Advertenties


Vacuumslang Megane break 1.6 16v 1999

Gestart door Scrammy, 20 december 2010, 18:22:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Scrammy

Hallo,

Zoals ik gisteren al in mijn voortelrondje heb aangegeven heb ik gisteren de BDP-sensor los gehad om schoon te maken en de stappenmotor los gehad om schoon te maken.
De BDP-sensor leek als nieuw en was ook helemaal niet smerig o.i.d. De stappenmotor daarin tegen was zwaar vervuild en na het schoonmaken leek de Megane stationair rustiger te draaien dan daarvoor, echter na mijn eerste woon-werk km's met de Megane kwam ik direct in de file terecht en het toerental bleef schommelen tussen de 1000 en 1500 toeren en als ik heel lang stil sta zakt ie wel maar niet echt overtuigend.
Ook als ik ergens voor moet stoppen lijkt het net of het toerental eerst iets omhoog schiet en dan terug loopt naar de 1000-1500 toeren.
Als ik de auto start met warme motor is er niets aan de hand dan loopt ie netjes 750 toeren.
Nu heb ik gelezen dat het evt ook aan de vacuumslang kan liggen alleen vraag ik mij af waar deze zit. Ik heb bij de FAQ gekeken en daar is alleen de vacuumslang van de 1.6e te zien.
Kan iemand mij dit vertellen of aanwijzen in een bijgevoegde foto?
Tevens beschikt de Megane al over de Denso penbobines.

Ook viel mij op tijdens de file dat mijn auto in vergelijking met veel andere auto's in de file veel rookt vanuit de uitlaat. Kan dit komen door het koude weer ivm condensvorming (warmte/kou) of zal dit een andere reden hebben. Ook met gas geven tijdens het rijden zie ik duidelijk een pluim/wolk naar mijn achterligger gaan. De temp.meter blijft wel netjes in het midden staan. De kleur van de rook lijkt witachtig te zijn, maar dat is natuurlijk wat slecht te zien vanuit de auto zelf
Wie kan mij hier iets meer over vertellen?


Alvast bedankt.

Jeroen_natas

Ik denk dat de rook gewoon damp is. Vacuumslang bij een 16v zal het niet aan liggen denk ik. De stappenmotor moet volgens mij ook ingeleerd worden.

Scrammy

#2
Citaat van: Jeroen_natas op 21 december 2010, 10:21:30
Ik denk dat de rook gewoon damp is. Vacuumslang bij een 16v zal het niet aan liggen denk ik. De stappenmotor moet volgens mij ook ingeleerd worden.

Hallo Jeroen,

Vandaag heeft een collega (oud-automonteur met zo'n 20 jaar monteurervaring) van mij even gekeken en geproefd aan de uitlaatdamp. Hij zei dat ik mij geen zorgen hoefde te maken, koelvloeistof blijft ook mooi op niveau. Hij zei ook al dat het gewoon damp was, wel merkte/hoorde hij dat er een lek zit bij mijn uitlaatspruitstuk, deze ga ik gelijk controleren als ik mijn gasklep schhon ga maken dan moet toch het hele zwikkie eraf.
Hoe kan ik de stappenmotor inleren? Ik heb al een reset gedaan met de accupolen tegen elkaar. Is dit dan ook de manier om de stappenmotor in te leren?
Tevens viel mij na de reset op dat mijn benzinemeter een stuk minder aangaf dan voor de reset, nu heb ik al gelezen dat de benzinemeter van de Megane niet heel nauwkeurig is. Ik ga morgen mijn o-ring van de brandstofpomp vervangen en zal ik gelijk kijken of de vlotter nog wel gangbaar is.

Jeroen_natas

Kijk dat scheelt. De stappenmotor moet denk ik bij de dealer ingeleerd worden is niet zo veel werk. Ik denk niet dat je wat zal zien bij het uitlaatspruitstuk, ik denk zelfs dat je er helemaal niet bijkomt. De gasklep zit in het luchtfilterhuis en dat zal los moeten wil je hem eruit krijgen. Heb je een kunststof gasklephuis of aluminium? De kunststof versies geven ook wel eens problemen.

Scrammy

#4
Ik zal eerdaags dan wel even naar de dealer rijden om de stappenmotor in te laten lezen misschien kunnen ze dan gelijk kijken of er nog andere storingscodes aanwezig zijn.
Zo te zien heb ik een aluminium gasklephuis dus dat valt dan wel weer mee.
Ik las hier op het forum dat het nog weleens voorkomt dat het spruitstuk sscheurt en hier ben ik dan ook wel benieuwd naar bij mij. Eerst ga ik na of alle bouten of moeren waarmee het spruitstuk vastzit vastzitten.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev