Advertenties


Hoe om te gaan met cabriodak in de winter?

Gestart door Remy P, 30 september 2010, 17:43:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Remy P

Dag allen,

als eerste zal ik even melden dat ik nieuw ben op dit forum. Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een Megane cabrio 1.6 16V uit 2000!! Uitermate tevreden en happy mee!!
Maar ik heb wel een vraagje, welke ik niet ergens al eerder gesteld kon vinden, en dat is:
wat kan ik het beste doen om mijn cabrio te beschermen tegen de weersinvloeden in de winter? Regen maak ik me niet zo druk over, want dan kan het hebben, maar ik zit meer in met vorst en helemaal met sneeuw!! Kan me voorstellen dat dat niet geweldig is voor zo´n dak. Ik beschik helaas niet over een carpoort of een garage (we hebben en garage, maar daar past de auto niet in door de rommel) en een hoes die je volledig over de auto trekt lijkt me ook niet geweldig voor schimmelvorming eronder. Deze auto heeft twee eerdere eigenaren gehad en beiden hadden de auto in een garage gestal staan, vandaar de condities van het dak nog zo goed zijn. Maar dat wil ik wel zo houden natuurlijk.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips wat ik het beste kan doen?

Groet, Remy

Rick Santbergen

Gefeliciteerd met je aankoop!

Ik doe nooit iets speciaals met mijn cabrio dak voor de winter. Belangrijkste is dat je kap niet opent in de winter, geen moment!
Dit wordt sowieso afgeraden om te doen als het kouder is dan +10 graden celsius.

Eventueel kan je het dak een extra keer reinigen en impregneren voor de winter, dit kan bijvoorbeeld met raggtopp producten.
Maar dit is niet noodzakelijk naar mijn mening.

Remy P

Ik was ook inderdaad al van plan om het dak een keer te reinigen (zit wat groene aanslag op) en vervolgens met ee impregneer te behandelen. Maar heb zo'n dak dan niets te lijdnen onder bepaaklde weersomstandigheden? Ik zou denken dat sneeuw toch niet geweldig kan zijn, zeker niet als het er lang op zit. Ik verwacht namelijk in de winterperiode niet veel te rijden, dus hij zal voornamelijk stil staan.

Maar in elk geval voor de tip! Hoop dat er nog meer mensen een tip of ervaring hebben???

Rick Santbergen

#3
Sneeuw, mits het zacht is kan je eraf halen.
Van je plastic achterraam moet je echter afblijven, deze krast te makkelijk bij vegen.
Natuurlijk moet je ook geen ijs of vastgevroren sneeuw verwijderen van je dak.
Er zijn zelfs mensen die beweren dat sneeuw reinigend werkt voor je dak, maar dit lijkt me een broodje aap. Dat het slecht is heb ik eigenlijk nog nooit gehoord.

Voor die groene algen heb ik ooit een verhaal geschreven hoe je dit eraf krijgt. Deze moet te vinden zijn via de zoekfunctie.

*edit* mijn verhaal van destijds
CiteerEr zijn verschillende manieren om die kap schoon te krijgen. Er zijn erbij die zweren bij speciale middeltjes, er zijn erbij die het met groene zeep proberen en er zijn erbij die het met de hogedrukspuit of autowasstraat doen. Hieronder mijn ervaringen.

Hogedrukspuit: Nee! Heel misschien dat je hiermee troep van je dak af krijgt. Echter hogedrukspuiten zijn veel te sterk voor dit karwei. Er is een grote kans dat je het waterbestendige gedeelte van het dak (onder de zichtbare stof) beschadig. Waardoor na het wassen, je dak niet meer waterbestendig is. Ook al gebeurde dit de eerste keer niet toen je het met de hogedrukspuit deed, grote kans dat het later alsnog een keer gebeurt.

Autowasstraat Kom op, dit is toch geen optie? De borstels van de autowasstraat zijn niet vriendelijk voor je kwetsbare dak of het plastic raam.(om over de rest van je auto nog maar niet te praten) Krassen op je raam zijn gegarandeerd het gevolg. Daarnaast maken veel autowasstraten gebruik van wax. Wax droogt echter je dak uit en is niet goed voor de levensduur van je dak.

Groene zeep Het doet niet veel, maar het beschadigt ook niet! Dit is de optie die ik momenteel gebruik. Koop een zachte (grote) badborstel en groene zeep. Spoel van te voren je dak schoon met de tuinslang, en begin vervolgens ieder gedeelte van je dak te schrobben met de ZACHTE borstel. Spoel vervolgens iedere keer de sop eraf en blijf doorgaan totdat er geen groene/bruine sop ontstaat, maar schone. Dit is een heel arbeidsintensief karwei maar hiermee krijg je alle aanslag van je dak. (laatste keer was ik in totaal 2 uur hiermee bezig) Nogmaals gebruik een zachte borstel, anders gaat je dak pluizen, gebruik de borstel niet op je raam! Dit zal krassen.

Speciale middeltjes (bijvoorbeeld raggtopp) Veel cabrio rijders gebruiken deze speciale middeltjes. Deze bestaat vaak uit één die schoonmaakt en één die naderhand je dak impregneert (beschermt). Ik heb hier nog geen ervaring mee, als ik ooit mijn dak niet meer schoon krijg op mijn manier ga ik ze zeker proberen. Koop echter geen goedkope troep, veel chemische middeltjes die hierin zitten schijnen ook de waterbestendigheid van je dak te beschadigen. (vooral raggtopp staat goed bekend en wordt door veel mensen aangeraden)

Succes   !-!

DHL

Ik heb ragtopp reiniger. is duur. Deed het enkele keren op het volledige dak. Weinig verschil te merken, enkel in de hoekjes ging de groene aanslag weg...
Nu doe ik het als volgt. Ik koop in de action een paar spuitbussen bekledingsreiniger. Spuit die op m'n dak, laten inwerken en daarna met een zeemvel netjes het vuil afnemen. Hierna spoelen met veel water.
Tevens koop ik in de Action inpregneerspray voor schoenen en lederen jassen. Wanneer het dak heel droog is ga ik er met de stofzuiger nog eens heel voorzichtig over. Daarna goed impregneren met het actionspul. M'n wagen is 10 jaar, het dakje zo goed als nieuw. Kost niets en werkt perfekt. Ook m'n achterruitje dat mat wordt door de tijd behandel ik jaarlijks. Hiervoor kan je niet anders dan zo'n busje te kopen dat hiervoor speciaal dient. ook m'n ruitje is nog perfect doorzichtig...
Ah ja, opletten met die impregneerspray op het koetswerk. gaat er wat moeilijker af. Ik doe het er met remmenreiniger (ook action) weer af. best is het te doen als het windstil is en goed te mikken. Voor de twijfelaars... je kan ook krantenpapier onder het dak steken zodat niets op je wagen terecht komt.
Met de overschot vanje tapijtenreiniger kuis je ook nog even je tapijtjes... Zien die er ook weer nieuw uit en het ruikt nog heel lekker ook...
Dan nog even de typische cabriokraakjes behandelen: siliconeolie spuiten bovenaan waar het dak op het voorraam komt, beetje vet op die grijpertjes smeren en op die pinnen. En dan de slotvvangers van de deuren ook ùooi invetten. Vooral het sneetje dat je ziet waar de slotvanger steeds over het plastic gaat. Dan zijn de typische cabriowerkjes gedaan. Maar doe dit meermaals per jaar he. Kost niets en is weinig werk. Blijft je dakje altijd top

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev