Advertenties


Ik heb weer iets nieuws...........

Gestart door Scrammy, 9 februari 2011, 17:28:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Scrammy

We blijven maar doorgaan met de probleempjes van de Megane 1.6 16v van 1999 (phase II)

Momenteel is het zo dat wanneer ik rij tot een snelheid van 100 km/u dat er niets aan de hand is, de auto rijdt soepel en mooi stil.
Tussen de 100 en 130 km/u klinkt er een soort van monetoon resonatie/gebrom-geluid, ongeacht snelheid en toerental veranderd er niets aan toon en of snelheid van het gebrom.
Vanaf de 130 km/u en oplopend in snelheid lijkt het net alsof er een 8000 watt stofzuiger aangaat en is er een overheersende trilling merkbaar in de auto en is het gebrom weg maar schreeuwt de Megane het uit.
Ik heb dit uitgeprobeerd tot 160 km/u, harder durfde ik niet vanwege de trillingen die dan aanwezig zijn.
Wie heeft dit ook meegemaakt of wie kan mij vertellen wat er eventueel aan de hand kan zijn?
Alvast bedankt.

matthew

Dan zit denk ik je aanzuigbuis van je dempinghuis voor je luchtfilter niet goed gemonteerd,waardoor deze een soort van open luchtfilter geluid produceerd en omdat het demping huis los ligt trillingen/resonanties.

Scrammy

Citaat van: matthew op  9 februari 2011, 22:09:54
Dan zit denk ik je aanzuigbuis van je dempinghuis voor je luchtfilter niet goed gemonteerd,waardoor deze een soort van open luchtfilter geluid produceerd en omdat het demping huis los ligt trillingen/resonanties.

Ik zal morgen kijken, hopen dat dit de oorzaak is.
Het vreemde is dat ik de trilling/resonatie wel gigantisch voel in mijn gaspedaal, stuur en versnellingspook en heel duidelijk hoorbaar en voelbaar aanwezig is.
Ik zal nog laten weten of de aanzuigbuis de boosdoener is.

Roy16v

het is constant ongeacht snelheid en toerental.

zou na mijn idee iets in de aandrijflijn zijn.
natuurlijk altijd moeilijk diagnose te stellen zonder de auto te zien horen of mee te maken maar als je het voelt in stuur gaspedaal en versnellings pook,zou ik bijna denken dat je een aandrijfas stuk hebt.
volgens mij zit op de lange as een trillings demper,wellicht dat deze los zit o.i.d.
zou zelfs nog wel een wielager kunnen zijn.

heb je het idee dat je in een 1 motorig vliegtuigje zit?
en als je bij 120/130 beetje na links en rechts stuurd word het dan anders?
om event.iets in de aandrijving uit te sluiten,trap bij 120 even je koppelings pedaal in en voel of het dan weg is.

Scrammy

Ik heb net even gekeken en waar ik al bang voor was is niet de aanzuigbuis de boosdoener.

Wie weet er nog meer een eventuele mogelijkheid?

theguruuu

Jep, hier het zelfde.

Tussen 100 en de 120. Daarna en ervoor stil.

(moet wel zeggen dat bij mij de uitlaat een paar gaatjes heeft)

Mischien de (winter)banden (die heb ik er nog onder, deze winter wel nodig gehad).

Groet Arslan,

Roy16v


matthew

Wordt lastig zo,zou morgen toch even langs een garage rijden,voordat je misschien meer kapot rijdt.

Scrammy

#8
Citaat van: PFVFDiesel op 10 februari 2011, 00:45:53
het is constant ongeacht snelheid en toerental.

zou na mijn idee iets in de aandrijflijn zijn.
natuurlijk altijd moeilijk diagnose te stellen zonder de auto te zien horen of mee te maken maar als je het voelt in stuur gaspedaal en versnellings pook,zou ik bijna denken dat je een aandrijfas stuk hebt.
volgens mij zit op de lange as een trillings demper,wellicht dat deze los zit o.i.d.
zou zelfs nog wel een wielager kunnen zijn.

heb je het idee dat je in een 1 motorig vliegtuigje zit?
en als je bij 120/130 beetje na links en rechts stuurd word het dan anders?
om event.iets in de aandrijving uit te sluiten,trap bij 120 even je koppelings pedaal in en voel of het dan weg is.

Het is wat ik al zei tot aan de 100 niets aan de hand, maar dan eerst wat gebrom tot aan de 130-140 en daarna gaat ie echt los met een soort van straaljager/stofzuiger geluid en wordt het geluid harder naarmate de snelheid toeneemt.
Het sturen heb ik net als de koppeling intrappen nog niet geprobeerd, ik zal dit wel als eerste gaan proberen.
Aan een wiellager heb ik ook nog lopen te denken, maar het kan natuurlijk vanalles zijn. Ik heb ook nog zitten te denken of het de uitlaat kan zijn die ergens tegenaan ligt en de resonatie doorgeeft, alleen heb ik laatst op één deel na de uitlaat vervangen en deze heeft overal ruimte genoeg. Wat ik ook nog zat te denken of het eventueel het hitteschild kan zijn die ergens tegenaan zit.

Scrammy

Citaat van: PFVFDiesel op 11 februari 2011, 19:02:17
geen gordel breuk in een band?

Zou misschien ook wel kunnen, maar het is zo in één keer op komen zetten en ik heb nergens tegenaan gereden met mijn banden dus de vraag of dit zo spontaan kan gebeuren?

Roy16v

zeker kan dat.
ik zit de hele dagen in de auto en vrachtauto banden.
we verkopen soms b.v. 4 nwe banden,en 2 dagen later komt die man weer met de klacht dat hij trilt bij hele lage snelheden maar ook bij 120.

auto omhoog ,alle wielen even rondslingeren en ja hoor,r.a. is ovaal,net een ei.

bij de ene band komt het van een inrijding tegen stoeprand maar bij sommige banden kan het zelfs komen van een mini steentje of metaaltje die zich in het rubber boord en toch net iets van de staal gordel beschadigd.

als er b.v.  nangkangs onder zitten dan heb je het probleem al.

maar,ook een homo kineet die kapot is verzorgd deze klachten in de aandrijf lijn.

als een kineet het probleem zou zijn,dan zou je bij 120kmh de koppeling in kunnen trappen en als de klachten dan weg zijn,,,,,,

Scrammy

Citaat van: PFVFDiesel op 12 februari 2011, 17:01:19
zeker kan dat.
ik zit de hele dagen in de auto en vrachtauto banden.
we verkopen soms b.v. 4 nwe banden,en 2 dagen later komt die man weer met de klacht dat hij trilt bij hele lage snelheden maar ook bij 120.

auto omhoog ,alle wielen even rondslingeren en ja hoor,r.a. is ovaal,net een ei.

bij de ene band komt het van een inrijding tegen stoeprand maar bij sommige banden kan het zelfs komen van een mini steentje of metaaltje die zich in het rubber boord en toch net iets van de staal gordel beschadigd.

als er b.v.  nangkangs onder zitten dan heb je het probleem al.

maar,ook een homo kineet die kapot is verzorgd deze klachten in de aandrijf lijn.

als een kineet het probleem zou zijn,dan zou je bij 120kmh de koppeling in kunnen trappen en als de klachten dan weg zijn,,,,,,


Het vreemde vind ik verschil in geluid.

Eerst is het gebrom en daarna is het net alsof er een mega stofzuiger aangezet wordt. De trillingen zijn niet zozeer echte extreme trillingen zoals je hebt bij onbelans maar meer een resonatietrilling net alsof er iets tegen de carroserie aanzit en dat dus de trilling/resonatie overbrengt door de gehele auto en wat dus voelbaar is in het gaspedaal, stuur en versnellingspook.
Wat ik kan doen is dus met mijn reservewiel één voor één de wielen uitwisselen om te kijken of het in één van mijn banden zit.

Roy16v

even op de krik en elk wie een draai geven.
als je hem links v00r opkrikt gaat achter mee omhoog dus das zo gepiept.

maar als je het overal voelt,motorsteun?

Scrammy

Citaat van: PFVFDiesel op 12 februari 2011, 18:09:53
even op de krik en elk wie een draai geven.
als je hem links v00r opkrikt gaat achter mee omhoog dus das zo gepiept.

maar als je het overal voelt,motorsteun?

Motorsteunen heb ik laatst gecontroleerd en één daarvan was aan vervanging toe en ik heb deze dus ook vervangen, dit was de achterste/onderste motorsteun, misschien dat er nu een andere aan de beurt is.
Ik zal van de week als ik tijd heb het één en ander gaan controleren, maar als er nog mensen zijn met andere sugesties hoor ik dat graag.

Scrammy

Vandaag op de terugweg van mijn werk wat lopen kloten met de auto om te kijken of ik wat meer duidelijkheid kon krijgen mbt het geluid en resonatie.
Ik kwam er achter dat wanneer ik met 150 km/uur mijn koppeling intrap en het toerental dus zakkende is ik alleen nog maar mijn bandengeluid hoor en dus het begrom, geschreeuw en resoneren weg is.
Ik heb ook eens met lagere snelheden het één en ander geprobeerd en kwam er achter dat wanneer ik bv in z'n 3 rij en doortrek richting de 5000 toeren dat ik hetzelfde effect krijg dan op de snelweg rijden in z'n 5 en dan snelheid maak.
In z'n 3 is ie rustig tot zo'n 3000 toeren, van 3000 tot aan de 4250-4500 toeren wat gebrom en daarboven wordt die enorme stofzuiger weer aangezet en begint ie te trillen/resoneren.

Zou dit eventueel te verhelpen zijn met een nieuwe luchtfiltero.i.d. ivm vervuiling van degene die er nu inzit of zou het toch nog iets met mijn uitlaat te maken kunnen hebben door bv lekkage bij of in het flexibele stuk van de uitlaat? (dit is namelijk nog het enige deel van de uitlaat wat nog niet vervangen is)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev