Advertenties


Vraagje over verlagingsveren

Gestart door Schoutenmj, 15 juli 2010, 08:36:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Schoutenmj

Goeiesmorgens allemaal,

Ik had een vraagje over verlagingsveren, omdat mijn schroefset niet past ivm te grote ET waarde van velgen (grrrrrr...!!!!!).
In de F.A.Q. staat namelijk dat 30mm verlagen het laagst is wat je kan gaan met de standaard schokdempers, maar er bestaan wel 40mm veren, dacht laatst ook 45mm veren te zien.
Nu wil ik mijn Mégane 40-45mm verlagen, maar kan dit dan geen last met de standaard schokdempers of moet ik ook andere schokdempers?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes,
Marc

Colin

Het is goed mogelijk ik heb zelf ook verlagingsveren. Wel zullen de huidigeschokdempers sneller slijten. Ik heb mijn schokdempers pas vervangen. Ik kan je dan ook aanraden om de schokdempers gelijk mee te nemen mocht je verlagingveren nemen. Je zou ook de huidige schokdempers op kunnen rijden met de verlagingsveren. Wellicht heb je geluk. succes
Megane Coupé fase 1 2.0 16V

Rick Santbergen

Te grote ET-waarde maakt toch niet uit. De ET-waarde is te verkleinen door het gebruik van spoorverbreders.
Het is toch veel beter om op die manier de schroefset te behouden?

Schoutenmj

@ Colima; bedankt voor je reactie! Ik zag net al sport schokdempers voor €69,- dus denk dat ik die gelijk maar bestel met verlagings veren dan, is het gelijk goed. Anders moet ik over een tijdje weer de hele zooi eronder vandaan schroeven om de dempers te monteren.

@ Wrecked; De ET waarde van mijn velgen is te groot voor de schroefset in ieder geval, of de schroefset is niet gemaakt voor zulke grote velgen o.i.d. Komt er in ieder geval op neer, de band sleept niet aan, nee de band zit klem in de veer. Dit zou op te lossen zijn door spoorverbreders maar dan moet ik spacers van 40-50mm hebben om genoeg ruimte te creëren zodat ie ook in de bochten niet aanloopt en dit is APK afgekeurd en boetewaardig (geloof ik).

Heb het bedrijf al gemailed.. Blijft volhouden; "u monteert het verkeerd en we hebben nooit problemen gehad hiermee." Het jammere is, dit mailtje kreeg ik in een tijdsbestek van 20 minuten 10 keer in mijn inbox, precies dezelfde mail.. Beetje ongeloofwaardig dat ze nooit eerder van dit probleem gehoord hebben als ze er een standaard sjabloon voor hebben om te antwoorden....

Maargoed, dit bevestigt nogmaals de theorie: goedkoop is duurkoop...

Iig bedankt voor de reacties!

-Marc

Rick Santbergen

Spacers van 40 tot 50mm vind ik ook heel ongeloofwaardig Marc.

Welke schroefset heb je gekocht en wat is de ET waarde, grootte en breedte van je velg?
Heb je er misschien foto's van?
Want het lijkt me dat je met veren het zelfde probleem gaat krijgen.

Ik lees ergens dat je een schroefset van TA Technix Schroefset heb, klopt dat?

Schoutenmj

Inderdaad de TA Technix Schroefset.

Bandenmaat zal ik straks even opsnorren, zit nu op me werk.

Het probleem zal ik niet hebben met verlagingsveren. De afstand tussen het punt waar de remschijf aanhangt en waar de veer begint is bij de schokdempers veel langer dan dezelfde afstand bij de schroefset.
Bij de schroefset zit er natuurlijk een 2e veer onder en hierin klemt het wiel. Het schuurt er niet tegenaan, het zit er echt in; het wiel was ook niet meer te draaien.
Bij de schokdempers zal de afstand, ondanks de verlagingsveren, even lang zijn waardoor de band dezelfde ruimte heeft als bij normale veren... Alleen de veerlengte verschilt natuurlijk.
Spacers van 40-50mm is inderdaad wat overdreven, maar een goeie 30mm is zeker noodzakelijk om de band knap langs de veer te krijgen, ipv erin...

Heb er geen foto's van gemaakt, niet aan gedacht op dat moment.

Ohja, en ik heb dit er niet zelf onder geknutseld... Zwager van me heeft opleiding automonteur gedaan, die was ermee aan het worstelen en ook de vader van een vriend van me, al 30 jaar automonteur, heeft zich gebogen over deze kwestie zonder resultaat...

Rick Santbergen

Tja, het is ook een wikkie-wakkie merk. Heb veel wisselende verhalen gehoord over die schroefset. Maar ken niemand die hem op een megane heb om te vergelijken. Maar kwaliteit is het niet.

Waarschijnlijk is de veer zo breed dat hij tegen je velg aankomt en geeft dit bij andere auto's geen problemen. Vandaar dat het bedrijf ook bij hun standpunt blijft. Ik zou terug gaan naar het bedrijf met de schroefset en hun laten bewijzen dat die wel past. Als hun dan ook tot de conclusie komen dat hij niet past, kan je beter een vmax setje bestellen. Deze zijn ook niet duur, maar beter van kwaliteit en passend! Het zou zonde van het geld zijn, om de set nu weg te gooien. En het zou asociaal zijn hem door te verkopen via marktplaats, want hij past niet. Terug gaan met de set en laat hun het maar oplossen!

Ik denk inderdaad dat met verlagingsveren het probleem niet ontstaat. Er zijn inderdaad veren van 30, 40 of misschien zelfs 45 mm. Als je met veren van 45mm rijdt gaan jou schokdempers het binnen korte tijd begeven, denk ik. Comfortabel gaat dit ook niet rijden, want hier zijn de orginele schokdempers niet voor gemaakt. Ook verschilt de daadwerkelijke verlaging soms met de opgegeven verlaging. Het kan zijn dat een set van 45mm gemonteerd maar 40mm blijkt.



Schoutenmj

Ja inderdaad, habibapkebab troep.. Goedkoop is en blijft duurkoop..

Ik zal nog wel even mailen met die gasten, als ze me nu niet kapot spammen... Anders even belletje naar duitsland (daar zit 't bedrijf gevestigd)...
Had gisternacht, nadat de originele dempers eindelijk weer eronder zaten na veel gekl***..., het bedrijf meteen gemailed dat het niet past, waarom het niet past en dat ik een oplossing voor dit probleem wil, en heb voorgesteld als oplossing dat ik het hele pakket terug stuur en mijn geld retour krijg.
Hierop kreeg ik als reactie dat ik de schroefset verkeerd gemonteerd heb met instructies hoe het volgens hun wel moest: eerst schroefset helemaal omhoog draaien, onder de auto monteren daarna pas afstellen. Op deze manier zou de set inderdaad passen... Met een maximale verlaging van 10-15mm.. niet het gewenste effect!!!!
Dit heb ik ook zo naar hun terug gemailed, kreeg als antwoord 10 (!!) keer hetzelfde mailtje; u heeft de schroefset verkeerd gemonteerd, en dan weer de uitleg hoe wel moet...

Bedankt voor de tips Wrecked, zal inderdaad het probleem bij hun leggen en anders..... Op met je poen!! ;)

-Marc

Rick Santbergen

In het geval van bijvoorbeeld volkswagens, maakt brede veren niet uit. Er zit bij die auto's meer ruimte tussen de veer en het wiel. Dit is echter bij onze geliefde Renault Megane niet het geval. Daar zit waarschijnlijk de inschattingsfout van TA Technix. Plaats voor de zekerheid vanavond nog even de specificaties van je velg, maar denk dat die vrij normaal zijn.

Zonde dat je geen foto's heb, zou het probleem voor dat bedrijf ook meteen duidelijker maken.
Ik verwacht dat je met bellen verder komt dan mailen. Iemand telefonisch afschepen is immers moeilijker. En anders kan je altijd nog langsgaan.

Succes ermee Marc !-!

Schoutenmj

Tja, alles bij Renault Mégane is krapjes... Kofferbak, achterbank, ruimte tussen veer en wiel... :P Moet ervan houden hè...

Bandenmaat is 205/40ZR/7 trouwens... Weet niet of dat "goed" of "slecht" is? ;)

En geen foto's is inderdaad vervelend. Zou voor het bedrijf niet uit moeten maken eigenlijk.. Ze zeggen wel zo leuk "Wij hebben er nog nooit problemen mee gehad", en dat kan best kloppen maar ik heb er wel problemen mee, ben ontevreden over het product en wil mijn geld terug. Dat zou al reden genoeg moeten zijn om te retourneren want klant zou koning moeten zijn lijkt me...

En als ze me weer via de mail proberen af te schepen met geneuzel als "Je hebt het verkeerd gemonteerd" en dergelijke, gaat er inderdaad een belletje die kant op en mocht dat ook niet werken gaan we maar eens naar duitsland cruisen in de megane. Wel een takke eind rijden maar dan gaat 't gewoon om het principe! ;)

Nogmaals bedankt Wrecked!

Rick Santbergen

#10
Ben meer geintresseerd in de ET, en J waarde van je velg.

De bandenmaat is vrij normaal. Er vanuitgaande dat je 205/40/17 bedoelde.

Schoutenmj

#11
Oh, dan moet ik thuis even op 't bonnetje kijken :$ *Schaam schaam*...

Vergeet dat soort dingen altijd..

EDIT: Toch niets te doen opt werk dus even de site checken van de winkel waar ik ze vandaan heb en geloof dat ik 't gevonden heb.

ET waarde: 40
J waarde: 7,5

Tenminste, als er staat "maat: 7,5 x 17 inch" is de J waarde 7,5 toch?

Rick Santbergen

#12
Ja klopt. Dit is een standaard velg maat. Het kan dus niet aan je velgen liggen. Want ze hebben geen rare afwijkende maat.
Als de schroefset daadwerkelijk goed gemonteerd is, ligt het dus aan de schroefset.

Hou ons op de hoogte. !-!

Schoutenmj

Nou, afwachten dan maar of'k me geld terug krijg! :p

Als'k meer weet post'k wel weer.

Joey Voormolen

had paikey niet zo zelfde schroefset onder zijn megane??
Lowered M3C GT

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev