Advertenties


Raar rijgedrag Coupe 2.0 16V

Gestart door Atrax (Herman), 28 februari 2011, 20:16:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Atrax (Herman)

Hallo allemaal!

Ik ben nu een half jaar een trotse eigenaar van een zeer sportief wagentje, namelijk de Megane coupe! Ben al wat langer aan het rondkijken op dit forum, maar toch mezelf maar aangemeld aangezien ik nu een probleem heb.

Auto:

Megane Coupe 1 Phase 2 (2.0 16V) Bouwjaar 2002

Ik heb onlangs op de snelweg iets geraakt (een steen volgens mij). Ik heb toen gelukkig geen klapband gehad, maar er zat wel een bobbel op de band ter grote van een ei... die ene band laten vervangen (de banden zaten er toen nog maar net 2 maanden op) band laten uitbalanceren, auto uit laten lijnen/ banden omwisselen. Maar toch trekt de auto naar rechts (niet alleen trekken naar een kant, maar ook net alsof een wiel wel draait bij het bijsturen en de ander niet (zeer moeilijk uit te leggen).
Ben bij verschillende garages geweest (ze vinden allemaal andere mankementen aan de auto  8)7, maar geen van allen kunnen ze het "trekken" goed krijgen, nu moet ik a.s. woensdag de distributieriem laten vervangen (ook een rib uit mijn lijf bij deze auto (2.0 16V)) heeft iemand een idee waar ik ze op moet/ kan attenderen, wat wel eens krom/ verbogen/ kapot / weet ik veel, kan zijn, er is naar gekeken... maar niks gevonden, weet niet waar ze allemaal naar hebben zitten kijken.

Dus als iemand de symptomen herkent, of een idee heeft.

Bedankt alvast, Herman


sijm138 (jesse)

kromme velg, type profiel anders profiel diepte.
spelling op kogels.
evt kromme veerpoot.
allemaal van dat soort dingen.
megane coupe 1.6E 98.
chevrolet camaro 5L V8 78.

sjerrie

Wij hadden dat ook. Ook iets geraakt op de weg. Hierdoor ook de bumper kapot.
Diverse keren uit laten lijnen, balanceren en banden gewisseld van voor naar achter.
Nu moesten de draagarmrubbers vervangen worden. Ik dus gekeken voor nieuwe rubbers maar moest dus voor het inpersen en de rubbers 30 euro betalen en voor een complete 37 euro. Fusee en draagarmrubbers en een nieuwe draagarm.
Keuze was makkelijk gemaakt dus vervangen.

Wat blijkt nu (antwoord op je probleem):

Draagarm krom, na vervanging was het probleem weg.
Het scheelt maar 2mm maar dat is bijna niet te zien als geen vergelijking hebt.

Misschien dat het voor jou ook het probleem weg kan nemen.

Succes !
~Just got Maggied~

Roy16v

check ook even voor het gemak de subframew rubbers,
ook hier komt na loop van tijd speling op en krijg je hele gekke taferelen.

ik had ooit een 2.0 8v en als ik na links stuurde dan stuurde hij op een gegeven moment mee uitzich zelf net alsof ie in een halve cm speling/gat viel.

dit bleek dus 1 subframe rubber te zijn die helemaal droog was en dus het hele zaakje veplaatste.

en qua distributie riem,de onderdelen zijn het duurst.

sjerrie

Ook een goed punt zo, als je scheurtjes ziet daar dan kun je ze beter vervangen.
Ze hoeven niet altijd kapot te zijn maar je kunt er ook niet zeker van zijn dat ze goed zijn.
Je kunt wel even een bandenijzer eronder steken en er even druk opzetten. Heb je veel beweging dan zijn ze kapot.

Wat betreft draagarmrubbers:

Oh ja als je de rubbers of draagarm zelf vervangt. Denk dan aan het uitlijnen van de auto maar wat nog belangrijker is:

Zet de bouten die door de draagarmrubbers gaan pas vast als de draagarm op de normale rijhoogte staat.
Op een brug kun je er goed bij dan of net als mij even een krik eronder en op rijhoogte zetten.
Als je dit niet doet draait het draagarmrubber vast en staat er altijd druk op. Dit heeft als gevolg dat ze sneller scheuren.

Is eigenlijk met al dat soort rubbers, vastzetten in de stand waar het voertuig zich op normale wijze in bevindt.
~Just got Maggied~

Roy16v

volgens mij heb jij al veel werkplaats ervaring sjerrie :goedzo:

sjerrie

Haha vriend van sjerrie wel dan.

Mn meissie kijkt graag mee als ik bezig ben.
Veel geleerd en soms door schande ervaring opgedaan.

Autolijst:
- bmw 335 (crossbak)
- Opel kadett 1.8 gt (van 8 naar 16v omgebouwd)
- alfa 75 twinspark 3.0 v6 turbo
- opel astra gsi 16v
- opel astra gsi turbo
- audi coupe 2.8 v6 standaard
- alfa 155 turbo
- audi coupe turbo 2.7 v6 24v (S4 blok met rs4 turbo's) 458 pk met rieger widebodykit (gestolen)
- toyota supra D1 specs drifter 1100 achterwiel pk's met glasvezel widebodykit (verblijfslocatie:japan)
- Megane coupe 1.6 ---> uiteindelijk williams f7r turbo motor inbouwen
- Megane coupe met f7r wiliams die in de mag van sjerrie komt en deze mag wordt het v6 twin-turbo project

Al met al een leuke snelle lijst.
Het moest nog even verborgen blijven maar hebben vorige week een f7r meg gehaald met wat schade.
Achteraf bleek dat het een originele williams uitvoering is die de aandrijving verzorgt. Iets minder koppel maar veel meer kracht bovenin. Blok zelf heeft nu 80 duizend gelopen na revisie. Wat er gereviseerd is weet ik helaas niet maar daar kom je maar op 1 manier achter. Wel is de koppakking niet zoals het hoort want kvs niveau zakt weg. Komt niet uit de uitlaat, olie of interieur. Onder het dashboard is alles droog. Het kan in de bekleding zitten wat onder het tapijt zit maar daar begin ik pas aan als we terug zijn. De auto heeft al wel een gps-tracker ingebouwd.
Deze wordt apk klaar gemaakt, op het gemakje de k7m gereviseerd om vervoer te houden. Deze wordt daarna als daily gebruikt en ga ik de f7r ombouwen, reviseren, tunen dmv turbokit, honen, chippen en blueprinten inclusief f7r kop van een clio. Met verlaagde compressie uiteraard en versterkte jc5 bak.
Daarna blok overzetten in de 1.6 met herkeuring en aanpassing rdw.
Hierna gaan we op zoek naar een blokkie van een clio type 3 v6.
Deze wordt dan gemonteerd en als alles in orde is wordt deze compleet gereviseerd en hierna wordt chirurgisch het nieuwe hart geplaatst. Verder compleet gecleaned. Uiterlijk en in de motorruimte gaat alles eruit qua tankjes.
Radiatoren worden net als bij een vw beetle in de zijkant verwerkt (oude type met boxermotor).
Eerst maar eens rijden met Big Mag en maggy repareren. Bumpers, skirts, verlagen en spuiten.
Verlagen gaat gebeuren dmv air-jacks ipv airride. Hieraan worden het originele veersysteem genaakt. Hoe weet ik nog niet maar het schijnt haalbaar te zijn.

Zoals al eerder verteld worden het jaarplannen en blijven de auto's in ons bezit tot we het loodje leggen.
~Just got Maggied~

Atrax (Herman)

#7
Citaat van: sjerrie op  1 maart 2011, 16:47:23
Wij hadden dat ook. Ook iets geraakt op de weg. Hierdoor ook de bumper kapot.
Diverse keren uit laten lijnen, balanceren en banden gewisseld van voor naar achter.
Nu moesten de draagarmrubbers vervangen worden. Ik dus gekeken voor nieuwe rubbers maar moest dus voor het inpersen en de rubbers 30 euro betalen en voor een complete 37 euro. Fusee en draagarmrubbers en een nieuwe draagarm.
Keuze was makkelijk gemaakt dus vervangen.

Wat blijkt nu (antwoord op je probleem):

Draagarm krom, na vervanging was het probleem weg.
Het scheelt maar 2mm maar dat is bijna niet te zien als geen vergelijking hebt.

Misschien dat het voor jou ook het probleem weg kan nemen.

Succes !

Bedankt sjerrie, ik zal het aangeven bij de garage, waar hij morgen toch staat. Ik heb zelf nog nooit onder de auto gekeken, dus heb er geen verstand van, merk alleen dat er wat mis is, maar wat er dan aan mankeert is onbekend gebied voor me.

*edit- PFVFDiesel: zal dit ook aangeven, als ze er toch mee bezig zijn.

sjerrie

You're welcome !

Hopen dat het iets simpels is en als je weet wat het was horen/lezen we dat graag.
Indien het niet opgelost is kunnen wij als forum-leden altijd nog verder mee denken.

Succes morgen
~Just got Maggied~

Atrax (Herman)


Roy16v

hoe veerneem of waar kan ik aam zien dat het williams onderdele zijn?
want williams is toch alleen in een clio geleverd?

mijn coupe is onderin niet echt super snel maar vanaf 5500 tpm komt de beest los

Roy16v

en zon v6,
past een prv motor van een laguna zon 12 klepper er niet in?
dat leek me wel wat

sjerrie

Ik weet het niet precies maar ik had een factuur van een revisiebedrijf die het blok een keer onder handen hadden genomen. Die heb ik gebeld (engeland) en die vertelde mij dat onderdelen die hun bij een dealer gehaald hebben speciaal besteld moesten worden.
Waarschijnlijk omdat het een wiliams motor is. F7r megane onderdelen pasten niet volgens de dealer daar.
Uiterlijk kun je niet snel zien waarschijnlijk maar dacht dat er verschillen in spruitstukken zaten. Volgens mij kun je het na laten kijken dmv het motornummer bij een dealer en of er een jc5 bak achterhangt. Jc5 werd gebruikt bij de williams. Weet nietmof dat bij meerdere modellen gebruikt is. Ben echt op zoek geweest naar dit type blok en bak.
Heb er zelf ook niet veel over gevonden hoe het te herkennen maar ben druk bezig met research naar de oorsprong en herkomst van het blok.

Weet iemand of dit uberhaupt te herkennen is ?

Prv-blok is leuk maar wel een 12 klepper. Moet toch echt een 24 of 30 klepper zijn om er echt leuk vermogen en een twinturbo op/uit te krijgen. Of de koppen omgezet kunnen worden weet ik niet maar dat is altijd het uitzoeken waard. Thnx voor het meedenken. Helemaal super  !-!
~Just got Maggied~

Jacques

Waar je het zo wie zo aan kan zien of het een Clio williams F7R is of een Megane F7R:

Megane gebruikt F7R 710 en 714. Deze hebben inlaatkanalen van 44x27mm en een compact inlaatspruitstuk met de stationair regelklep er direct tegenaangeschroefd. Deze heeft standaard een stalen 4 in 2 in 1 uitlaatspruitstuk. Tevens zit er een bobineblok in de kop.

De Clio F7R heeft inlaatkanalen van 61x27mm en is meestal F7R 700. Deze heeft standaard een 4 in 1 uitlaatspruitstuk en er zit een verdeelkap op de cilinderkop.

sjerrie

Het is wel een 4in2in1 uitlaatspruitstuk maar dit is denk ik gedaan om de rest van de uitlaat erop aan te passen. Zeker met originele uitlaatdelen.
Ik zag geen verdeelkap dus zal het bobineblok wel onder de kap zitten.
Verder zal het pas echt duidelijk worden als het spruitstuk eraf ligt. Of de code moet op de kop ingeslagen zijn.
Of het bedrijf uit engeland vertelt maar wat of er is ondertussen nogmaals een ander blok ingegaan of het is een echte willie.

Wat het is zie ik dan wel. Eerst andere problemen tackelen.
~Just got Maggied~

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev