Advertenties


bokken/tikken/stuiteren bij koude temp.

Gestart door oedje, 31 januari 2011, 12:58:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

oedje

Dag iedereen,

Ik heb al een paar maanden een probleempje met mijn megane. het gaat om eem megane coupe 2.0 8v uit 1996.

ik heb nu al een paar maanden dat hij bij koude temperaturen, onder de 5 graden, de eerste kilometers, heel erg gaat bokken als de toeren laag komen. meestal in een rotonde als ik die driekwart moet nemen in zijn 2. ik kom de rotonde op, kom ik halverwege de rotonde komen de toeren zo rond 1.500 en gaat hij enorm bokken en stuiteren. geef ik geen gas bij dan blijft ie bokken, geef ik wel geleidelijk gas dan is het over, trap ik de koppeling in dan is het ook weg. als de motor een beetje op temp. komt heb ik nergens last van.

Ik heb in september de voorste motorsteun laten vervangen, en tevens een grote beurt laten doen.

wie kan mij helpen?

alvast bedankt.


Remy P

Is het niet normaal dat ie dit doet dan bij koude temperaturen? Heeft volgens mij met de shock (??) te maken...

Roy16v

zou bijna zeggen bougie kabel of een bobine die vervelend doet.
hij doet het alleen belast als ik het zo lees.

kleppen ooit al eens gesteld?word vaak vergeten bij een megane.
en check even je map sensor slang.ik kocht ooit een 2.0 8v die gallopeerde en bij koude start zwart rookte en bokte.
hiervan lag de mapsensor slang van het buisje af op het inlaatspruitstuk.

matthew

En wat ook nog kan is je koelwatertemperatuursensor

oedje

#4
Kijk hier schieten we mee op !-! bedankt alvast voor de snelle reacties.

@ Remy P
Ik denk het niet, ik weet dat als een auto nog niet op temparatuur is dat ie dan wat minder soepel rijdt. maar ik denk niet dat iedereen die een 2.0 8v heeft, ook dit euvel heeft als het wat kouder buiten is.

@ PFVFDiesel
Nu je het zegt herriner ik me dat idd. een van de bougiekabels een slecht contactje had met de bobine. Ik ga er dit weekend even naar kijken.
kleppen heb ik nog nooit gesteld, of laten stellen, maarja dan zou die het tog altijd moeten doen, ipv. alleen als ie koud is. (worden die kleppen afgesteld als je distributieriem laat vervangen bij een erkend garage? want ik moet binnenkort toch de distr. riem laten doen)
mapsensor ga ik ook even nakijken, is dit BTW. hetzelfde als bij de 1.6e dus hoe die in FAQ beschreven staat?

@ matthew
Koelwatertemperatuursensor? hoe moet ik die controleren?





Roy16v

ik weet het niet 100% zeker maar volgens mij moet je bij een 2.0 8v de kleppen stellen met plaatjes bij koude motor en ik meen,en weet het niet zeker ,,dat de nokkenas er ook uit moet.
bij een beun,erkende,of normale garage word dit overhet algemeen niet gedaan in combi met d-riem vervangen.

als je het aangeeft vast en zeker wel,en als de kleppen al langere tijd niet gesteld zijn,dan kan het maar zo zijn dat 1 of meerdere kleppen dicht blijven met koude start.

maar ook de eerder aangegeven koelwater sensor kan een probleem geven.

deze kan je meten op werking door hem te demonteren,weerstands meter er op en in een bakje kokend water leggen en kijken wat de meter aangeeft.
geeft ie niets aan of blijft ie constand,dan is de sensor stuk.

succes!


matthew

Of naar garage brengen en dat ze hem dan de volgende dag vanaf koud af kunnen testen met het uitlees apparatuur eraan,om dan vervolgens aan de hand van de parameters te kijken of het goed werkt ja of nee.

Het kan ook al zijn dat er een storing van is opgeslagen.


oedje

dank voor alle reactie's

naar een garage brengen gaat voorlopig niet lukken denk ik, rij elke dag van arnhem naar utrecht, en terug.

Ik denk dat ik de bobines en bougiekabels maar perventief vervang, en bij de d-riem me kleppen laat stellen.

ik had even op h-base.nl gekeken en daar stonden 3 tal van bobines op, ik neem dat mijn lokale automaterialen zaak (gami Arnhem) weet welke bobines ik moet hebben?

zodra ik e.e.a. heb vervangen, post ik wel weer een update.

bedankt alvast  !-! keep up the good work

oedje

dag allen,

door aantal onderdelen welke niet op voorraad waren, een iets later update als verwacht.

Ik heb afgelopen maandag, even het slangetje van de map sensor nageken, deze leek in orde....maar als ik bij draaiende motor, het slangetje bewoog, ging ie heel onregelmatig stationair lopen en viel zelfs uit. heb het slangetje er maar afgehaald en wat bleek er zat een scheurtje in bij het uiteinde. toch raar want op eerste gezicht leek er niets aan de hand. bij de dealer nieuw slangetje gehaald, en het euvel was weg. ik was een beetje sceptisch of het het slangetje kon zijn, want in de faq staat echter (1.6e) dus ik dacht mijn 2.0 heeft hier geen last van maar helaas.

allen bedankt voor de hulp  _o_


nd-photo.nl

Ik heb PRECIES hetzelfde gehad! Slangetje leek bij mij ook in orde, maar kwam er "per ongeluk" achter dat het die slang was. Had hem verlegd en tijdens het draaien legde ik die slang terug en de auto sloeg warempel af.

Na vervangen te hebben reed hij weer als een zonnetje!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev