Advertenties


Koplamp H1 naar H4

Gestart door Gyszz, 1 april 2011, 12:41:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gyszz

Ik heb nieuwe koplampen gekocht voor mijn megane 1.6e.
Deze koplampen zijn H4 en ik heb er standaard H1 lampen inzitten.

In een H1 lamp zit 1 stekker voor stadslicht, dimlicht en grootlicht (in de lamp zit dan een "kabelboompje" waar de kabels gesplitst worden voor de verschillende lampjes.
bij H4 zijn het er 2, 1 voor het stadslicht en 1 voor het dimlicht en groot licht. welke direct zitten aangesloten op de lampen
Is hier een verloopstekkers voor te verkrijgen, of kan ik deze twee stekkers ergens los kopen en dan zelf de kabels omsteken?
Renault Megane Coupe 1.4 16v Dynamique 2001

sjerrie

In je lamp zit een stekker en volgens mij zijn deze hetzelfde als bij een h4.
Je kunt ze zo overzetten.

Als je de h1 lampen weg doet hoor ik het graag. Mijn linkerkoplamp is gescheurd dus moet een nieuwe in. Mits de jouwe nog goed zijn uiteraard ;)
~Just got Maggied~

Gyszz

#2
Nee stekkers zijn niet hetzelfde. heb net even snel bij een megane gekeken die H4 lampen heeft.
direct vanaf de "hoofdkabelboom" komen 2 stekkertjes voor de 2 lampen zoals ik net beschreef. (zie foto)



bij mijn megane (H1) is het er maar 1 die je aansluit op de koplamp en dan zit er in de koplamp nog een kabelboompje waar de kabels opgesplitst worden naar de 3 lampen. (geen foto van op het moment)

De huidige lampen gaan weg inderdaad. Ze zijn in principe goed, alleen is het beugeltje waar je de grille aan vastschroefd bij de linker koplamp afgebroken.
Renault Megane Coupe 1.4 16v Dynamique 2001

sjerrie

Bij een h1 heb je een stekker (aan de kabelboom) die je op je lampen aansluit. Deze zit in de koplamp. Deze wordt dan in de lamp opgesplitst met losse draadjes.
Deze draadjes kun je op de stekkertjes van de lampen zelf aansluiten. Dus niet zoals op die foto hierboven met 1 stekker.
Het blokje waar je de stekker op aansluit bij de h1 units kun je eruit klikken zodat je eigenlijk een contrastekker hebt met losse draadjes. Je kunt ze daarna meten welke waar op hoort.

Kun je even via pm laten weten wanneer je de lampen wilt verkopen?
~Just got Maggied~

Gyszz

Klopt, dit was ik ook van plan te gaan doen.
maar dacht misschien zijn er verloopstekkers voor beschikbaar, dat is natuurlijk eenvoudiger.

ben nu aan het denken om de "grote" stekker die er nu zit los te maken en door de stekkers op de foto te gaan vervangen.
dan heb ik geen gekloot met die losse draadjes.
Renault Megane Coupe 1.4 16v Dynamique 2001

sjerrie

Wil je die stekker eraf knippen dan ?
Verloopstekker zijn er dacht ik wel maar je kunt eens kijken of een aansluitblokje van een autorelais past op een h4 lamp. Dan kun je uit je oude units die contrastekker uithalen en die draadjes op het relaisvoetje solderen en deze daarna op je lampje klikken. Lampje van je stadslicht kun je met voet en al inklikken vaak. Er zit soms ook verschil in origineel of van valeo met koplampunits. De ene draait vast en de ander moet je klikken. Bij angel eyes wordt meestal de contrastekker eruit geklikt en dan gebruikt om daar de nieuwe lampen op aan te sluiten. Is wel beter hoor. Stekker van een kabelboom knippen is in je motorruimte nooit goed vanwege storingen en vocht. Bij een radio ok, maar die zijn goed te verlengen omdat er geen vocht bij kan komen. Als er vocht in je draden komen dan kun je bij een zware belasting sluiting krijgen en dat je draden smelten. Hierdoor worden de draden ook vaak keihard en broos uiteindelijk.
Als je het wil doen moet je ze solderen en met krimpkous afwerken. Als er maar geen vocht in kan komen.
~Just got Maggied~

Gyszz

Dat is inderdaad ook een optie,
ik ben er nog niet precies uit hoe ik het ga doen.
Maar de contrastekker uit de lamp klikken en aan de draden die daaruit komen de nieuwe stekker maken kan inderdaad ook.

ik was ook niet van plan om de kabels aan elkaar te gaan solderen, maar de uiteindes weer in een nieuwe  H4 stekker (img) te zetten.




deze stekker valt toch in de behuizing van de koplamp en er zit een afdek-kap op net als bij een H1 versie
Renault Megane Coupe 1.4 16v Dynamique 2001

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev