Advertenties


Aansluiten remote van versterker op Carminat radio

Gestart door digit-all, 3 april 2011, 20:41:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

digit-all

Ik wil een versterker aanluiten op mijn Megane GT van 2009 (Type II, geen III)). Ik heb heel internet afgespeurd maar kan het antwoord niet vinden! :cry:

Mijn versterker heb ik helemaal aangesloten qua voeding: aarde, voeding maar nu komt het: ik heb een remote draadje aan te sluiten op de carminat radio. Ik heb alleen een ISO blok en waar ik de remote op aansluit, mijn versterker kraakt en piept en klapt er uit. Dus geen enkele aansluiting doet het!
Ik ben ten einde raad, wat doe ik verkeerd?
Kan iemand me helpen? _o_

Groet, Ron

sjerrie

Er zit een aansluiting op je iso.
Volgens een ander forum is dit de aansluiting:



Voedingsblokje A ( let even op de pinnetje, Ze kunnen omgedraaid zitten)
Stekkertje 5

Even meten met een multimeter of testlampje.
Is dat goed dan is of je amp kapot of verkeerd aangesloten of toch ergens sluiting

Probeer gewoon dingen uit te sluiten door goed te meten
~Just got Maggied~

megane pekel

Ik heb mijn versterker ook aangesloten op een carminat systeem.
De remote van mijn versterker heb ik aangesloten op de achterlampen.
Wanneer ik mijn licht aan heb (altijd) gaat mijn versterker ook aan.
Hoef je ook geen kabel door je auto te trekken!

maichel

Is een optie, mits je niet zoals ik een licht automaat hebt.

Beste is gewoon aansluiten op je iso blok dmv een multi meter.
Bij de meeste RCA kabels zit de remote erbij dus ligt hij al op de goede plaats.

digit-all

Bedankt voor de reacties,maar ik heb ook een licht automaat. Is voor mij ook geen optie. Nee, het makkelijkste is om de remote aan te sluiten op het ISO blok. Ik heb het schema ook bekeken en wie weet welke kleur de stekker A5 heeft?
Ik heb ze allemaal geprobeerd; A1 t/m A7. Als ik de remote op de blauwe aansluit,dan valt de radio uit en heb ik geen geluid meer.
Bij de anderen A6 en A7 dan valt de vertsterker in protection mode. Overspanningsbeveiliging.
De versterker heb ik met een aparte spanningsdraad vanaf de accu lopen en de aardedraad aangesloten rechts bij de deur via een schroef in de carroserie.
Ik heb wel een multimeter maar daarvan is het batterijtje leeg. grr.

megane pekel

Ja ik heb ook een lichtautomaat hoor!
Die is altijd te overbruggen ja! Desnoods rij je met stadslichten.
Niet zo moeilijk;)

sjerrie

Dan zit er echt iets niet goed als je een massa met een schroef vastzet.
Rijd even langs een audiozaak voor tips want als je amp in protection schiet met het aansluiten van een schakel/antenne remote is er iets meer aan de hand. Amp kapot, kortsluiting of bekabeling auto verkeerd.
Op je iso-blok heb je altijd een remote aansluiting die 12v geeft bij het aangaan van je radio.
Aansluiten amp:
+ = kabel vanaf accu (rood)
- = ground of massa (aansluiting dmv m8 bout op kaal chassis en goede kabelogen) (zwart/bruin)
Remote = 12v + vanaf radio

Kijk eens op 12vhifi.nl voor tips en mischien eens op het forum van showyoursound vragen.

Nog wat anders: ga NOOIT maar dan ook NOOIT massa van lampen of onder banken vandaan halen. Zo krijgt de andere electronica een opdonder of storingen die gekke dingen of brand kunnen veroorzaken.
Een goede massa krijg je door een gat te boren in je cass, kaalschuren, goede aansluitingen en dikke kabel die ervoor gemaakt is.
Hetzelfde geldt voor voedingen en remotes op verlichting aansluiten. Als je een voedingspiek in je amp krijgt die 12v terug zet naar je systeem dan ben je de l*l. Audio is ervoor gemaakt, ecu en dergelijke niet wat dus resulteert in dure reparaties.
Dus ga niet jip en janneke en win goede info in bij bedrijven of personen die er ervaring mee hebben.

Sorry als het misschien ###lig overkomt maar ken er genoeg die zo veel kapot hebben geholpen waarvan ik uiteindelijk 2 weken bezig was om alles op orde te krijgen met kapotte kabels, ecu, lampen of ontplofde accu's. Zou zonde zijn als er vanalles kapot gaat terwijl het niet nodig is ;)
~Just got Maggied~

megane pekel

Wat is de remote van een versterker?
Een relais in je versterker, wat is de remote dan? De spoelkant van het relais.
Wat is de versterker dan? Dat is de contact zijde van het relais!
Dus voedingspieken zullen niet over je verlichting komen;)
Basis elektronica;)

maichel

Wil niet heel ###lig doen maar ik haal al jaren de massa weg bij de aansluiting(bout) van de achterbank.
Netjes kaal maken en een kabel oogje erop, niets aan het handje.
Totaal onnodig om zelf een gat te gaan boren als er voldoende opties voorhanden zijn, waar denk je dat je bank aan vast zit :)

De elektronica van de auto gaat hier echt geen hinder van ondervinden.
Als de versterker in protection gaat als je de remote aansluit is er waarschijnlijk iets in de versterker kapot.
Misschien is de voedingstrap beschadigd of is er een interne sluiting.

En ipv de remote aansluiting kun je ook de geschakelde plus van de radio nemen.

Heb verder geen ervaring met de carminat, wellicht zit daar een fout in?
Ik plaats altijd een normale din radio ipv de standaard autoradio van het merk.

digit-all

 :) Leuke reacties! !-!

Ik ben het met Sjerrie eens: je moet echt wel opletten met waar je mee bezig bent, maar ik heb bij mijn vorige auto's ook de aansluitingsbouten gebruikt die voorhanden waren.Bij de Megane is dat een stuk blank carrosserie rechts bij de deur. Ik las op  het forum dat iemand anders dit ook heeft gedaan.
Ik zal een andere versterker er op aan sluiten. Even checken of die ook in protection valt.
Maar welke kleur draad is nu de remote(A5)op de ISO stekker en welke kleur is dan de geschakelde draad(A7?)? :?

maichel

Kom zeg...print het schema hierboven even uit en neem het mee naar de auto.
Desnoods teken je het even na.

Ben nog niet bekend met de kleuren van de Renault maar als je het schema overtekent op een kladje kun je het zo zien.
De nummers en verwijzing naar de aansluiting staan er ook bij.

Normaal gezien is de remote op een auto blauw, maar gezien het een carminat unit is misschien een ander kleurtje.

Kleur maakt niet uit die verschilt vaak per merk, positie wel want die is standaard.

Las dat je multi meter het niet deed.....
Neem een lampje en maak er even 2 draadjes aan...plus is de onderkant de min op het "ijzeren frame" van de lamp.
Zo kun je ook alles testen.

sjerrie

Citaat van: megane pekel op  5 april 2011, 09:58:44
Wat is de remote van een versterker?
Een relais in je versterker, wat is de remote dan? De spoelkant van het relais.
Wat is de versterker dan? Dat is de contact zijde van het relais!
Dus voedingspieken zullen niet over je verlichting komen;)
Basis elektronica;)

Een zwaar relais die inderdaad alles afkapt dus je voeding doet dat inderdaad.
De meeste versterkers hebben dat niet. Bel maar eens een fabrikant op of ga het maar eens uitzoeken. Heb jarenlang met fabrieksteams van pioneer, signat, rockford en clarion gewerkt.
Toch wel gek dat hun dat ook zeggen en jij niet ;)
Ga eens langs die mannen die db-drag audio bouwen of een echt inbouwstation die hier ervaring mee hebben. Dus niet 1 amp erin maar de echte inbouwers.
Als jij je electronica wil opblazen moet je dat zelf weten maar geef geen advies waar het ook bij een ander kan gebeuren.
Als het mogelijk zou zijn, als dus.
Waarom brengen fabrikanten dan bepaalde sets uit ?
Waarom speciale signaalkabels die afgeschermd zijn ?
Het wordt vaak niet voor niets op een manier ontworpen zodat er niets mis kan gaan.
Een massa bij je achterbank kan maar als je er niet genoeg druk op kan houden dat de kabel vast blijft zitten krijg je bij belasting een las effect. Hierdoor krijg je bij een achterbank soms brandplekken. Waar de bank van gemaakt is kan al snel smeulen.
Ik vind het altijd zo raar. Waarom doe je zoiets inbouwen als je niet eens moeite wilt doen om het goed te doen. Doe het goed of anders niet lijkt me.
Je zet je velgen toch ook niet met 2 bouten vast ?

Wil echt niet vervelend overkomen maar soms heb je met een aparte voeding, een goede massa en goede kabels al 70% meer geluid uit je install.

Wist je dat de frequentie van een sportuitlaat je subs buiten werking kan zetten als ze op dezelfde frequentie afgesteld zijn ?
Vraag het allemaal maar eens na bij topinbouwers. Als je basis goed is dan kun je daar niet de fout mee ingaan ;)
~Just got Maggied~

sjerrie

#12
Citaat van: digit-all op  5 april 2011, 12:09:21
:) Leuke reacties! !-!

Ik ben het met Sjerrie eens: je moet echt wel opletten met waar je mee bezig bent, maar ik heb bij mijn vorige auto's ook de aansluitingsbouten gebruikt die voorhanden waren.Bij de Megane is dat een stuk blank carrosserie rechts bij de deur. Ik las op  het forum dat iemand anders dit ook heeft gedaan.
Ik zal een andere versterker er op aan sluiten. Even checken of die ook in protection valt.
Maar welke kleur draad is nu de remote(A5)op de ISO stekker en welke kleur is dan de geschakelde draad(A7?)? :?
!-!

Verder kun je even kijken naar een normale losse iso aansluiting. De blauwe draad is vaak met een witte band is de antenne of remote aansluiting.
Kleuren zou ik echt niet weten want heb niet zon auto. Maar goed even met een lampje of op een andere manier meten weet je het zo.
Geen dealer of inbouwer in de buurt die het even na kan meten voor je ? Indien je geen multimeter hebt natuurlijk.
~Just got Maggied~

digit-all

Citaat van: maichel op  5 april 2011, 14:49:13
Las dat je multi meter het niet deed.....
Neem een lampje en maak er even 2 draadjes aan...plus is de onderkant de min op het "ijzeren frame" van de lamp.
Zo kun je ook alles testen.
Goed idee van het lampje! bedankt..
Ik ga nog wel even klussen, maar dat zal nog wel even duren tot aan het weekend tot ik er aan kan beginnen.
Ik ga aan de hand van de schema de kleuren opschrijven.

maichel

#14
Sjerrie

Fijn dat je er zoveel verstand van hebt maar 3/4 van jouw opsommingen komen hier totaal niet aan de orde.
Leuk dat je je know how wilt laten zien, maar geef ook daadwerkelijk een reactie met een oplossing ipv opsommingen van wat wel zou kunnen gebeuren met een db install.

Niet relevant in dit geval.

Hij heeft een voeding vanaf de acuu....goed
Minpunt vanaf een bout in het chassis....goed

Problemen met aansluiten van remote omdat de versterker in protection slaat.

Wat heeft dat in hemelsnaam te maken met db installs en de frequentie van een uitlaat....kom op zeg.

Om eens wat dingen uit te sluiten kun je het volgende doen

Als het lampje gaat branden zodra je de versterker aanzet,  kan het van alles zijn.
rca en speaker draden loshalen -> nog steeds protectie lampje dan is de kans groot dat de amp stuk is. Wat ook veel gebeurt is dat er een zekering in de plusdraad niet helemaal goed geleid, dit gebeurt veelal met glaszekeringen. door de verhoogde weerstand staat er dan geen 12 volt meer op de plus aansluiting van de versterker.
Meet dit dus ook ff na en kijk de interne zekeringen van je versterker ook ff na.

Heb je de versterker weleens zonder stroom gezet, dus de kabels losgehaald ?

Misschien ongeweten eerst de min er af gehaald en daarna de plus?
Vonkje... *pats* ... en de massa uit de printplaat gebrand

Ik vrees dat de versterker kapot is.
Probeer anders eens een andere versterker te plaatsen als die wel werkt ligt het aan je versterker

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev