Advertenties

Minimale inch voor winterbanden

Gestart door vertcitroen, 9 oktober 2010, 14:46:21

Vorige topic - Volgende topic

vertcitroen

Ik heb winterbanden gekocht voor mijn  type2 het betreft een 15" 185/65r15 88T

Nu wou ik ze even er onder zetten om er zeker van te zijn dat ze passen maar ik zie dat mijn remklauw tegen de velg loopt,

Wie kan mij vertellen of ik er uberhaubt 15" onder krijg, of is het de et  waarde?

matthew

Gaat het hier om een meg2 of meg 3?

Heb je een 1.6  of een 2.0.

Wat voor velgen maten en waardes heb je nu?

Zonder al deze info van jou kant uit kan er geen antwoord gegeven worden.

vertcitroen

Och ik zie dat ik in het verkeerde type megane geplaatst heb

Het betreft een megane fase 2 uit 2003 1.6 16v  (3 deurs)
Ik heb er nu 17" 205/50ZR 17 93y onder liggen (de standaard sportvelgen)

matthew

Ik verplaats je topic,maar je hebt een megane 2 fase 1 dan.

matthew

Dan moet je alleen nieuwe velgen kopen voor de banden om het passend te krijgen,echter is de juiste bandenmaat 195-65-15 voor deze auto dan.

vertcitroen

Kan ik mischien met een spacer de velg wat naar buiten brengen of is dat niet verstandig?
De band kon ik namelijk nog wel rond draaien maar liep heel zachtjes tegen de remklauw

Als het niet vertandig is dan ga ik ze wel verkopen in hartje winter :)

matthew

Nee niet verstandig,gewoon de juiste velg er voor kopen.

vertcitroen

Duidelijk, dan gaan ze binnenkort weer in de verkoop

Roadkill (Michiel)

Citaat van: matthew op 10 oktober 2010, 14:15:47
Dan moet je alleen nieuwe velgen kopen voor de banden om het passend te krijgen,echter is de juiste bandenmaat 195-65-15 voor deze auto dan.

Uhm als het standaard 195/65/15 is dan de winterbanden een maatje smaller he....(dus dan zijn ze enkel ietsjes te laag,maar niet schokkend!)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Rens

Ik heb een Megane II Phase I 2.0 16v automaat
Er zitten nu 17'' Renault velgen onder, maar mijn reserve wiel is 16''.
Ik weet dus dat er zo-wie-zo 16'' onder past, maar mijn vraag is past er ook 15'' onder.

Dit omdat ik dan wat makkelijker kan scoren voor een set winterbanden+velg.
Ik weet niet wat dus de minimale inch-maat is voor mijn schijfremmen.
Hoop dat jullie me hier snel mee kunnen helpen !-! :)
Ford Mondeo Wagon Ghia 2.5 V6 automaat 2005

matthew

Citaat van: Roadkill op 17 oktober 2010, 10:58:47
Uhm als het standaard 195/65/15 is dan de winterbanden een maatje smaller he....(dus dan zijn ze enkel ietsjes te laag,maar niet schokkend!)

Uhh hum dan heb je tellerafwijking,hij heeft standaart 205-50-17 eronder.
Dus dan is die al een maatje smaller.
Ik zeg alleen dat anders de vervangende maat 195-65-15 is en dan ook geen tellerafwijking hebt.

Voor Rens:

Onder 2.0 kan niet kleiner dan 16inch.Dit in verband met je remmen.Voor jou wordt het dus 205-55-16

Rens

Bedankt Matthew voor je snelle reactie!

A110

Dit klopt helemaal,

Mijn zomerbanden liggen op 17" nervasportvelgen met een bandenmaat van 205/50 R17
Mijn winterbanden liggen op de originele 16" lichtmetaal met bandenmaat 205/55 R16.

Ik pas wel altijd mijn bandenmaat aan in de rekeneenheid ABS. Maar ik kan dat zelf doen in mijn eigen garage.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Rens

Wil je dat van de rekeneenheid abs eens uitleggen voor mensen die daar nu zo 1-2-3 iets van snappen?
Houdt dit in wanneer hij de abs ingeschakeld? Doet hij dat dan anders met een andere banden maat dan?
Of denk ik nu helemaal verkeerd...

A110

Dit heeft met de afrolomtrek en snelheid te maken van de wiellen. Het ABS(/ESP) berekend aan de hand van de snelheid van het desbetreffende wiel wat er moet gebeuren. De snelheid wordt weer afgeleid van de wielomtrek.

De snelheid wordt gelezen d.m.v. een sensor aan de achterkant van het wiellager. Dit gebeurt d.m.v. magnetischme.

In de rekeneenheid van het ABS(/ESP) systeem staan een aantal bandenmaten waaruit je kan kiezen om te programeren.
Aan de hand daarvan weet het systeem precies wat de afrolomtrek is en houd daar rekening mee met eventuele actie's.

In princiepe is de wielomtrek nagenoeg gelijk van deze bandenmaten. Maar voor de zekerheid programeer ik altijd het ABS(/ESP) syteem op deze manier. Veiligheid boven alles.

Mochten er mensen zijn die het beter uit kunnen leggen of er wat dieper vanaf weten dan hoor ik het ook graag.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev