Advertenties


Hoe hoog loopt jullie temperatuur op ??

Gestart door Dannyassen, 4 augustus 2010, 17:08:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Remy P

Heb nu sinds een week of 3 ook zo'n zelfde probleem...zodra ik in de file sta of langzaamrijdend, loopt de temperatuurmeter hoog op (in het ergste geval zelfs tot 1 streepje onder het maximum). Zodra ik een constante snelheid kan rijden (vanaf ca 50 km/h) zakt ie weer terug en blijft ie op de helft staan, dan niks aan de hand dus. Maar file rijden is dus een boosdoener, dan stijgt ie redelijk snel en blijft ie daar ook. Dit heeft ie nog niet eerder gedaan. Mee langs de garage?? Ik wil niet het risico lopen dat de motor oververhit raakt in de file met alle gevolgen van dien...

DONRozeboom (Mike)

Je zou inderdaad even bij de garage langs kunnen gaan. Voor hun is het makkelijker om je koelvloeistof leeg te laten lopen en te vervangen.
Naarmate koelvloeistof ouder wordt, wordt de koelende werking minder. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor olie. De smerende werking wordt minder na verloop van tijd. Kost je misschien 4 of 5 tientjes, en dan nog zal in file je temp meter wel meer oplopen omdat hij dan geen koelende lucht heeft, maar het zal wel iets minder zijn.

Update:
Mijn oude Mazda 323F heeft ook nog anderhalve maand gereden zonder koeling (lag totaal plat :P). Dus het zal niet zoveel problemen geven als hij tot streepje nummer 3 oploopt.
Met vriendelijke groet,

Mike Rozeboom

Toyota Aygo 1.0 12v - 11-2010 (Lease)
Peugeot 306 1.6 XS - 10-1999

nd-photo.nl

@TopicStarter
Is volgens mij normaal, heb het zelf ook bij mijn 1.6e. Je kan het altijd testen door de motor te laten draaien terwijl je geparkeerd staat (en de motor al warm is) en dan te kijken of je koelvin aanslaat.

Den

Is je tankje vol ?

Als dat niet zo is, moet je even bijvullen,
Is dat wel zo zit er waarschijnlijk lucht in, thermostaat kapot, thermoswitch in je radiator kapot of waterpomp versleten.
Bij het laatste moet je een lekkage hebben of een raar geluid horen bij de pomp

Zou eerst ontluchten en de thermostaat na laten kijken.

Gaat je fan draaien dan is waarschijnlijk je thermoswitch niet kapot, gaat tie niet draaien is het waarschijnlijk wel zo
Maggied couple 4 life,
Maggy: 1.6 8v, K7M RiP
Big Mag: 2.0 16v, F7R

coupe parts 4 sale

megcab2000 (Verkocht)


Bij mijn 1.6  16v automaat staat de wijzer ook in het midden of ietsje erboven.
Net een stuk gereden bij 23 graden, laatste stukje <30 km uur. Bij thuiskomst uitgezet, de ventilatorvin draaide al op 1e stand.
Daarna ging ie over op stand 2 en dat hoor je echt.
Wel 4 minuten lang (met alarm er op).

M'n Laguna turbo heeft een veel betere temp.regeling. Zelden hoeft de vin aan te slaan.

Ga binnenkort ook de koelvloeistof vervangen en eerst de boel doorspuiten.
Al ben ik er vorig jaar (1000 km terug) nog mee naar het Gardameer geweest en heb vele malen in de file bij 35 graden gestaan.
Zolang de vin maar aanslaat geen echte zorgen.
Bovendien, temp.meters zijn niet echt nauwkeurig.

gr,
willem
Megane is verkocht

Roy16v

#20
ik weet 1 ding nu met megane`s ,
géén 1 is net zo als de andere,al rijd je in 10 1.6e  of 10 2.0 8v ze zijn allemaal anders qua rijden.
ook met temperatuur,zal denk ik ook met de thermostaat,temp zender e.d. te maken hebben.
maar als de meter ergens bij de middelste streepjes staat zit het goed! :P

van mijn 16v blijft temp meter meestal in de midden staat en de fan draait eigenlijk nooit tenzij dat ie 15 min stationair draaid.

moraal van het verhaal,maak je geen zorgen :P

wat moeten die fransen wel niet met dat warme weer.

Den

Citaat van: Roy16V op  6 mei 2011, 20:13:30
ik weet 1 ding nu met megane`s ,
géén 1 is net zo als de andere,al rijd je in 10 1.6e  of 10 2.0 8v ze zijn allemaal anders qua rijden.
ook met temperatuur,zal denk ik ook met de thermostaat,temp zender e.d. te maken hebben.
maar als de meter ergens bij de middelste streepjes staat zit het goed! :P

van mijn 16v blijft temp meter meestal in de midden staat en de fan draait eigenlijk nooit tenzij dat ie 15 min stationair draaid.

moraal van het verhaal,maak je geen zorgen :P

wat moeten die fransen wel niet met dat warme weer.

Onze 16v staat op het 2de streepje als de kvs warm is, bij filerijden loopt tie er net over maar dan gaat de fan aan
Maggied couple 4 life,
Maggy: 1.6 8v, K7M RiP
Big Mag: 2.0 16v, F7R

coupe parts 4 sale

BadEend

Hoe hoog de temperatuur oploopt hangt misschien ook af van de staat van de thermostaat.
Maar zolang de wijzer niet in het rode gedeelte komt is er niks aan de hand.

DONRozeboom (Mike)

Citaat van: BadEend op 11 mei 2011, 00:39:50
Hoe hoog de temperatuur oploopt hangt misschien ook af van de staat van de thermostaat.
Maar zolang de wijzer niet in het rode gedeelte komt is er niks aan de hand.

Ik weet t niet. De ervaringen die ik heb met thermostaatjes is: ze doen t wel, of ze doen t niet.
Zolang de de vloeistofpeilen goed houdt zou er niets aan de hand moeten zijn lijkt mij.
Je temperatuur blijft altijd wel oplopen als je stilstaat, omdat er geen koelende lucht is.
In file is dat helemaal erg, dan sta je in 1 grote gaskachel wat dat betreft. Maar zolang alles op orde is kan dat geen kwaad.
Met vriendelijke groet,

Mike Rozeboom

Toyota Aygo 1.0 12v - 11-2010 (Lease)
Peugeot 306 1.6 XS - 10-1999

megcab2000 (Verkocht)


Afgelopen zaterdag de ultieme test gehad.
Maar liefst 29 graden en veelal in file tijdens de Oranjerit Katwijk aan zee.

Hield nauwlettend m'n koelvloeistoftemperatuur in de gaten (witte meterplaten) ....1 streepje boven het midden.
De 2traps fan sloeg dikwijls aan.
Na die 'zware' dag was het koelvl.stofpeil in het expansietankje precies gelijk gebleven, zoals het hoort.

Mocht iemand wel onverwachts een stevig oplopende temp. krijgen (buitenland, bergen), dan zeker de kachel vol aanzetten/ramen open.Scheelt iets.
Als je airco hebt, die ook aanzetten, dan draait er autom. een extra koelvin.
Het belangrijkste vooraf is toch wel het expansietankje en aanslaan van de koelvin radiateur in de gaten te houden.

Mijnes is klaar voor Bretagne.
Eerst vrijdag nog nwe voorremmen/schijven en een NH-(test)rit :-)

groet,
willem
Megane is verkocht

nd-photo.nl

Tip van de kachel helpt zeker weten, gewoon vol op warm en op standje 4 zetten. Blazers naar buiten richten, de ramen open en gaan :)

Remy P

Toch maak ik me wel zorgen, want A: dit heeft hij tot 2 weken geleden nooit gedaan (waarom nu ineens dan wel??) en B: als de temperatuur tot bijna maximum oploopt kan nooit goed zijn. Dat rode gebied is niet voor niks rood ;)
Die tip van de verwarming helpt inderdaad wel een beetje, maar het probleem is niet opgelost...
Denk dat ik maar gewoon langs de garage ga.

DONRozeboom (Mike)

Laat je koelvloeistof ff vernieuwen. Als dat te oud is wil dat ook wel is wat minder werken.
Met vriendelijke groet,

Mike Rozeboom

Toyota Aygo 1.0 12v - 11-2010 (Lease)
Peugeot 306 1.6 XS - 10-1999

W.daems

Vraag me af of sommige van jullie al een oplossing en/of probleem hebben ondekt,
Waarom de temp. Oploopt bij langzaam of file rijden? Merk dat ik er ook last van heb nou met die warme dagen. Wel fijn hoor die warmte, alleen me auto lijkt het niet zo fijn te vinden. Kvs okee, heb alleen de koelvin nog niet horen aanslaan.

Bvd coupe gek;)
Megane coupe 1,6e Phase 2. 2001.rood

Nicole

Het is misschien een beetje een rare "conclusie".
Maar na mijn idee word de auto ook een beetje "gekoeld" door de rijwind, en zodra je stil staat (voor dus bij hoge(re) temperaturen), word de auto warmer door bijv. de zon die erop staat te branden. :)
Veel worden ze niet gekoeld natuurlijk door de rijwind, maar het is altijd wat. :)
Mégane Coupé • 1.9 DCI (Gechipt > 130 pk) • 2001 • Zwart > Verkocht!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev