Advertenties


Trommelrem

Gestart door frank87, 23 januari 2011, 14:45:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

frank87

Goedendag,

Ik heb mij zojuist geregistreerd op dit forum nadat het mij niet duidelijk is geworden na het doorspitten van diverse topics hier op het forum.

Eerdaags wil ik met mijn schoonvader de achterremmen van zijn renault megane stationwagen uit 2002 (trommel) openen om de voeringen te controleren en, waarschijnlijk, te vervangen (auto heeft inmiddels 230.000 km gelopen, vermoedelijk zonder ooit nieuwe voeringen te plaatsen). Nu ben ik zelf niet heel bekend met deze auto dus ik zou graag willen weten:
-Hoe ontspan en ontspan je het automatische stelmechanisme om de trommel te verwijderen (of hoef je deze niet te ontspannen)?
-Zit de trommel achter de centrale naafmoer? Zo ja, moet deze weer op een specifiek aanhaalmoment vast om de lagers niet te beschadigen?
-Noodzakelijk de remcilinders te vervangen?
-Moet de handremkabel nog los?
-Andere aandachtspunten om dit te doen?

Alvast bedankt.


groeten,
Frank

matthew

Centrale moer los,en daar zit de voeringen achter.Deze moer moet met 180nm vast gezet worden.
De handremkabel moet je los maken,anders  lun je de trommelrem niet demonteren.
Mijn advies is om de wielremcilinders mee te pakken.
Je hoeft verder niks te ontspannen of op te spannen.

frank87

#2
Bedankt voor je reactie. Ben benieuwd of ik mijn schoonvader van die wielremcilinders kan overtuigen... Grote kans op lekkage?

matthew

Met zo'n kilometerstand kan het zijn.

Als je de remvoeringen doet zou ik de remcilinders meenemen.

frank87

#4
Vanmiddag even zitten kijken, maar waar stel je van deze auto de handrem? :S En is het trouwens noodzakelijk de torxbout los te halen welke in de trommel zit voordat je de trommel demonteert??

Als die remschoenen zijn vervangen, moet ik dan nog de handrem afstellen??

matthew

Torkx moet je laten zitten.

Handrem kun je onder de auto afstellen met 1 moer sleutel 13.
Als het goed is is het een zelfstellend mechanisme,dus alles vervangen en dan paar keer remmen en handrem erop trekken alvorens te gaan rijden.

Maar veel vragen voor een belangrijk iets,kun je het niet beter laten doen bij een garage.

rv

Ik begrijp sommige echt niet als je zoveel moet vragen over remmen, volgens mij moet je er dan gewoon van afblijven. het is niet allen een gevaar voor je zelf maar ook voor een ander als er iets fout gaat. Volgens mij vergeten een hoop mensen dit wel eens.
R V

RobScénic

Jongens.... Het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij het in hoofdzaak wel weet, maar voor de zekerheid wat dingen navraagt. Ik doe dat ook wel eens, om wat autospecifieke dingen te checken. !-!
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

frank87

@matthew, bedankt voor je reactie.
@rv, juist omdat het zo'n belangrijk onderdeel is van een auto en belangrijk is voor de veiligheid, is het juist van belang dat ik precies weet hoe het voor deze auto specifiek in elkaar zit. Het hele principe en technisch inzicht beheers ik en iets onverantwoord in en uit elkaar halen zou ik nooit doen. Dus nogmaals, juist om het laatste, vraag ik liever te veel dan te weinig.. Het is niet altijd onverantwoord om iets niet te weten.. Daarom ben ik blij met de reactie van Robcoupe!

matthew

Citaat van: frank87 op 21 februari 2011, 12:31:13
@matthew, bedankt voor je reactie.
@rv, juist omdat het zo'n belangrijk onderdeel is van een auto en belangrijk is voor de veiligheid, is het juist van belang dat ik precies weet hoe het voor deze auto specifiek in elkaar zit. Het hele principe en technisch inzicht beheers ik en iets onverantwoord in en uit elkaar halen zou ik nooit doen. Dus nogmaals, juist om het laatste, vraag ik liever te veel dan te weinig.. Het is niet altijd onverantwoord om iets niet te weten.. Daarom ben ik blij met de reactie van Robcoupe!
Ik wil je ook gewoon helpen met info,maar mijn vraag is zo omdat er hier genoeg op het forum zijn die echt niet de technische now how hebben en ook zelf klussen.(en dat is dan niet altijd even verantwoord,vandaar mijn reactie).

Maar laat even weten of alles is gelukt.

juul

nu heb ik ook weer is een probleem en nu met de trommelrem.
Laatst hoorde ik wat knoepen na het erafhalen van de handrem aan de rechterkant.
Voorzichtig naar huis gereden en daar de rem losgemaakt bleek de remvoering afgebroken 8)7.
Nu is het zo dat de linkerkant er met geen mogelijkheid afwilt.
hoe krijg je deze het beste/makkelijkste los heb al van alles geprobeerd maar het wil niet lukken.

sjerrie

Om deze los te maken moet je erop los slaan met een rubber hamer of een goede pvc hamer.
Telkens op een andere plek een tik geven. Wel op het gedeelte waar je tegen aan kijkt als je velg erop zit.
Nu ga je met de klok mee en op de tegenovergestelde eraan trekken.
Weet niet hoe het heet maar ik noem het wippen.
Op de ene kant duwen en de andere kant trekken zeg maar.
Op deze manier tik je de trommel los van de voeringen en omdat je eraan trekt komt deze telkens een stukje naar buiten.

Het kost heel veel geduld en misschien ook tijd maar met veel geweld de trommel eraf halen, beschadigd meer en kost uiteindelijk ook meer.
~Just got Maggied~

matthew

#12
Remvoeirng is toch al stuk aan 1 kant dus moet je beide kanten vervangen.

Op zulke momenten persen wij ze er gewoon af,stuk is het al.

sjerrie

Inderdaad, voeringen wel maar je kunt er ook andere dingen mee kapot maken.
Ik heb er eens een zuiger mee kapot getrokken.
Daarnaast was de trommel zelf ook kapot.

Ikzelf ben liever voorzichtig met beleid dan brute kracht en meer kapot maken dan nodig is.

@ matthew, hoe vaker je het doet hoe beter en makkelijk het gaat. Ik denk zelf dat het bij jou wel goed zal gaan hoor. Heb daar wel vertrouwen in, maar als je het niet weet zet je misschien verkeerd druk ergens op en dan kunnen ook je lagers eraan gaan natuurlijk.
Misschien dat je het verder aan kan vullen of nog een andere tip.
Kan ik ook weer van leren uiteraard.
~Just got Maggied~

matthew

Je kunt proberen door een wielbout gat de voering terug te stellen,zodat de trommel wat losser komt te zitten en er eventueel makkelijker af kan gaan dan.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev