Advertenties


Dagrijverlichting module?

Gestart door cmonsprenger, 25 september 2010, 21:43:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cmonsprenger

Hallo iedereen,

Ik heb even een vraagje, ik ben van plan led dagrijverlichting te kopen, alleen nu zit ik te twijfelen welk DRL module ik erbij zal kopen. Je hebt er namelijk 2, een met aan als je je auto start en uit als je je dimlicht inschakelt. Andere is met dimfunctie, die dimt dus de dagrijverlichting als je dimlicht aangaat. Mijn vraag dus nu, weet er iemand wat toegestaan is en wat niet? dimfunctie is natuurlijk wel mooier, maar wat ik meen mag dit niet moet ie echt uitgeschakeld zijn door oom  :police:?

paikey

deze week aan gehoude voor me dag rijverlichting omdat de agent me stadslicht niet kon zien omdat de
angel eyes overdag niet genoeg licht geven.
toen ik kon laten zien dat deze het wel deden was het geen probleem meer.....
En de afstand tussen het wegdek en lamp gaat helemaal nergens over want die van mijn hangt maar
15cm boven het wegdenk (rijdend)

dus bij deze,je dimlicht MOET altijd aan zijn icm je dagrijverlichting!

cmonsprenger

Bedankt iedereen voor de reactie, echt heel fijn !-!. Oke dan moet ik dus nog even denken wat ik ga doen, die inbouwvoorschriften komt wel goed ga ik gewoon even meten en doen, maar het lijkt me dat ze hier toch niet zo moeilijk over doen? Gaan bij aanhouding toch niet controleren en meten of ze wel goed zitten?  :q
Maar dan denk ik dat ik mijn ledjes uit mijn angeleyes er maar uit gooi want die vallen overdag toch al niet op en s avonds ook al bijna niet, echt slecht. En dan schakel ik deze dagrijverlichting in op de stroom van mijn klokje. Dit leek mij het handigste toch? aangezien die altijd aangaat als je je auto start of op contact zet, mijn stadlichten moet ik altijd handmatig aanzetten (phase 1 ''97) Dan dimmen ze als ik mijn dimlichten aanzet en gaan ze door als stadslichten. Dit mag zèker weten van de wet? En moeten ze dan nog bepaald keurmerk hebben daarvoor?

paikey

@kj ,Dat kan dan wel zo zijn maar ik zet hier gewoon mijn ervaringen weg!
dit is gewoon wat de agent mijn heeft verteld en reken maar dat die kerel anders wel een boete had
uitgeschreven want hij heeft heel me auto rond gelopen op "verkeerde" dingen!

Maar goed,iig bedankt voor je stukje,ik print het uit en leg het in de auto voor de volgende keer!

RobScénic

Klopt wel Paikey, maar je hebt zo weinig aan ervaringen als er duidelijke regels voor zijn. Let wel: het niveau van de kennis van verkeersregels is bij de politie echt dramatisch te noemen. Ik heb het al vaak genoeg meegemaakt dat ik een onterechte boete kreeg (mistlampen!!!), en dat ik die met succes aan heb gevochten door een simpel uittreksel uit het wegenverkeersreglement. Dus als je het volgens de regels uitvoert, heeft de politie geen poot om op te staan, ondanks dat ze je toch een boete kunnen geven. Maar dat kun je dan aanvechten.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Rick Santbergen

@RobCoupe

Ik weet dat het offtopic is, maar waarvoor heb jij onterechte boete's voor gehad mbt je mistlampen?

RobScénic

Mistlampen voor voeren tijdens regen

Volgens tante agent mocht dat niet, en mag ik mijn mistlampen voor voeren bij een zicht van 50 mtr of minder.

Dat is niet waar! De regel is trouwens onlangs aangepast.

Mistlampen voor mag je voeren bij regen, hagel, sneeuw en mist. In combinatie met dimlicht of stadslicht (vroeger dan, nu alleen nog met dimlicht)
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Rick Santbergen

#7
Citaat van: RobCoupe op 27 september 2010, 21:22:46
Mistlampen voor voeren tijdens regen

Volgens tante agent mocht dat niet, en mag ik mijn mistlampen voor voeren bij een zicht van 50 mtr of minder.

Dat is niet waar! De regel is trouwens onlangs aangepast.

Mistlampen voor mag je voeren bij regen, hagel, sneeuw en mist. In combinatie met dimlicht of stadslicht (vroeger dan, nu alleen nog met dimlicht)

Klopt, maar de wet stelt, dat het alleen mag als het zicht ernstig belemmerd wordt.
Dus bij motregen lijkt mij dit niet het geval.

Citaat van: -KJ- op 27 september 2010, 21:30:08
Alweer fout! Kent hier niemand de verkeersregels (of kan ze opzoeken)? 8)7

Regeling Verkeersregels en Verkeerstekens 1990:

Artikel 34
1.Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. In dat geval hoeven die bestuurders geen dimlicht te voeren.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/geldigheidsdatum_27-09-2010#HoofdstukII_13_Artikel34

Maar je mag het in combinatie met dimlicht voeren of zonder. Dus het is niet helemaal fout.
Want anders stond er: "In dat geval mogen die bestuurders geen dimlicht te voeren."

Rick Santbergen

Ik lees nergens in zijn zin het woord "alleen"

Rick Santbergen

#9
Vroeger mocht het in combinatie met stadslicht en dimlicht, aangezien het niet meer in combinatie mag met stadslicht. Blijft alleen de combinatie met dimlicht over. De andere (alleen mistlichten) is namelijk geen combinatie te noemen maar mag wel.

Verder is dit een totaal zinloze discussie. 8)7

RobScénic

#10
Vind eerst maar eens een auto, waar de mistverlichting voor werkt ZONDER de combinatie van stads- of dimlicht. DIE ZIJN ER NIET, tenzij zelf gemaakt.

Ik heb de informatie van mijn rij-instructeur. Zij zit ook in een commissie die nieuwe verkeersregels moet toetsen, en geeft ook opfriscursussen aan agenten. Ik ### niet uit mijn nek -KJ-, maar ik vind de regel zoals die op die site staat raar, en klopt ook niet met de theorie die er op dit moment gegeven word.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Rick Santbergen

Excuses -KJ- heb me er net in verdiept en je heb gelijk. Mistlampen mogen in combiantie met dimlicht en stadslicht.
Volgens mij mag het in sinds 1 april 2008. (er vanuitgaande als dit fout is, dat jij me wel corrigeert --)

Desalnietemin vind ik ook veel "instructiesites" die beweren dat het niet in combinatie mag met stadslicht. Deze sites moeten beter up te date gehouden worden.

RobScénic

#12
Ik meende toch echt heel zeker te weten dat de regel nog niet zo heel lang geleden veranderd is, tegelijk met de wijziging voor de xenon-koplampcombinaties.

Overigens kun je ook wel op een normale manier discussies voeren -KJ-. Zo hoeft het van mij niet.

Maar je hebt inderdaad gelijk, ik zal het wel verkeerd begrepen hebben. Mijn excuses.

(doet niets af aan het feit dat ik meermalen tijdens zware regenval, 's avonds, onterecht boetes had gekregen wegens het voeren van mistlichten aan de voorzijde. Dat die agente mij dan ging vertellen dat dat pas mag bij een zicht van 50 mtr of minder. En dat ik haar dan uit moet leggen dat dat alleen geld voor het mistACHTERlicht. Of heel frustrerend: in het donker, terwijl zij mij een bekeuring stond uit te delen wegens (in haar ogen dan) 2 lampjes teveel, terwijl er een groepje fietsers van ongeveer 30 man voorbij komt, ALLEN ZONDER VERLICHTING!!! Ze schreef er nog bijna eentje bij voor belediging van ambtenaar in functie..... :D :police: )
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

cmonsprenger

Haha leuke discussie hier mensen :q, maar @Robcoupe aangezien jij (en je rij instructeur) zoveel van de wetgeving weten (@anderen mag ook hoor). Is het nou toegestaan om aftermarket led dagrijverlichting te dimmen zodra je dimlichten aan gaan of moeten deze volledig uit? :?

RobScénic

Het antwoord is al gegeven door -KJ-, en is dus nee. De dagrijverlichting mag niet branden samen met andere verlichting.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev