Advertenties


DIY Raammechanisme vervangen foto topic

Gestart door Rataplan, 17 juli 2010, 18:24:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rataplan

Zoals meerdere mensen inmiddels hebben kunnen ondervinden is het raammechanisme van de megane niet de beste qua duurzaamheid.
Mijn raam aan de passagierskant hield er afgelopen week mee op, en aan het geluid te horen was het niet de motor.
Na een telefoontje naar de dealer was ik weer een illusie armer dat dit een niet te dure grap zou worden.
349 euro om het raammechanisme te vervangen.
Omdat mijn raam in de onderste stand bleeft staan heb ik de deurbekleding verwijderd om te kijken wat de oorzaak is.
Ook was er redelijk veel slecht weer voorspeld waardoor ik mijn raam in de bovenste stand vast moest zetten tot ik een oplossing had.
Het was al vrij snel duidelijk dat de kabels die het raam omhoog en omlaag bewegen half doorgesleten waren en dat ze buiten het omhulsel kwamen.
Er zijn voor deze reparatie 2 oplossingen.
De eerste is om de kabelset te vervangen. Dit is geen dure oplossing, aangezien er op ebay al setjes vanaf 20 euro te koop zijn. Nadeel is dat je zelf alles op spanning moet zien te krijgen en dat is geen makkelijke opgave.
De tweede is om het complete raammechanise te vervangen.
Dit was mijn beste en makkelijkste oplossing.
Ik heb via marktplaats gezien dat er erg veel verschillende versies in omloop zijn.Dus goed kijken voor je iets koopt.
Uiteindelijk een raammechanisme gevonden dat leek overeen te komen en compleet met motor gekocht voor 55 euro.
Ik kon hem op laten sturen maar koos ervoor om 75 km te rijden en het ding eerst in mijn handen te hebben.
Dan nu het vervangen van het mechanisme

Allereerst verwijder je het opbergvakje in de deur, binnen in het vakje zitten 2 plastic nippels die je eruit moet trekken om het complete bakje te kunnen verwijderen.

Vervolgens de schroef uit de deurhendel halen

Onderin de deurplaat zitten twee bouten die je nu moet verwijderen (deze houden de deurplaat en het raammechanisme op zijn plaats)

Daarna haal je voorzichtig de handgreep los ( schroevendraaiertje tussen steken)

Na het losmaken van de schakelaar ook de schroef (torx) verwijderen

Vergeet niet je speakerrooster los te klikken

Onderin de handgreep zit ook een schroef

Klik nu voorzichtig de deurhendel los van de binnenplaat

Haal nu de verlichting uit de deur, aan de binnenkant kan je er namelijk niet goed bij

Nu kan je het binnegedeelte omhoog halen ( zit geklikt) en omhoog houden met een stukje  tape

Nog een torx schroef verwijderen en het paneel kan bijna weg

Door het paneel omhoog te bewegen kan je het tevens naar voren halen zodat het paneel van de deur loskomt

Maak voorzichtig de bekabeling los van de speakers, motor van je raam en vergeet je verlichtingskabeltje niet
Daarna ziet je deur er zo uit (bij mij was de motor er al uit die zit vastgeschroefd aan de binnenkant van je deurgreep met drie schroeven)

Rataplan

Volgende op de lijst is het verwijderen van je raam.
Dit kan je het beste doen door het witte puntje van het witte plastic beugeltje (dat door het gat in raam zit) met een schroevendraaier naar achter te duwen. Dit kost ietswat kracht en gaat niet echt makkelijk los
Doe dit aan de voor- en achterkant en je raam is los van je mechanisme
Ik heb gemerkt dat dit het makkelijkst gaat als je je raam half open zet.


Ik heb geen foto's van het verwijderen van het raam, omdat mijn kleintje alleen maar foto's van de lucht aan het maken was en ik mijn beide handjes nodig had. Ik kan wel zeggen dat de voorkant van het raam naar beneden gericht moet worden om vervolgens de achterkant naar boven te bewegen waardoor je het raam kan uitnemen

Na het uitnemen van het raam verwijder je de torxschroef aan de bovenkant van het mechanisme en dan kan je hem voorzichtig eruit manouvreren


Vervolgens pak je het nieuwe mechanisme en schroef je de bovenste torx schroeven weer vast.


Als je nu de schakelaar aan de motor bevestigt, kan je hem uitproberen.
Dit is het juiste moment om te controleren of het werkt,anders kan je je raam er weer uithalen.

Bij mij werkte hij prima, maar aan de linkerkant zag ik dat het schroefgat onderin niet overeenkwam met de oude situatie...
Wat blijkt? Renault is niet altijd even consequent met het maken van gaten voor de schroefgaten
Links is de oude stijl, rechts de nieuwe


Ik heb om dit op te lossen mijn linker stijl gebruikt en alles van de nieuwe linkerstijl omgezet naar de oude.
Nu was ik ook gelijk blij dat ik had gekozen voor het complete mechanisme en niet voor de reparatieset met de kabeltjes want wat is dat een geklooi om alles netjes op spanning te krijgen.
Na veel gevloek en gedonder toch alles op spanning kunnen krijgen en nu is het een kwestie van alles in de omgekeerde volgorde terugbouwen.

Aragon

Zo, dat is nog eens een gedetailleerde omschrijving.
Komt heel erg goed getimed binnen.
Heb nu vakantie en kan eindelijk eens aan mijn rechter deur raammechanisme beginnen.
Die is al een jaar defect en kost inderdaad 350 eurotjes bij de garage.
Eerst ff een mechismen op de kop tikken.

Rataplan, heb je een goed adres waar jij die hebt gekocht via marktplaats ?

Laat volgende week het resultaat wel weten, Aragon   Y

Roadkill (Michiel)

Zo dit zijn tenminste beschrijvingen,lekker klusje zo te zien,hoop het niet nodig te hebben maar voor het geval dat houd ik dit topic in mijn achterhoofd.
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

nijntje

gelijk handig voor de mensen die graag hun deur willen dempen.
weten deze ook gelijk hoe je het paneel moet verwijderen.

rened

goede foto reportage!!

Ik ben er vrijdag ook weer de hele dag mee bezig geweest, maar heb het uiteindelijk opgegeven!
Bij mij waren alleen die witte plastic beugeltjes afgebroken, maar het op spanning zetten van die is gewoon
###!! wel 100 keer uit elkaar gehad, en telkens komt er weer ergens speling op, of onsporen de ijzerdraden
van de wieltjes af, wat een gepriegel...

Maar 50 euro voor een nieuw meganisme is idd niet veel, ik had al voor 130 euro via hbase gevonden,
maar voor 50 euro ga ik het ook niet meer proberen. Zitten de ijzerdraden dan al compleet
met dat witte gedeelte van de motor in elkaar?
Want als dat niet is zie ik het alsnog niet zitten :)

Rataplan

ik had denk ik gewoon mazzel dat ik goedkoop het jusite setje kon vinden.
De man waar ik hem heb gekocht had er maar twee en de linkerkant was al gereserveerd.

Op de voorlaatste foto zie je het nieuwe setje zoals ik hem heb gekocht.
Met motor en alles op spanning dus
Was wel balen dat ik de linkerstijl moest vervangen want dan moet je twee kabels ontspannen en daarna weer op spanning zetten en dat is gewoon echt geen leuke klus.
Gelukkig had ik de motor nog niet uit elkaar gehaald want dan is alles ontspannen en heb je echt een hele klus

rened

ok, geluk hebben dus.

Weet iemand dat dan, als je zo'n setje haalt zonder motor of die dan al op spanning staan?
Anders kan ik eerst net zo goed nieuwe kabels er proberen in te zetten.

Robin

Seat Leon 1.8 20VT Topsport | 246PK / 380NM

Rataplan

Citaat van: rened op 20 juli 2010, 07:42:20
Weet iemand dat dan, als je zo'n setje haalt zonder motor of die dan al op spanning staan?
Anders kan ik eerst net zo goed nieuwe kabels er proberen in te zetten.

zo krijg je het reparatiesetje aangeleverd vanuit ebay.de (zoeken op fensterheber megane)

niet op spanning dus

meganemaarssen

goede en overzichtelijke uitleg!

Complimenten..!!
op naar een RS...Look dan....;)

rened

das jammer, maar niet zo duur!
nog 1 stomme vraag voor de experts: bij die setjes staat overal met rode letters: voor 4/5 deurs
Zit er verschil tussen de 3 deurs/4 deurs? lengte kabels ofzo?

A110

Citaat van: rened op 21 juli 2010, 10:49:54
das jammer, maar niet zo duur!
nog 1 stomme vraag voor de experts: bij die setjes staat overal met rode letters: voor 4/5 deurs
Zit er verschil tussen de 3 deurs/4 deurs? lengte kabels ofzo?


Ja er zit verschil in. Portieren van een 3 deurs zijn veel groter dan een 5 deurs. Hierdoor zullen de kabels ook wel langer zijn.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

meganemaarssen

raam is ook groter omdat de deur inderdaad langer is....

dus meer draad vermoed ik....
op naar een RS...Look dan....;)

homan111

Is er ook zo'n soort beschrijving van het vervangen van het achterraam! Ik moet tevens een zonnescherm vervangen....staat dit nog ergens omschreven

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev