Advertenties


Motorolie Megane 1.6E 1996

Gestart door Dr. Evil, 6 januari 2011, 12:51:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dr. Evil

Hallo Leden,

Voor een tijdje geleden heb ik de motorolie van mijn Megane (1.6E 1996 K7M) bijgevuld met 10w40 olie.
Ineens vond ik het onderhoudskaartje van de vorige onderhoudsbeurd en daar stond op dat hun de olie
hebben aangevuld met 5W30 olie, kan dit kwaad dat ik er nu 10w40 bij heb gedaan?  o-)

Stefan

Denk dat dat wel meevalt hoor..
10w40 olie is niks mis mee wb viscositeit, 05W30 olie is nog ietsjes beter wellicht, maar 10W40 olie is voor jouw type motor gangbaar hoor Y
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Dr. Evil

#2
Me kleppen (althans van de auto) beginnen nu wel te tikken, kan dit komen omdat er al best wel veel km's mee (± 207.000) gereden zijn of door die olie?

PS: er zitten dus nu 2 soorten olie in de motor

Christian de Vriend

Ligt er ook aan welk merk olie je gebruikt,ik heb gemerkt met kroon olie dat de kleppen meer tikken dan normaal.
nu heb ik er ELF olie in zitten.

hoelang zit de olie er in?als dat langer dan 15.000 gaat zijn,dat word het tijd om alles te vervangen.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Dr. Evil

Er zit zekerweten GEEN Kroon olie in dus daar ligt het niet aan. Maar die 5W30 olie heb ik geen idee die olie zit er minimaal 20000 km in en die 10w40 olie misschien 3000 km.

Dus toch maar alles vervangen?

Christian de Vriend

Wat andere doen weet ik niet,maar 20.000 is voor mij al veel te lang,hoe langer er mee rijdt,hoe meer de olie verzadigd raakt en daardoor
niet meer goed werkt.

mijn advies....verversen die hap,en mn advies,geen aldi meuk.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Dr. Evil

Zal er dit weekend even naar kijken. Bedankt in ieder geval.

matthew

Zowiezo is het slecht om 2 verschillende type olie met elkaar te mengen.
Dit kun je alleen doen,wanneer je olie onder peil is en niks anders aan kunt komen en dan zo snel mogenlijk verversen.
20000km is ook te lang,15000km of 1 jaar
Verse olie ieder jaar of na die kilometers is belangrijk voor de staat van je motor.

Mocht je kleppen nog tikken na verversen dan zou ik de klepspeling even controleren en zo nodig stellen.

Christian de Vriend

Dat vermoeden had ik ook,maar wist niet of het echt relevant was,het zijn 2 verschillende producten,en dus verschillend kwa chemie

Mocht je klep afstelling nodig hebben,heb ik nog een formulier van de dealer hoe je het moet doen,en welke maten je nodig hebt.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Dr. Evil

#9
Matthew en Christian heel erg bedankt voor de reacties. Ik zal morgen even kijken naar die olie en dan vernieuwen. Ik laat jullie nog wel weten dan of de kleppen dan nog tikken.

Alvast heel erg bedankt.

PS: wat voor Motorolie raden jullie mij aan?

Christian de Vriend

Het liefst rij ik op castrol maar toen ik het nodig had was het alleen in vaten te verkrijgen,op het moment zit er ELF olie in,deze word standaard door renault geleverd.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Dr. Evil

Ik zit nu heel erg te twijvelen of ik het uberhaupt nog wel ga doen, want de auto begint steeds meer ouderdoms verschijnselen te tonen zoals:

1) trommelrem schuurt aan bij remmen,
2) Bij scherp sturen is het net of de tandwielen bij de stuurinrichting van de wielen tandjes overslaan,
3) koppelingsplaten zijn (denk ik) aan vervanging toe,
4) Accu is net vervangen,
5) met de kou valt de motor ineens kompleet uit wanneer hij net over is geslaan op gas en ik af moet remmen met de koppeling ingedrukt,
6) en dus de motorolie en oliefilter vervangen.

Is dit het allemaal nog wel waard? De auto is dit jaar 15 geworden en heeft inmiddels ± 207000 km gelopen.

Christian de Vriend

Het is maar net of je het zelf nog de moeite waard vind.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Dr. Evil

@Christian

Heb hem 1 jaar geleden gekocht voor €1250,- maar heb in dat jaar al verscheidene dingen moeten repareren zoals:

1) nieuwe einddemper
2) nieuwe katalysator
3) nieuwe radiatorslang
4) nieuwe schokbrekers achter
5) nieuwe voorbanden
6) nieuwe accu
7) nieuwe fuseekogel

Dus tsja, er lastige keuze.

testit

even kleppenstellen kost weinig als je het zelf doet 207000 is knap op gas voor een 1.6e.
wat dikkere olie 10 w40 of een blikje olie verbeteraar de zuigers willen ook weleens gaan kantelen bij dit blok
hij moet wel erg mooi wezen om deze op te knappen

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev