Advertenties


Verlagingsveren

Gestart door M*van*Westen, 26 september 2010, 21:28:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sijm138 (jesse)

achter zit een verende as in je achterbrug door die te vedraaien via de juiste metode kan je achter verlagen.
voor de rest zitten er in de veren van een phase 1 en phase 2 geen verschil.(heb zelf een schroefset van een ph2 onder mijn ph 1)
als je nog veren zoekt heb ik nog gele apex veren liggen nieuw in doos weet niet hoeveel ze zakken maar denk 3 a 4.5 cm.
megane coupe 1.6E 98.
chevrolet camaro 5L V8 78.

Rick Santbergen

Citaat van: theniels op 28 maart 2011, 21:19:05
lees ik het goed dat het alleen mogelijk om de voorkant met veren te verlagen en de achterkant niet? :huh:
Klopt achter heeft hij een torsie as zonder veren.

Stefan

yup, achter = torsie-as Y

Geen veren dus.. :neen:

Bij de coupe dan dus he ;)
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

theniels

oke en is het lastig om de torsie te laten zakken?

@sijm138  ik ga er eerst even voor zorgen dat ik op stages kan komen de komende 3 maand en daarna eens verder kijken (probeer me ondertussen alvast te oriënteren). en zijn deze veren moeilijk te monteren? En wat ben ik dan nodig om ze te monteren.

@stefan Wat is precies het verschil tussen veren en een torsie as?

Stefan

Een torsie-as is zegmaar een vast as van je linker naar je rechter achterwiel, die loopt door een "buis" van links naar rechts.. (tsja, hoe omschrijf je zoiets..)
De ophanging is dus lichter / goedkoper /simpeler dan wanneer een auto "veren" heeft aan de achterkant.

Bij veren zijn het linker en rechterwiel onafhankelijk van elkaar geveerd dmw een draagarm waar het wiel aan vast zit.
Deze draagarm is dan weer aan het chassis verbonden dmw een schokdemper met daaromheen een veer.

Torsieas kan je verstellen door deze enkele "klikken / tanden" te verdraaien, maar dan moet je wel mazzel hebben dat deze as niet vastgeroest is in de loop van de jaren....
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

sjerrie

@ Sijm, Als TS de veren niet wil hebben en ze passen onder een 2L 16v ph1 hebben wij wel interesse.
Hoor graag je prijs

Ontopic:

Torsie-assen kun je eruit krijgen dmv een slagtrekker of oppersen met een bus en lange bout en moer. Maat is M10 en is het verstandig voor je dit ga doen om ruim een week alles elke dag minstens 4 x keer per dag even goed in te spuiten. Vooral tegen de avond als het afkoelt en 's ochtends om te zorgen dat er geen vocht bij kan komen waardoor het weer vast kan roesten.
Hetgeen wat je in moet spuiten zit onder de dopjes voor je achterwiel:

Vooral die tandjes die je ziet zijn belangrijk want daar gaat de roest inzitten.
~Just got Maggied~

sijm138 (jesse)

@sjerrie.
ik heb ook nog een sestje van een 2L liggen ook van apex kleur geel.


Uploaded with ImageShack.us
@theniels.

het veranderen van de veren zelfs is niet zo moeilijk je moet het goede gereedschap hebben zoals een een veren klem.
eventueel en luchttol en ervaring want als je het fout doet dan kan de veer je om de oren vliegen.(heeft een collega van mijn een keer gehad)
En voor de torsie as bij een ph1 is het negen van de tien keer makkelijker te verlagen dan een phase 2.
omdat bij een ph1 de torsie as in een dicht omhulsel zit en er dus bijna geen water en zo bij kan komen en bij een ph2 is het meet open en die roesten 9 van de 10 keer ook vast.
megane coupe 1.6E 98.
chevrolet camaro 5L V8 78.

sjerrie

#22
@sijm, kost da ?  ;)

Originele veren staan onder druk tussen de voet en schotel. Als je de bout los kan draaien (bij de schotel onder de kap) dan kun je ze zonder spanners losmaken. Door het gewicht van de auto wordt de druk eraf gehaald. Veerspanners zijn overigens een veiligere optie. Kosten een paar tientjes maar leg er wat bij en je kan het laten doen. Goede optie als je zelf nog nooit heb gedaan. Als je het een keer gedaan hebt of meegekeken is het best simpel. Als je maar weet wat je doet.
Ik vraag meestal € 100,- en bij garages zit het tussen de € 150,- en € 400,-. Daar zit ook verschil in of ze gelijk uitlijnen want dat is wel nodig na verlaging namelijk.

Wat de torsie betreft zoals sijm al zegt zitten ze bij een ph1 in een grote buis en bij de ph2 in een soort v-profiel.
Als je een ph2 hebt moet je de buitenkant onder de plastic dop inspuiten plus de binnenkant.
Ph1 enkel buitenkant.
Als je daarna de assen terugzet smeer ik de uiteinden altijd in met kopervet.

Foto's & filmpje: http://www.retro-renault.com/forums/mechanical/37-enclosed-rear-torsion-bar.html
~Just got Maggied~

Stony (Robert)

Hier ook maar eventjes mijn vragen dan  !-! Ben net zojuist bij Stroeve geweest om ff te informeren wat verlagen ongeveer kosten gaat,
Hij praatte over een prijs van 600-650 euro voor Koni schokbrekers voor en achter, met 35 mm verlaging veren, gemonteerd en wel.
Is dit een beetje een reële prijs?
Verder heb ik rondgekeken naar verlagings veren, dus zonder schokbreker, deze heb ik gezien van H&R, Apex en Weitec, voor ongeveer 4 cm verlaging. Wat is een beetje een reële prijs hiervoor? Gemonteerd en wel?
Nu zei hij dat dit minder goed is aangezien de schokbrekers gemiddeld maar 150.000 kms meegaan?
Heb helaas geen onderhoudsboekje dus weet niet of ze uberhaupt al eens vervangen zijn, maar ik heb mn auto in december 2007 gekocht, met 212.000 kms op de teller, en de teller staat nu op 258.000 kms.
Kan iemand mij hier antwoord op geven?:D

Thnx alvast!
RMC 1.9DCi 2002 (old)
Renault Clio 1.6 16v 2004 (New)

Colin

Als je gaat verlagen zou ik gelijk de dempers meepakken (ik heb ze destijds na een goed half jaar alsnog kunnen vervangen)

Is het verlagen incl. torsie verstellen?
Zo ja, vind ik het wel een reële prijs. gezien alles nieuw is.
Megane Coupé fase 1 2.0 16V

Rick Santbergen

Voor dat geld zou ik een vmax schroefset erop zetten. Kan je altijd nog lager of hoger en zal kwa prijs weinig verschillen.

Stony (Robert)

nee prijs is alleen voor de schokbrekers rondom, dus voor en achter en dan alleen voorkant verlaagd ;)
is dit te duur?

achterkant hoeft denks geen nieuwe schokbrekers op dusja ;) zou ook weer wat schelen natuurlijk.
schroefset weet k niet of ik die wel nodig zou hebben ;) ga denkik niet lager dan een cm of 4 ;)
RMC 1.9DCi 2002 (old)
Renault Clio 1.6 16v 2004 (New)

Rick Santbergen

Dat denk je nu, koni is natuurlijk wel top kwaliteit. Maar als je voor dezelfde prijs een schroefset kan krijgen. Zou dat mijn keuze zijn.

Het is een goede prijs voor koni, maar koni is niet de goedkoopste.

Stony (Robert)

tsjah wat ik idd nu zie op de site van Stroeve is die vmaxx schroefset inderdaad zo gek nog niet.. ;)
als ik dan de auto omhoog/ omlaag zou schroeven moet ie dan ook iedere keer opnieuw uitgelijnd worden?
RMC 1.9DCi 2002 (old)
Renault Clio 1.6 16v 2004 (New)

Rick Santbergen

Zolang je links en rechts evenveel verstel dan in principe niet.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev