Advertenties


Mistlampen monteren

Gestart door Dirk Kuipers, 13 december 2010, 12:51:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dirk Kuipers

Mistlampen monteren

Het zal wel niet vaak voorkomen maar er zijn toch nog een aantal Coupé's te vinden die geen mistlampen aan de voorzijde hebben. Natuurlijk is het dan wel mogelijk om een set achteraf te plaatsen.

Bij de montage zijn twee mogelijkheden:

1. Je auto is voorbereid op het monteren van mistlampen (99,9% van de gevallen)
2. Je auto is niet voorbereid op het monteren van mistlampen.

Om je een hoop werk te besparen ga je dus eerst bepalen of je auto enigszins al bedrading heeft liggen waar de mistlampen op aangesloten kunnen worden. De bedrading is te vinden bij het spatscherm aan de voorzijde aan de bestuurderskant. Kun je het nu niet direct vinden?? Geen probleem dan ga je als volgt te werk.
Monteren van de hendel
Schroef de kap van de stuurkolom los. Deze zit met 3 (torx)schroefjes bevestigd aan de onderzijde van de stuurkolom. Je kunt nu de hendel verwijderen door 2 schroefjes los te draaien en de stekkertjes los te koppelen. Aan de hand van de "oude" hendel moet je bepalen welke van de twee handels in het pakket je moet gebruiken om de mistlampen te monteren. De verschillen zijn duidelijk zichtbaar dus dat moet niet zo moeilijk zijn. Monteer nu de hendel door eerst de stekkertjes te plaatsen en de hendel vast te schroeven. Probeer nu of je verlichting werkt. Werkt dit, kijk dan door je mistlampen aan de voorzijde te activeren of het controlelampje op het dashboard gaat branden. Gaat het branden en hoor je tevens een relais tikken bij het inschakelen van de mistlampen dan is de auto voorbereid op de montage van de mistlampen en moet je nogmaals op zoek gaan naar de kabel want die ligt er echt. Als je eenmaal de kabel hebt gevonden gaan we verder met de volgende stap.





Montage van de lampen

De montage van de lampen is niet moeilijk. Verwijder eerst het rooster die nu nog op de plaats zitten waar de mistlampen moeten komen. Dit doe je door een dunne/platte schroevendraaien in een doek te wikkelen (tegen beschadiging van de bumper) en de kapjes aan de bovenzijde los te wippen. Als je het aan de binnenzijde wilt doen gaat dit een stuk moeilijker, dus doe het gewoon aan de voorzijde en heb een beetje geduld, maar meestal zijn ze er snel uit. Pak nu de lampen en draai eerst even de schroeven in de lampen om er voor te zorgen dat de schroeven tijdens het bevestigen makkelijk in de lampen gaan. Bepaal nu welke lamp voor de linker- en rechterzijde is en monteer de lampen in de bumper door de schroeven aan de binnenzijde/achterzijde van de bumper in de lampen te draaien. Dit is best een beetje moeilijk omdat je weinig ruimte hebt, maar je krijgt ze toch goed vast met een beetje geduld. Wanneer je hier mee klaar bent kun je de kabel van de mistlampen aansluiten.

Aansluiten kabel mistlampen

Sluit de kabel eerst aan op de kabel die al tegen het binnenscherm van de auto zat en sluit dan de lamp aan de bestuurderskant aan. Steek nu de andere stekker aan de achterzijde van de bumper door naar de andere kant. Je ziet dat er zwarte kabelklemmetjes aan de binnenzijde van de bumper zitten. Steek de stekker in de andere mistlamp en zet de kabel met de klemmetjes vast (mag ook met andere hulpmiddelen). In principe ben je nu klaar en kan je de mistlampen testen. Controleer in ieder geval even of er een 15 Ampère zekering op de juiste locatie in het zekeringskastje zit. Werken de mistlampen dan ben je klaar en kan je de kap van de stuurkolom weer monteren. Werken ze niet dan heb je waarschijnlijk de stekkertjes aan de handel verkeerd aangesloten en dan moeten ze het wel doen.



Auto is niet voorbereid voor mistlampen

Mocht je nu de pech hebben dat de auto niet is voorbereid dan moet je het volgende verhaal volgen dat veel meer tijd in beslag zal nemen.

1. Als eerste moet je de dopjes in de bumper er uit zien te krijgen dat is vrij makkelijk te doen door van buiten af een schroevendraaier aan de bovenkant er achter te steken en ze er gewoon uit te wippen natuurlijk wel iets zachts er bij gebruiken om beschadiging van de lak te voorkomen. Van binnen uit kan je er ook bij maar gaat een heel stuk lastiger.

2. Als tweede zou ik als ik jouw was de accu er uit halen want daar achter zit het doorvoer gat naar de personen cabine en het aansluit punt van de pluspool van de draadboom die je bij de set krijgt (de rode draad met zekering van 15 A).

3. Als derde het bovenste paneel van het dashboard er uithalen dit is vrij gemakkelijk te doen, door de twee torxjes onder de tweeter horretjes er uit te halen komt het hele boven paneel met een beetje trekken los van het dashboard. Haal hem er helemaal uit want je moet daar onder de kabel leggen en aansluiten op de achterkant van je klokken.

4. Als vierde verwijder je de kapjes om je stuurkolom en daarna hangt het er denk ik van af of je een airbag hebt of niet want in de handleiding van je lampen setje staat dat je je stuur er af moet halen. Ik heb dat niet gedaan maar ik heb geen airbag en dus is m'n stuur is in het midden wat kleiner, je moet daar achter namelijk bij. Dus als je geen airbag hebt laat dat stuur er dan maar op zitten want je kunt er gewoon bij maar of dat met airbag ook kan weet ik niet.

5. Als vijfde haal je twee kruiskop schroefjes uit je richting aanwijzer (schakelaar) en haal je de twee kabelschoentjes aan de onderkant los deze zijn rood en zwart en zijn bedoelt voor je claxon. Als deze los zijn kun je de hele hendel zijwaarts er uitglijden dit gaat wat zwaar geen zorgen komt alleen door een stugge draad boom. Trek deze stekker er aan de achterzijde uit......

6. Nu gaan we aan het echte werk MONTEREN.

7. Als eerste natuurlijk de lampen er in zetten als je dat al niet gedaan hebt (kijken hoe het staat!!). Je maakt je het iets makkelijker door van tevoren een keertje de schroeven er in te draaien dan is het draad alvast gesneden en draaien de schroeven niet zo zwaar als je in een lastig hoekje moet werken. Daarna kun je het eerste deel van de draadboom gaan leggen deze bestaat uit twee delen en je moet natuurlijk het deel hebben waarvan de stekkers op de lampen passen (twee grijze stekkers en een zwarte als ik mij niet vergis). De tekening geeft aan dat je de draad aan de bestuurders kant omhoog moet leiden en dat is jammer want dat gaat je alleen lukken als de kabels wat langer zijn doe dit dus langs de bijrijders kant. Aan de achterkant van de bumper zitten vier klik lippen waar de draad bij de fabriek ook onder wordt gemonteerd ze zijn wat klein maar ze zitten net boven de spoilerlip aan het randje van de bumper zelf.

8. Als tweede zou ik het relais gaan monteren. Bij de lampen set zit een moer deze heb je nodig let op deze moer heeft geen gewoon draad maar is gemaakt voor een parker of snijdraad, achter waar de accu zat zitten twee parkers die als het ware uit de personen cabine komen daarop kun je het relais bevestiggen met die moer maar zorg er voor dat je de zwarte draad die uit de relais stekker komt ook onder de moer bevestigd dan heb je gelijk massa. Nu is het de beurt aan de plus draad, als het ware tegen de achterkant van het voorscherm aan zit een zwarte doos waar allemaal draden die vanaf de accu komen in lopen, hier moet je het kapje van verwijderen, dat is even wrikken maar zo gebeurd. Als je nu goed naar de tekening kijkt en je hebt zo'n zelfde kastje en tekening als ik dan klopt er iets niet, op de tekening staat dat de rode draad onder de bovenste moer moet komen, dit is echter massa en dan gaan je lampen niet veel doen want die heb je al. Sluit het kabelschoentje aan onder de moer waar alle dikke rode draden onder zitten en je zit goed. Plaats het kapje weer over de doos en je bent klaar voor de volgende stap. Naast de contactdoos waar je net de rode draad in hebt bevestigd zit een doorvoer rubber naar de personen cabine. Hier moet je wat plakband tairip zoals je wil van af pulken en snijden let op wees heel voorzichtig met de draden die er al door steken die zijn voor je aanjager, ruitenwisser en een heleboel andere dingen als je hier uitschiet met een mes en kortsluiting maakt dan ben je heel ver van huis. Aan een van de uit einden van de draadboom die bij de set zit, zit een soort van brijnaald met een stuk plakband er omheen, deze moet je door de rubber doorvoer steken langs de originele draadboom natuurlijk. Deze komt dan onder je dashboard kastje uit en dan kun je hem door trekken. Daarna kun je de brijnaald er af halen en de draad naar boven steken tot onder de voorruit haal hem vervolgens onder je klokje en boven je middelste luchtrooster kanalen door tot dat hij onder de klokken uit komt en haal de klokken los.

9. Laat de stekkers nog maar even aan de klokken zitten want de draden geven genoeg ruimte om de klokken voldoende uit de weg te halen. Zoek nu met behulp van de oude door vergelijking de nieuwe schakelaar of richtingaanwijzer uit, er zitten er twee in de set de ene is voor een fase I en de ander voor een fase II vermoed ik maar kan er naast zitten. Houd deze voorlopig alleen bij de hand.

10. Uit de kabel van de lampen set komen twee draden de ene is groen en de ander is bruin en als het goed is zitten de kabel schoentjes er al aan en zijn ze met het doorvoeren niet verbogen, de groene zeker niet en de bruine kan wel maar waarschijnlijk niet anders zit er nog een reserve in het bevestigingssetje die in de doos zat. Nu moet je even voorzichtig kijken naar het stekkerblok wat op de richtingaanwijzer geplugd zat, aan een van de uit einden van het blok zit een lichtgrijze kabel met oranje streep over de lengte van de kabel en twee rode stippen, in een van de hoeken van het blok dus.

11. Let op je moet NIET de groene kabel in het overgebleven gat steken want deze is loos en dient helemaal nergens voor. De lichtgrijs met oranje kabel komt te vervallen en moet verwijdert worden uit het stekkerblok, dit is een piel werkje en als je daar niet uit komt dan kun je hem ook doorknippen en daar dan vervolgens de groene kabel van de lampenset op aansluiten, natuurlijk wel aan de schakelaar of stekkerblok want het andere einde is loos die gaat naar de mistlampen die je niet had dus die loopt ergens dood en moet je gewoon negeren.

12. Als je dat gedaan hebt dan moet je aan de achterkant van je klokken de tweede stekker van links naar rechts als je de klokken van voren bekijkt los trekken en die is bruin, dan zit als het goed is op de tiende (wat op het stekkerblok staat) pool een oranje draadje in het stekkerblok, deze komt ook te vervallen en hier komt de bruine draad van de lampenset, let op er zitten twee oranje draadjes in dit stekkerblok maar je moet echt de tiende hebben. Deze draad moet je aansluiten om het indicatielampje te laten branden als de mistlampen aan staan.

13. Heb je dit allemaal gedaan dan zou ik als eerste je accu er weer in zetten en vervolgens kijken of ze het ook doen let wel ze doen het alleen als je andere licht ook aan staat je kunt ze dus niet onafhankelijk laten branden je moet op z'n minst stad's licht voeren. Als alles het doet (controleer dus ook je andere verlichting dan weet je zeker dat je de goede aansluiting te pakken hebt) dan kun je alles weer in elkaar zetten en dan heb je een werkende set mistlampen gefeliciteerd!


Geschreven door: Michel Cijs, Marc Brouwer, Sjaak van Dijk

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev