Advertenties


XENON verlichting brandt niet fel genoeg

Gestart door AJG63, 21 november 2010, 13:14:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AJG63

Hallo,

Ik heb vorig weekend bij Xenon Jan uit Zutphen een bi-xenon setje (6000K) gekocht. Het is een standaard set met gewone ballast kastjes. Dus geen slimline. Deze heb ik van de week ingebouwd, maar de lichtopbrengst valt mij behoorlijk tegen  :neen:. De schakeling naar het grootlicht werkt goed. De lichtopbrengst daarentegen is zoals het dimicht van deze xenon set zou moeten zijn.

Ik heb hiervoor een Mondeo gehad, welke de xenon verlichting ingebouwd was door Automat en de lichtopbrengst was beduidend beter. Zeer goed zelfs. Het was alleen geen Bi-xenon, maar dat mag geen verschil maken denk ik.

Naar mijn idee heb ik alles goed ingebouwd. Ik twijfel zelf een beetje aan de plek van de massakabel. Deze heb ik aan de carrosserie vastgemaakt en niet aan de minpool van de accu (stond overigens ook niet speciaal vermeld). Daarnaast ziet een Bi-xenon lamp er iets anders uit dan een "normale" xenon lamp. Op een bi-xenon zit een complete "kap". Bij montage (H4) moet de "kap" naar beneden staan.

Ik heb de verkoper al geïnformeerd en ga vanavond weer terug om te laten zien hoe de lichtopbrengst is. Weten jullie misschien wat hier de oorzaak van is? Kan het misschien aan de ballast kastjes liggen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Patrick84

Ben je er al achter wat het probleem is?
Ik zou me kunnen voorstellen dat het lampje net iets anders is waardoor hij verkeerd in de reflector schijnt.
Verder misschien handig om naar de afstelling van de koplampen te kijken.
Bij mij bleken de lampen juist te laag te staan nadat ik de Xenon erin heb gezet.
Zelf omhoog gezet en later naar de Kwikfit om na te laten kijken.
Was niet nodig omdat het gewoon goed stond.
Verder is het ook wel belangrijk dat je de koplampen schoon hebt.
Heb het gevoel dat je dat sneller met Xenon merkt.

AJG63

Nog niet helemaal. Ik ben inmiddels al weer terug geweest en ik heb o.a. "mono" xenon lampen (incl. halogeen grootlicht) uitgeprobeerd. Deze branden een stuk feller dan de Bi-xenon die ik erin had. Ik vermoed dat het ijzeren kapje (kenmerkend voor bi-xenon) behoorlijk wat licht afschermt. Deze heb ik er toen afgeschroefd en de lamp weer uitgeprobeerd. Dezelfde felheid als de "mono" lamp. Echter, met behoorlijk wat strooilicht. Wat ik nog wil uitproberen is het kapje deels monteren (de top van het kapje kan ook gedemonteerd worden) en dit kapje weer aan de bovenkant van de bi-xenonlamp monteren. Origineel zit het nl. aan de onderkant. Maar goed, vanwege m'n drukke job kan ik er maar geen tijd voor vrij maken. Aankomend weekend zal ik het wellicht uit kunnen proberen. Ik heb de "mono" lampen meteen laten zitten en daarnaast heb ik de standaard ballast kastjes geruild voor slim line ballast kastjes. Het lichtbeeld trilde nl. behoorlijk met de standaard kastjes. Ik zal de resultaten vermelden op dit forum.

Ik vermoed daarnaast ook wat jij al noemde. De afstelling van m'n koplampen zal ook een bijdrage hierin hebben. En het is inderdaad ook van belang dat je het glas van de koplampen goed schoon houdt. In ieder geval bedankt voor je belangstelling!

Rogier

heb je nog de originele lampunits erin zitten ? want die verstrooit namelijk heel veel licht, denk als je lampunits erin zet met projectors dat je licht vele male beter is dan nu waarschijnlijk is.

Rick Santbergen

Bij een megane 1 phase 1 is xenon irritant, storend en werkt het niet goed.

nd-photo.nl

Klopt helemaal wat Rogier zegt, precies om die reden heb ik Angel Eyes gehaald. Wilde eigenlijk Devil Eyes, maar die vond ik te duur en Angel Eyes staan helemaal zo slecht nog niet :)

Tip: skg carstyling > 140 euro

AJG63

Mannen, bedankt! Dat verklaart natuurlijk heel veel. Ik heb inderdaad heel veel strooilicht, zoals ik al schreef. Ik zat er overigens al aan te denken om Angel Eyes koplampen aan te schaffen, maar niet om die reden. Nu heb ik laatst op dit forum gelezen dat je de elektrische hoogteverstelling gewoon over kunt zetten, maar is dat bij elk merk zo of juist bij één specifiek merk? En past daar gewoon een H4 fitting in? Ik kan me er nl. nog niet geheel een voorstelling van maken gezien de twee "projectors" die zo significant zichtbaar zijn.

nd-photo.nl

Die van SKG carstyling hebben een H1 lampfitting, de hoogteverstel motors kan je overzetten, heb in ander topic daar fotos van gemaakt, zie: http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=11011.msg220120#msg220120

AJG63

Oké bedankt! Ik heb die topic gezien, ziet er goed uit. Alleen is het nu zuur dat ik m'n huidige xenon lampen niet kan gebruiken (H4 fitting) en wederom een nieuw setje moet aanschaffen. Weet jij zo hoe het zit met de bedrading van de auto zelf? Momenteel is deze dus standaard gericht op H4 lampen, maar zijn hier speciale adapters voor in geval je omschakelt naar H1? Het grootlicht moet dan ook apart geschakeld worden neem ik aan.

nd-photo.nl

Nee, gebruikt bij mij iig dezelfde stekker (die 3 puntsstekker), er zijn geen verdere aanpassingen nodig mbt grootlicht etc. Heb zelf een H1 setje bij Cargoods gekocht.

AJG63

Daar had ik nog niet eerder van gehoord, zo'n H1 setje. Is dat een adapterset van bekabeling en/of stekkers? Ik zag nl. niets op de site van Cargoods wat er op leek. Of bedoel je die zwarte adapterringen?

nd-photo.nl

H1 is gewoon de lampfitting, net zoals je bij gloeilampen een grote en kleine fitting hebt.

Zie: http://www.cargoods.nl/shop/xenon-verlichting/6484-xenon-verlichting-inbouw-set/

Patrick84

#12
Is zoiets geen oplossing?
http://cgi.ebay.nl/2-x-35w-HID-XENON-REPLACEMENT-Bulbs-lights-H1-6000K-/180473075627?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2a050897ab

Ik weet niet wat van stekkers je Xenon set heeft maar volgens mij is dat redelijk universeel.
In dit geval betaal je dan alleen voor nieuwe H1 Xenon lampen zonder ballasten.
Ik weet trouwens niet hoe de kwaliteit is en je zou dan even de stekkers moeten bekijken.

ps... heb heel snel ff op Ebay gezocht.
Weet dus niet als dit het beste of goedkoopste is.
Het is maar als voorbeeld

nd-photo.nl

Heb daar btw 2 nieuwe lampen besteld, damn goedkoop voor spare lampjes. In NL kost een enkele lamp bij een winkel rond de 25euro ex verzendkosten. Krijg net mailtje dat ze verzonden zijn :)

AJG63

Mannen, bedankt! Ik heb nu wel genoeg opties om verder te kunnen. Overigens net even gekeken op Ebay (had nog een account), maar dat is best goedkoop.

Eén van mijn slim ballast kastjes heeft trouwens de pijp al aan maarten gegeven. Best snel als je bedenkt dat ik deze set nog geen maand heb  :? De verkoper weet er al van en ik kan het kastje omruilen voor een nieuwe.

Nog één laatste vraag in dit zelfde kader dan. Je hebt nl. twee soorten Angel Eyes lampen. Chroom en Black. Zit er verschil in totale lichtopbrengst of maakt dit helemaal niets uit? Je zou nl. denken dat de chromen uitvoering een hogere lichtopbrengst zal hebben. Maar goed, schijn kan bedriegen natuurlijk.

Heeft iemand hier ervaring mee, aangezien ik persoonlijk de voorkeur geef aan de black uitvoering?


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev