Advertenties


Turbo's

Gestart door Benjamin Renon, 16 mei 2010, 16:34:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Benjamin Renon

Turbo's
Als de honger naar pk's erg groot is, en de portemonnee laat het toe, dan wordt het tijd om een turbo op je motor te laten plaatsen.



Termen
Hier zijn enkele termen die bij een turbo-setup horen :

Intercooler - dit is een soort radiator waardoor de lucht die van de turbo richting motor gaat, moet passeren. Lucht die de turbo verlaat is warm omdat hij gecomprimeerd is. De intercooler helpt die lucht terug af te koelen waardoor de motor meer vermogen levert. Een grote intercooler kan ook een turbogat veroorzaken omdat het langer duurt eer die gevuld is.

Charge cooler - zelfde principe als een intercooler maar in plaats van koude lucht wordt er water gebruikt om de lucht richting motor te koelen. Dit water wordt op zijn beurt gekoeld door koude lucht. Het voordeel is dat een chargecooler kleiner is en efficiënter werkt, het nadeel is dat er mechanische, bewegende delen in zitten die kapot kunnen gaan.

Dump valve - ze produceren een tof geluid als je schakelt of van het gas gaat maar wat doen ze ? Het is een klep die zo dicht mogelijk bij de inlaat van de motor zit. Als je van het gas gaat dan blijft de turbo draaien vanwege het momentum dat hij op dat moment heeft. De turbo duwt dus lucht tegen een gesloten gasklep, want we zijn van het gas. Dit creëert een tegendruk terug naar de turbo waardoor die gaat stoppen met draaien. Een dumpvalve laat die tegendruk uit het systeem, waardoor de turbo blijft draaien als je van het gas gaat en dus sneller terug op toeren gaat draaien als je terug gas geeft.

Wastegate - dit is een klep in het uitlaatstuk van de turbo die bediend wordt door een wastegate actuator. Wanneer deze klep open is dan gaan de uitlaatgassen naar de uitlaat ipv naar de turbo.

Actuator - deze bedient de wastegate. De druk die nodig is om de wastegate te doen opengaan, hangt af van een veer binnenin de actuator. Mettertijd kan deze veer te zacht worden waardoor de efficiëntie van de turbo vermindert.

Bleedvalve - nu wordt het interessant. Een bleedvalve is een manier om turbodruk te verhogen. Een bleedvalve doet de actuator denken dat er minder turbodruk is. Daardoor blijft de wastegate toe en gaan de uitlaatgassen naar de turbo. Natuurlijk gaat je motorblok daar anders over denken. Als er een bleedvalve in je auto zit, blijf er dan af !!!

Hybride turbo - dit is een turbo die op maat gemaakt wordt en die bestaat uit verscheidene onderdelen van andere turbo's. Meestal worden ze gebruikt in toepassingen waar zeer veel vermogen nodig is. Allerhande truuks worden intern toegepast om de turbo sneller te doen werken. In extreme gevallen wordt zelfs benzine tot ontploffing gebracht in de turbo zodat die direct begint te werken.

Pingen - of pinken. Dit gebeurt als het moment van de vonk in de cylinder niet op het optimale moment komt. Het kan gebeuren door met de timing van je ontsteking te spelen waardoor de vonk te vroeg komt of doordat er te weinig benzine voorhanden is. Pingen is niet goed en leidt tot vermogenverlies en oververhitting van je motor. Kan nefaste gevolgen hebben.

Gesmede pistons - deze pistons zijn veel harder dan gewone pistons en kunnen veel beter overweg met de hoge temperaturen in een turbo motor. Vaak volstaan de originele pistons niet in een turbo motor en kunnen ze zelfs barsten of smelten. Beiden gaan je veel geld kosten om te herstellen.

Boost - wordt gemeten in psi (pounds per square inch) of bar. 1 bar = 14.7 psi.

Voordelen

Een motor met een turbo is makkelijk te tunen. Ze geven veel koppel onderin, veel meer dan een atmosferische motor. Ze klinken geweldig en hebben een zéér hoge fun-factor.

Nadelen

Turbogat kan een probleem zijn. Soms moeten ze gereviseerd worden en dat is duur. Vervanging is ook duur. Te veel boost kan je motor de geest doen geven. Gebrek aan grip in een voorwiel aangedreven auto.

Het merk ELIA heeft voor de 1.6e (ong. 140pk) en de 2.0 16v (ong. 220pk) een kant-en-klaar turbopakket. Deze kunnen achteraf op je blok worden gebouwd. Het is verstandig dit soort zaken te laten uitvoeren door een bedrijf wat hierin ervaring heeft, ook moet je rekening houden met evt. modificaties die nodig zijn aan je remsysteem. Hard gaan is leuk, hard kunnen stoppen is belangrijker........

Een kostenplaatje: trek er minimaal 8000 Euro voor uit, dit kan minder worden maar ook meer afhankelijk van de problemen die men tijdens het inbouwen tegenkomt en reken er uiteraard op dat de extra modificaties die nodig zullen zijn aan bijvoorbeeld het remsysteem ook niet echt goedkoop zullen zijn.




Geschreven door: Michel Cijs
Daily: RMC 1.6 8v 90 pk SOLD Clio 1.6 16v Dynamique Luxe SOLD Mégane 2 RS F1 team 2006
Performance parts: www.part-box.com

Renault Mégane Club ook op facebook!
https://www.facebook.com/pages/Renault-Megane-Club-RMC/123715931060265

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev