel veel geduld en tijd kost het. Succes !
~Just got Maggied~

Peter vH

Bedankt voor je tip Sjerrie,

Helaas bij mij niet zoveel geluk. Uiteindelijk naar de dealer geweest. Daar weer alle truc's maar zonder resultaat. Uiteindelijk met twee plastic spatels de onderkant van het grilpaneel opgelicht, de plaats van het schroefje bepaald en daar geforceerd. Hierdoor was het grilpaneel uit te nemen en later ook weer vast te klikken. Dit ook aan de andere kant gedaan. Toen de vergrendeling losgemaakt door de moeren los te draaien, de kabel losgemaakt. Bleek dat de vergrendeling volledig vast zat. Met een schoevendraaier en hamer geopend. Na hem weer gangbaar gemaakt te hebben, (paar uur in de cola en vervolgens WD40 en naaimachineolie) weer terug kunnen monteren.

Een paar drupjes olie op het mechanisme kan dus geen kwaad.

mvg Peter

sjerrie

pfff, daar wordt je niet vrolijk van.
Ben er zelf ook wel even mee bezig geweest, Mijn vriend tenminste ;)
Elk half jaar inspuiten is misschien ook een tipje voor anderen haha
Goed dat het in ieder geval weer werkt
~Just got Maggied~

Stevos

Wellicht een wat late reactie hierop maar ik heb een soortgelijk probleem. De kabel is vlak voor het ontgrendelingsmechanisme geknapt. Echter is het boren of loshalen van de bumper helemaal niet nodig. Wie in het bezit is van een smalle maar lange platte schroevendraaier heeft 'm binnen 2 tellen open (het kostte me weliswaar een uur om dit uit te zoeken, maar dit terzijde)
Er is een smalle opening tussen het hendeltje (die je van buiten opent) en het mechanisme dat van binnen geopend wordt. Door je platte schroevendraaier hier vervolgens in te stoppen en een lichte duw naar rechts geeft, sprint het mechanisme los zoals hij dat normaal zou doen. (Het mooie aan deze methode is, mits je 'm goed uitvoert er niets stuk kan gaan en het scheelt een hoop schroefwerk als je van plan was je bumper er af te halen.)

PS. een zaklamp is geen overbodige luxe om van te voren te kijken waar je eigenlijk in zit te porren. Succes!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev