Advertenties


De akoestiek van de Megane coupe

Gestart door frankie, 10 juli 2010, 10:34:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

frankie

Hallo,

Hierbij mijn eerste berichtje op dit forum alleen heb ik me nog niet voorgesteld.

Omdat ik nog niet zeker weet of een Megane coupe mijn eerstvolgende auto gaat worden stel ik het voorstellen nog even uit.
Uiteraard gebeurt dit natuurlijk wel zodra ik een coupe heb :-)

Ik ben op zoek naar een auto die qua rij en bijgeluiden "lekker" stil is van binnen en daarentegen vind ik de Megane coupe I een erg leuk model.
Met "lekker stil" bedoel ik met name het motorgeluid, windgeruis en bandenafrolgeluid.
Het bandenafrolgeluid is goed op te vangen d.m.v. geluidsarme banden en concentreer me dus wat meer op het windgeruis en motorgeluid.

In de auto's waar ik de afgelopen tijd in heb gereden, allemaal een 1.6l uitvoering, heb ik opgemerkt dat deze vooral op de snelweg bij een
gangetje van 120 km / 140 km iets te veel toeren maken en dat er dus ook iets teveel geluid in de auto hoorbaar is.
De volgende stap is dus om een 2.0l uit te gaan proberen om hopelijk toch wat minder motorgeluid te kunnen horen in de auto.
Het windgeruis in een auto is ook een bekend fenomeen maar moeilijk te bestrijden volgens mij.

Vraagje.
Is er (erg) veel verschil tussen een Megane coupe 2.0 en een 1.6l uitvoering, betreft het motorgeluid wat in de auto hoorbaar is ?

Hopelijk kunnen jullie me een endje op weg helpen tijdens mijn zoektocht en dan met name naar een hopelijk stille Renault Megane coupe I,
als deze bestaat tenminste.


Bedankt  ;)

BlueStar

Ik heb zelf een megane coupe 1.6e, En van de motor hoor ik totaal niks op de snelweg. Hij maakt ongeveer 3500 toeren bij de 120.
Windgeruis, tjsah hier en daar wat geruis kan geen kwaad toch? Bandengeluid vind ik ook reuze meevallen!

Ik hoor de motor alleen als ik op de snelweg ga accellereren, wat ik opzich een pluspunt vind.

Rick Santbergen

Ga naar een dealer die een 1.6e of een 2.0 te koop heeft.
En vraag of je een testrit mag maken.

Er is geen betere manier om achter de akoestiek te komen, dan het zelf te horen.

frankie

#3
Citaat van: BlueStar op 10 juli 2010, 12:05:01
Hij maakt ongeveer 3500 toeren bij de 120
Hoeveel zou dit zijn bij een 2.0l ?

Citaat van: Wrecked op 10 juli 2010, 12:17:56
Er is geen betere manier om achter de akoestiek te komen, dan het zelf te horen
Helemaal mee eens maar ervaringen van coupe eigenaars zijn ook interessant.
Alhoewel elke beleving weer anders wordt ervaren.

Rick Santbergen

Citaat van: frankie op 10 juli 2010, 12:58:27
Alhoewel elke beleving weer anders wordt ervaren.


Ik ben het met jou eens. Maar vanwege bovenstaande zin, raad ik jou aan het zelf te testen.
Ik ben bijvoorbeeld gewend cabrio te rijden. En zelfs met dak dicht geef dat windgeruis.
Als ik nu een coupé koop vind ik dat hij weinig ruist, want ik ben veel erger gewend.
Terwijl een persoon die een nieuwe mercedes gewend is, waarschijnlijk de coupé veel vind ruisen.

nd-photo.nl

Ik heb een Coupe uit 97 met een 1.6 motor en moet zeggen dat het mij ook allemaal erg meevalt. Hij is nog helemaal standaard afgezien van een K&N vervanginsfilter. Maar zoals al eerder is gezegd, maak die testrit en oordeel zelf!

frankie

#6
Vergelijken wil ik ook zeker doen maar dit is soms makkelijker gezegd dan gedaan.

Om mijn bericht even nader toe te lichten.

In de achterhoek (voor mij ontzettend uit de buurt) staat een in mijn ogen mooie en goede coupe 1.6l, bouwjaar 2000, km stand ca 60.000 km,
6 mnd Bovag garantie, officieel Renault dealer en de prijs € pittig.
Via marktplaats heb ik contact met iemand die zijn coupe 2.0l verkoopt, bouwjaar 1998, km stand ca 110.000 km, 3 jaar in bezit, als het goed is altijd netjes
onderhouden bij de Renault dealer en de prijs € ruim 2000 minder dan 2.0l.

Verschil tussen deze 2 mooie exemplaren met een "goede" achtergrond is dus de motor en vandaar dat ik alvast wat meningen probeer te verzamelen.
Is er een gigantisch toerental verschil, dan kan ik de 1.6l laten voor wat 't is maar is 't verschil (in jullie beleving) niet zo groot, dan is het
interessant om de 1.6l erbij te gaan betrekken in mijn zoektocht.

matthew

En je vergelijkt nu appels en peren,want je hebt 1.68v motoren en je hebt 1.6 16v motoren en je hebt 2.0 8v motoren en 2.0 16v motoren,bij elk van deze motren zijn andere toerentallen.

Een 1.6 16v is juist een toerenmotor en zit je bij 120 op ruim 3750 toeren,dit zal bij een 1.6 8v minder zijn.
Hetzelfde verhaal geld vor de 2.0.

Dan moet je ook nog kijken of er wel motorkap isolatie aan de binenkant van de motorkap is gemonteerd,zijn ook auto's die het niet(meer) hebben,en dan krijg je ook meer motor geluid.

frankie

Je hebt gelijk, sorry.

Het gaat dus om een 1.6l SI 16v vs een 2.0l 16v  ;)

matthew

Dan denk ik dat het niet veel verschil uitmaakt tussen die 2 motoren.

Rick Santbergen

Zolang je maar geen 2.0 16v IDE motor koopt.
Want dan zal je heel vaak geen motorgeluid horen. Doordat die alweer kapot is.


frankie

Hahaha, thanks  !-!

Daar was ik al volledig van op de hoogte.

frankie

#12
Iemand met een 2.0l 16v die even een toerental kan vermelden van zijn/haar auto wanneer er met een gangetje van ca 120 km p/u wordt gereden ?

Als de weersomstandigheden gunstig zijn ga ik morgen een kijkje nemen bij autobedrijf Blekkink.
Het is een wereldreis maar goed, de verhalen die ik over deze dealer heb gelezen zijn zeer hoopvol.

Is deze Renault dealer hier ook bekend ?

BadEend

#13
Ik heb een Coupe van 2000 met 1.6 16v motor en vind deze veel geluid maken. Vooral op de snelweg maakt deze een bak herrie. Dit betreft vooral motorgeluid.
Weet iemand of de dieseluitvoering (DCI) stiller is?

BadEend


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev