Advertenties


trillen verhoogd stationair en starttoerental

Gestart door fitz, 5 november 2010, 02:34:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fitz

Hoi mensen,

Ik heb even een vraagstuk waar ik niet helemaal uitkom.
Mijn 1.6e K7M trilt bij een verhoogd stationair toerental. Als de motor warm is draait hij prachtig rustig 720 rpm. Tijdens de opwarmperiode trilt het bij ongeveer 800 rpm. Vooral de pook trilt. Ik kan het ook enigszins voelen in het stuur en dashboard, maar niet hevig.
Als de motor warm is en ik verdraai het stuur een beetje tijdens stilstaan, gaat de motor ook sneller draaien zoals het hoort en trilt het ook.
3 monteurs hebben gekeken naar de motorsteunen en allen zeggen ze dat die in orde zijn.
De auto is uitgelezen bij de dealer en daar was 1 oranje storingsmelding en dat was de bedrading van de lambda sonde. Volgens de monteur zou dat misschien het opwarmcircuit van de lambda sonde kunnen zijn. Die moest ik maar even doormeten op weerstand en moest bijna niets zijn.
De weerstand heb ik gemeten en was 9 ohm.... dus mijns inziens bijna niets. De contacten heb ik schoongemaakt etc.
De trilling gaat ook niet weg met andere bougies/bougiekabels/bobines.... Hij loopt ook niet op 3 cilinders bij mijn weten.
Het verbruik is eigenlijk al 2 jaar hetzelfde; ongeveer 1 op 14,5.

Moet ik nu nog een keer kijken naar de motorsteunen, de lambdasonde, of wellicht de temperatuursensors? (mapsensor en stappenmotor zijn in orde)

Volgende vraag is of het normaal is dat het start toerental veranderlijk is. Soms start de auto en schiet het toerental naar 1200, blijt daar even hangen en gaat rustig naar beneden, soms start de motor en komt het toerental niet hoger dan een 900 toeren alvorens te dalen en soms start de motor met een te laag toerental om daarna alsnog te stijgen.... Is dit normaal, of moet ik wellicht een relatie zoeken tussen de 2 problemen?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden,

mvg,

h

Nicole

Als de motorsteunen ruim zouden zijn, zou je dat onder het optrekken en tijdens schakelen ook wel moeten vernemen.
Dan schokt hij wat, dat is tenminste mijn ervaring bij 1 ruime motorsteun.

De rest kan ik je helaas niet mee helpen, af en toe heeft mijn 1.6e uit 1996 daar ook last van.
Vaak als hij een tijdje stationair loopt met warme motor begint hij ook wel eens te ''galopperen''.
Mégane Coupé • 1.9 DCI (Gechipt > 130 pk) • 2001 • Zwart > Verkocht!

Creablaster

Als je start en hij staat op 1200 toeren komt het volgens mij gewoon omdat je motor gewoon nog koud is en hij op shook (ofzo) staat heb ik ook altijd. Probeer maar is sochtend starten en half uurtje rijden en daarna even opnieuw starten dan moet het gewoon 800 toeren zijn.

Mvg Robert

Roy16v

uitlaat rubber gescheurd waardoor kat/voorbuis tegen schakel mof of bodem aan trilt?

sijm138 (jesse)

het trillen als het niet zo heel erg is zou het nog goed kunnen zijn heb het zelf ook met de mijne.
wat je eventueel kan laten doen is kleppen stellen wil niet zegen dat het echt veel kan helpen maar soms gaat hij er rustiger van lopen en dus minder trillen.
en de storing die erin stond die heb ik ook bij de mijne erin staan dat houdt in dta er een draadje van je lambda sonde naar je cpu getrokken moet worden.
maar dit hoeft echter pas als je motor vlak na starten gaat in houden en niet meer wil trekken.

en @pfvf diesel.
een schakel mof zit in de versnelings bak jij bedoelt waarschijnlijk schakel stang.
megane coupe 1.6E 98.
chevrolet camaro 5L V8 78.

Roy16v

die bedoel ik.
kleppen stellen kan ook wonderen verichten

fitz

Top!
Bedankt voor de tips. Hij moet binnenkort gekeurd worden, dan kunnen ze gelijk wat punten voor me nakijken. En kleppen stellen moet inderdaad gebeuren, ik heb er nooit zoveel tijd voor helaas.
Ik heb toch het idee dat het trillen minder is als de motor warm is, dus ik denk niet dat het een motorsteun is.

groet,

h

nd-photo.nl

#7
Tip: ga niet naar de kwikfit, laatst met mn vriendin haar auto nog geweest, wat een drama daar. Vertelden dat er o.a. iets mis was de achterremmen, bleek achteraf helemaal niet waar te zijn. Ze kwamen met een kostenplaatje van €770 euro voor wat werkzaamheden (APK keuring), auto uiteindelijk ergens anders laten repareren en keuren, €450 euro.

fitz

1 keer naar kwikfit geweest.... nooit weer! Maar bedankt voor de waarschuwing.

Nicole

Ken toevallig mensen die bij KwikFit werken, en het gaat er daar idd zo aan toe..
Ze bedenken er van alles bij, vervangen dingen zonder toestemming, etc.
Mégane Coupé • 1.9 DCI (Gechipt > 130 pk) • 2001 • Zwart > Verkocht!

fitz

Weet iemand welk merk lambda sonde renault gebruikt? Ik vermoed Bosch, maar zeker weet ik het niet...

Roy16v

ja maar zorg dat je een sonde krijgt met passende stekker,solderen wil ook wel,maar heb ervaring met twingos dat dit niet succesvol is.

fitz

http://cgi.ebay.co.uk/BOSCH-LAMBDA-SENSOR-RENAULT-Megane-Coupe-1-6i-96-02-/180562301179?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2a0a5a10fb deze dus.
Maar ik wil eerst zeker weten dat het daaraan ligt... dus bestellen wie weet. In ieder geval veel goedkoper dan ik 'm in Nederland heb gezien... Goedkoopste was volgens mij een euro of 107 ex btw


fitz

Net koud even wat gemeten. De weerstand van het verwarmingscircuit van de lambda sonde is 10,7 ohm. Is deze waarde goed? Het verwarmingscircuit krijgt ook spanning, althans op de draden van de stekker staat spanning.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev