Advertenties


Megane problemen: start met moeite, lijkt af te slaan,rijd slecht en stotterend

Gestart door cmonsprenger, 22 maart 2011, 21:01:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

cmonsprenger

Hallo iedereen,

Zoals miss jullie aan de titel wel denken, jaja weer zo een met startonderbreker probleem l- Maar dit is het echt niet, dat heb ik al wel eens mee gemaakt en het is deze keer anders. Hier mijn verhaal:

Mijn megane: Megane coupe 1.6e phase 1 uit '97!

Ik reed zaterdag vanaf oudheusden naar db om mijn vriendin daar op te halen, ik eenmaal aangekomen, ik auto uitgezet en nog even gewacht. Mijn vriendin stapt in en ik wil de auto weer starten, hij deed het niet. Eerste wat ik dacht, "vervelende" startonderbreker. Ik nog keer geklikt, ook nog handmatig alle sloten open en dicht gehad (heeft me ooit al eerder geholpen) Maar nog geen effect, ik dacht laat ik eens onder motorkap kijken, ik gekeken en gedaan of ik iets merkwaardigs kon zien, maar niks. Ook olie gepeild, was nog in orde.

Wat ik toen doorkreeg is dat het lijkt alsof ie aanslaat maar eigenlijk meteen afslaat, gewoon te laag in zn toeren valt. Dus ik proberen te starten met meteen wat gas erop en ja dat werkte kreeg hem wel aan, alleen moest gas bij blijven geven anders viel ie dus uit. Dus ik ff stukkie proberen te rijden, maar dit werd hem niet. Liep zo superslecht allemaal stotteren en pruttelen. Megane weer uitgezet.
Dus ik bel naar mn pa of die kon komen om hem miss mee naar huis te slepen, dus die komt eraan. Eer dat mijn vader der was was het alweer dik 20 min verder. Dus ik zeg, kijk maar pap en ik start hem. En wat denk je tadaa hij loopt zoals normaal:? Mijn vader voor niks op en neer gekomen haha l- Dus ik rij naar huis en thuis aangekomen, nergens meer problemen mee. Ook volgende dag mee gereden en geen problemen.

Nu vandaag weer het probleem, ik rij weer hetzelfde om te wachten en mn vriendin op te halen, ik wil weer starten, precies hetzelfde. Dus ik weer gekeken met was gas erop geprobeerd te rijden en leek erg naar benzine te ruiken dan en weer veel stotteren. Ik afgezet en maar gewacht, in totaal meer dan half uur zitten wachten. Wat ik toen begon te denken was dat ie miss te veel brandstof kreeg ofzo en soort van zichzelf verzoop en daardoor af wil slaan constant. Wat ik toen dus dacht was dat het miss een sensor was die kapot was zodat ie niet meer ziet dat het blok eigenlijk warm is. De computer dus denkt dat je hem start met koud blok en in het begin iets meer brandstof toevoert? Klinkt dit logisch?  Mijn vader dacht misschien weer dat ie maar op 3 cilinders loopt ofzo, ik zelf dacht in de noodloop misschien? Misschien mensen die er meer verstand van hebben en mij kunnen zeggen dat ik het helemaal fout heb ofzo? :q

Nou dus hij wou maar niet, maar hij moest toch naar huis want daar is garage ook aan einde van mijn straat, dus ik rij met moeite weg met heel erg veel gepruttel. Was nog moeilijk ook, want remmen voor stoplicht is moeilijk omdat je en koppeling in moet houden en moet remmen en gas bij moet geven anders valt ie uit (en ik heb toch echt geen 3 benen :D) Ik rij een 5 tot 10 minuten, hij kwam dus echt voor geen meter vooruit, bijna volgas pruttelen en doen maar amper optrekken. Vandaar dat ik dus dacht noodloop, heeft zn vermogen niet meer. En ineens na 10 minuten ineens pakt ie hem weer en gewoon weer zn normaal vermogen, vergeleken met hoe ie liep vloog ie ineens vooruit. Zo voelde het ook, ineens van ene op andere moment weer vermogen. Echt heel raar.

Wat ik dus denk dat iets met warmte van blok te maken heeft, omdat ie na even rijden en even rijwind het weer deed?
Of sensor kapot? (geeft geen lampje aan op teller trouwens ;))
Of in de noodloop?
Of op 3 cilinders tijdelijk?

Iemand die hier wat meer van weet en mij kan vertellen wat het is? Anders zal ik hem toch echt weg moeten brengen, en als het nou iets simpels zou zijn wat ik makkelijk zelf kon vervangen, vind ik dat toch zonde van mn geld.

Groetjes,
Simon

Paul

Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

cmonsprenger

Oke is het zo simpel haha? _o_
Hoe weet ik welke bobine het is, zijn er 4 toch?
Het rare vind ik dat ie het nu wel gewoon weer goed doet, maar gewoon soms niet. Lijkt mij als ie stuk is dat ie dan altijd zo slecht doet toch..

sijm138 (jesse)

bij jouw heb je een bobine blok of 2 bobine blokken.
ik zou hem even laten uitlezen want als er 1 bobine stuk is heeft hij nog wel vermogen alleen hij klinkt als een grassmaaier en bokt heel erg.
wat ook nog zou kunnen is je gasklephuis wat vies is maar dat lijkt me sterk ik zou hem eerst even laten uitlezen.

als hij trouwens inhoud en je trapt de koppeling in blijft hij dan heel erg schommelen in toeren?
en als je dan een dot gas geeft is het over of blijft het er lang in zitten?
megane coupe 1.6E 98.
chevrolet camaro 5L V8 78.

cmonsprenger

Ow oke nouja daar zal ik binnekort even naar kijken, hij blijft een paar daagjes thuis staan!
Ah oke balen dat je hem daarvoor uit moet laten lezen, doe het eigenlijk liever zelf. Ja dat klopt wel hij klinkt dan erg als een grasmaaier, echt zo stotterend een beetje. Nou koppeling intrappen gaat ie volgens mij niet echt schommelen, daar eigenlijk niet op gelet. Zal er op letten volgende keer nu je het gezegd hebt ;)
Wat wel is is dat het er zeker lang in blijft zitten, dot gas heeft totaal geen nut! Ging echt pas na een tijdje over terwijl ik toen gewoon eigenlijk vrij constant rond de 70 reed door polder. Voor mijn gevoel had het beetje te maken met koude lucht, ineens pakte ie hem weer na tijdje rijwind gevangen te hebben.

nd-photo.nl

Hmm jammer om te lezen dat je opeens problemen hebt. Hoop dat je er snel achter komt. Je kan altijd nog je bougies checken of je ontsteking wel goed loopt. Pas geleden op het forum iets gelezen over een reset, maar denk dat het bij jou nu geen nut heeft omdat hij direct weer uitvalt...

Suc6 jonge!

cmonsprenger

@Andy, Ja inderdaad jammer,hoop er ook snel achter te komen, balen nu ineens verder eignelijk weinig tot geen problemen gehad met mijne,is ook altijd netjes onderhouden, was van monteur daar geweest die we kennen! Ja die reset had ik ook gelezen, had geloof ik in dat topic met mapsensor resetten ofzo te maken omdat er audio aangesloten was en hij te laag stationair liep. Echter heb ik mijn audio ook pas geleden (weer volledig goed) aangesloten. Alleen lijkt me sterk dat daardoor komt, want heb ooit al meer met mijn hele setup gereden en toen nooit last van gehad. Want als ie gewoon stationair te laag in z'n toeren zou zitten, zou ie verder wel gewoon goed moeten rijden en doet doet ie dus echt niet :huh:

@iedereen Ik heb even zitten denken en als het nou zo zou zijn dat mijn bobine stuk is en hij dan soms op 3 cilinders loopt, zou ik dan zodra ik dat weer heb, kunnen proberen door de bougiekabels een voor een van de bougies af te halen, dan zal ik bij 3 bougiekabels verschil moeten merken, zou ie slechter moeten gaan lopen en bij eentje geen verschil. Dan weet ik dus welke het is.
Nou laten we zeggen zou dit bijvoorbeeld de meest linkse cil zijn. Dan wil ik nu gaan testen of mijn bougies goed zijn door een willekeurige bougie van de 3 andere om te wisselen met de bougie in de meest linkse cil met dan wel gewoon op zelfde volgorde de bougiekabels eraan. Zou het blok dan nog steeds slecht lopen dan weet ik dat het dus in de bobine zit en niet in de bougies, zou ie wel goed lopen dan zit het waarschijnlijk in die ene bougie?

Klopt mijn plannetje van aanpak een beetje of zit ik ernaast?
Is er verder miss een mogelijkheid om de bobine/bougiekabels door te meten met multimeter?

RobScénic

Bougies zou ik gewoon vernieuwen. Mensen vervangen die veel te weinig, en zo duur zijn ze niet. Bougiekabels kun je doormeten op weerstand, maar je hebt dan wel een redelijk nauwkeurige multimeter nodig, en ik heb geen idee wat de waardes moeten zijn. De bobine kun je idd op die manier testen.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

cmonsprenger

Oke ja bij de koop zijn er nieuwe bougies ingegaan, en heb er nu denk zo'n 15 tot 20.000 km mee gereden. Ik heb op internet gelezen dat zo'n beetje na 30 tot 40000 vervangen moet worden. Ik heb al gekeken op bijv winparts en daar hebben ze alleen met elektrodeafstand 0,8. En ik meen zo uit mn hoofd dat op mn blok stikker zat met afstand 0,9. Kan dit geen kwaad en kan ik die gewoon bestellen of juist niet doen? Moet ik verder nog letten op bepaalde hittegraad?

Ja doormeten zou ik in principe op school kunnen doen daar hebben ze wel van die dure precieze  gele dingen in de garage. Als iemand de waardes zou weten wat de weerstand zou moeten zijn van bobinekabels zou fijn zijn?  Bobine ga ik dan idd testen op die manier met de nieuwe bougies :q

RobScénic

Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

cmonsprenger

Net weer even stukje gereden om te kijken of ie het weer deed en heb er even een filmpje voor jullie van gemaakt met mijn mobiel. Sorry voor slechte kwaliteit, youtube heeft het zo omgezet, want was haarzuiver. Wa een grasmaaier zeg :D


Hoop dat iemand dit misschien herkent en me zo kan zeggen wat het is?

Verder afspraak met mn leraar gemaakt om morgen auto eens uit te lezen, hoop dat er iets uit komt. _o_

RobScénic

Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Paul

Citaat van: cmonsprenger op 24 maart 2011, 18:28:49
Hoop dat iemand dit misschien herkent en me zo kan zeggen wat het is?

Citaat van: Paul v Dijk op 22 maart 2011, 21:05:19
Bobine stuk

En een keertje kleppen stellen kan ook geen kwaad.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

cmonsprenger

Haha klopt Paul, kleppen stellen mag inderdaad wel, hij tikt een beetje. Andere irritante tikken is van de recirculatieklep btw ;)

Vandaag dus op school met leraar uit proberen te lezen, is opzich gelukt, alleen werden we er niet wijzer van. We kregen er niet echt iets uit waar het aan lag, ook omdat het maar intermitterend is en dus maar soms voorkomt is het ook een beetje moeilijk om erachter te komen. Zit nu erg te twijfelen om hem in te ruilen op een 2liter, omdat ik dit toch wel graag wil.

Trouwens vandaag ook EINDELIJK willen proberen velgen van Rick erop te leggen, alleen we hadden niet de goeie machine op school. Door de 17 inch en dan dunne bandjes, trekt ie wss de bandjes kapot. Dus laat wel ergens doen, voor die paar tientjes ga ik niet een band riskeren :neen:

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev