Advertenties


Ratelend motorgeluidje bij het starten / ACC stand

Gestart door Mojo, 21 februari 2011, 18:04:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Mojo

Hallo allemaal,

Dit topic betreft het een:
- Renault Megane Coupe Cabrio
- Type I, phase II
- 1.4 16V
- Bouwjaar: juni 1999
- Geen airco.

Vandaag ben ik even bezig geweest met mijn Megane. Er schelen een paar kleinigheidjes aan, maar wat mij vooral stoort is het onderstaande probleem:

Wanneer ik de auto op ACC stand zet, hoor ik het lopende geluid wat op een servomotortje lijkt. Dit duurt zo'n 10 tot 15 sec. en dan stopt het. Start ik de auto, dan hoor ik het nogmaals. De toongang en duur van het lopende motortje is hetzelfde als bij de ACC stand.

Omdat de backlight van mijn klokje kapot was, heb ik dus het dashboard  bovenzijde gedemonteerd om erbij te kunnen. Dacht gelijk maar even te kijken wat het geluid was. Vermoedde dat het onder het dashboard vandaan kwam, maar dat was dus niet zo. Dacht aan de board computer relais of zo.

Verder gaan onderzoeken en komt het dus onder de motorkap vandaan. Deze geopend en aan de bestuurderszijde zit een luik in de paravaan. Deze geopend en het afdekkapje daaronder weg gehaald. Dit afdekkapje bleek dus van het aanzuig luchtkanaal van de kachel te zijn. Veel kon ik er verder niet aan zien.

Bijkomende kanttekening:
Wanneer de bestuurders (maar ook de bijrijders)portier dicht gegooid wordt, klappert er iets. Aan de bestuurderszijde luider dan aan de andere kant.Aanvankelijk dacht ik aan de ijskrabber of rotzooi wat in een van de deuren lag. Dit is dus niet zo. Het klinkt als een soort van klep. Dit geluid komt ook bij de bestuurderskant onder de motorkap weg.  (een afsluitklep van de aanzuig unit misschien)

Nu mijn vraag:
- Wat is er hier nu precies aan de hand?
- Heeft het ratelende servomotortje wellicht wat te maken met de vermoedelijke klapperende afsluitklep?
Gezien de beperkte ruimte onder de paravaan ga ik niet gelijk van alles loshalen.

Graag je reactie/oplossing/hulp gevraagd!

Groeten,
Martijn

sijm138 (jesse)

het kan je recirculatie klep zijn heb je meschien geluids opname ervan of kijk even veder op het forum
megane coupe 1.6E 98.
chevrolet camaro 5L V8 78.

Mojo

Citaat van: sijm138 op 21 februari 2011, 19:11:35
het kan je recirculatie klep zijn heb je meschien geluids opname ervan of kijk even veder op het forum

Is dit de klep wat ik hoor als de deur dicht gegooid wordt? Of is dit van het servomotor achtig geluid?

Zal morgen een opname plaatsen. (weet niet of het gaat lukken overigens om het te posten)

RobScénic

Die klep die je hoort is idd de recirculatieklep. Druk de recirculatieknop eens in, wat hoor je dan? (Je weet wel, de RENDAC-knop:-) )

Je zou het mechaniek kunnen vervangen aangezien je geen airco hebt, maar ik zou de stekker los gooien
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Mojo

Citaat van: RobCoupe op 21 februari 2011, 19:30:46
Die klep die je hoort is idd de recirculatieklep. Druk de recirculatieknop eens in, wat hoor je dan? (Je weet wel, de RENDAC-knop:-) )

Je zou het mechaniek kunnen vervangen aangezien je geen airco hebt, maar ik zou de stekker los gooien

Graag meer info.... sorrie ik weet niet (**bloos**)

RobScénic

zoek op recirculatieklep en je vind meer dan genoeg info....
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Mojo

#6
Citaat van: RobCoupe op 22 februari 2011, 18:57:49
zoek op recirculatieklep en je vind meer dan genoeg info....

Bedankt iedereen voor de reactie!

Nu het "beestje een naam gekregen heeft"  en het probleem vastgesteld is, heb ik inderdaad veel informatie gevonden over dit (veel voorkomend) euvel.

Echter ook daar heb ik weer een paar vragen over:
- 95% ging het euvel over een type 1, ph 1. Zijn de units van ph1 hetzelfde als die van een Ph 2
- Zo ja, kan ik dan ook bv die uit een Sccenic halen?
- Logisch zoek ik nu een zo jong mogelijke Megane / Scenic op voor een donor exemplaar. Tot welk bouwjaar is passend?
- Het ratelende motortje is het gevolg van de loshangende klep?
- Zo ja, klep in orde; dan ook het ratelende geluid weg?
- Wanneer het te repareren is, ipv vervangen, hoe moet die klep staan? Open of juist geheel gesloten?

Bij het zoeken op het forum kwam ik een link tegen naar een zeer duidelijke How-2.  Dit document was in PDF te downloaden.

EDIT: bijlage in dit bericht krijg ik niet toegevoegd...

Groeten,
martijn

Ik wil dit systeem graag werkend hebben aangezien ik een cabrio heb wat eerder gevoelig is voor vocht e.d., dus zal het gaan vervangen.

RobScénic

1 en 2: Voor zover ik weet is het bij de phase I en II gelijk. Alleen is het bij een scenic totaal anders.

4: Nee, de loshangende klep is het gevolg van een kapot plastic tandwiel aan het motortje. Dat veroorzaakt het geratel.

5: Nee, want zolang het motortje draait, zal hij blijven ratelen. Opties zijn vervangen, of de stekker losmaken.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

kees de jong

Weet iemand of er revisiesets te koop zijn?
ik heb inmiddels 2 kapotte motoren, met zelfde euvel, de tandjes breken af...
met vriendelijke groet, Kees

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev