Advertenties


Vreemd gevoel bij rijden?

Gestart door Oude nickname, 17 september 2010, 14:09:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oude nickname

Hier volgt een iewat vage beschrijving :P maar wie weet herkent iemand het ;)

Ik merkte afgelopen ritje dat er een vreemd gevoel in mijn auto zit.
- Ik hoor niets bijzonders maar voel het vooral bij mijn kont. Lijkt alsof het achter zit, maar dat is een gevoel.
- Het stuur trilt niet.
- Mijn versnellingspook lijkt een heel klein beetje meer te trillen dan ik gewend ben, maar niets ernstigs.
- Het is het beste te merken bij snelheden hoger dan 60 KM/u.
- Boven die snelheid maakt het niet uit of ik gas geef, gas los laat of rem; ik voel het altijd. De trilling lijkt ook wel constant, ongeacht de snelheid.

Het is wel een soort trilling, maar niet een horizontale trilling (links-rechts), maar vertikaal: boven-beneden. Alsof je over ribbeltjes rijd met je achterwielen. Dat je auto om de zoveel meter even naar beneden zakt.
Het voelt alsof er veel gewicht achter zit, beetje een wat zwaardere "tik".

Dus het gevoel lijkt op rijden over een stel betonplaten. Alsof je auto elke zoveel meter over een klein ribbeltje rijd die doortrilt.

Geen bijzondere manouvres verricht afgelopen tijd.
Ik heb al gekeken naar mijn achterbanden maar daar zie ik niets vreemds aan. Er zit niets op de banden of op de velgen wat een tik zou kunnen veroorzaken. Ze hebben ook nog genoeg profiel.

Binnenkort moet mijn auto naar de keuring, maar als ik ze iets concreters kan vertellen dan bovenstaande zou dat meegenomen zijn.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken of wat kan ik nog meer testen?
I'm changing lanes, cover me!

Colin

Dus als ik het goed begrijp lijkt het alsof er wat los ligt in je kofferbak?
Megane Coupé fase 1 2.0 16V

Oude nickname

#2
Mmmh, nee daar associeer ik het niet mee. (De koffer is leeg trouwens)

De makkelijkste manier om het te vergelijken is: als je op een stuk weg rijd van betonplaten waar de naden niet goed aansluiten, dan voel je in de auto iedere naad.
Dat, maar dan
- zonder geluid
- het gevoel is veel subtieler, zachter, minder goed voelbaar

Of, alsof je met een wiel over een onderbroken streep heen rijd bij het inhalen of in-/uitvoegen, maar dan ook veel subtieler.
I'm changing lanes, cover me!

Colin

Aha nou ik dacht misschien de achter schokdempers. Ik had een geluid alsof er iets los lag terwijl dit niet was. Maar dat zal het niet zijn denk ik bij jou.
Megane Coupé fase 1 2.0 16V

Rogier


Oude nickname

@colima: Bedankt voor je suggestie, maar ik denk niet dat dat het is. Ik voel het eigenlijk op stukken waar de schokdempers niet echt in actie hoeven komen. Op punten waar dat wel zou moeten voelt de auto eigenlijk zoals altijd: goed :)

@Rogier
De velg zou ik na moeten kijken. Op de wieldoppen geen beschadigingen, dus ik ben er niet meteen vanuit gegaan.
Mijn pa suggereerde dat er misschien een balanceergewichtje af was gevlogen, dus dat zit wel in dezelfde richting.
I'm changing lanes, cover me!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev