Advertenties


Lekkage schokdemper. Alle 4 vervangen??

Gestart door Remy P, 30 november 2010, 10:25:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Remy P

Tijdens de APK bleek dat 1 van de 4 schokdempers een kleine lekkage vertoont. Hij is wel door de APK gekomen, maar ik houd er rekening mee dat ik hier op korte termijn toch wat aan moet doen. Mijn vraag nu: als 1 schokdemper lekt, ben ik verplicht alle 4 te vervangen of voldoet het om alleen deze enkel te vervangen?
En ook zit ik er stevig aan te denken om van deze situatie gebruik te maken door de ophanging volledig te vervangen door een 4-tal schroefset te plaatsen.
Hier heb ik ook vragen over:
- een schroefset bestaat dus uit een schokdemper inclusief de veren?
- is het mogelijk zelf de hoogte bij te stellen en loop je niet het risico dat de 4 sets verschillende hoogtes dan hebben? Hoe weet je dus of ze alle 4 exact op dezelfde hoogte staan afgesteld?

Rick Santbergen

Beste Remy,

Als één schokdemper lek is, hoef je ze niet alle 4 te vervangen. Vaak wordt wel aangeraden er twee te vervangen, als linksvoor bijvoorbeeld lek is, raden ze vaak aan ook rechtsvoor te vervangen.

Een schroefset bestaat uit een schokdemper, een instelbare ring en een veer. Doormiddel van het draaien aan de ring, kan de schroefset op verschillende hoogtes gezet worden. Om te zorgen dat zowel links als rechts de auto even hoog staat, moet aan beide kanten vanaf onderaan, evenveel draaien aan de ring gegeven worden.

Aangezien jij in een cabrio 1.6 16v rijdt, is het niet mogelijk om een schroefset aan jou achterkant te plaatsen. Jou auto beschikt over een torsie as, om de auto aan de achterkant te verlagen moet deze torsie as versteld worden. Het is wel mogelijk stuggere dempers aan de achterkant te plaatsen, maar de auto wordt hier niet door verlaagd.

Aan de voorkant is het wel mogelijk een schroefset te plaatsen.

Remy P

okeej...dan ga ik eerst eens vragen welke schokdemper het betreft.
Hoe heb jij het bij jou auto gedaan? En kan zo'n torsie as net zover versteld worden zoals ik het zelf wil of zitten hier bepaalde vaste afmetingen aan?

Rick Santbergen

Mijn auto is aan de voorkant verlaagd met een schroefset. De achterkant is verlaagd dmv torsie as verstelling. Dit is geen gemakkelijk klus, veel garage/tuning bedrijven willen hun handen hier niet aan branden. Zo'n torsie as kan zo ver versteld worden als jij wilt.

Remy P

In dat geval denk ik dat ik dan alleen de schokdempers voor doe vervangen ;)

En zit er verschil in merk / kwaliteit schokdempers? Zo niet laat ik gewoon weer dezelfde schokdempers eronder zetten, toch?

Laurens Klein


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev