Advertenties


met warme motor slecht stationair

Gestart door berry_p, 12 maart 2005, 15:14:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

berry_p

Hoi.

De auto wil de laatste tijd afslaan als de motor warm is.
Als ik bv een half uurtje gereden heb en ik zet dan de auto uit, als ik hem dan 5-10 minuten later wil starten dan loopt de toeren teller te dansen tussen de 1000 en de 0 toeren totdat ie afslaat.
Als ik nou een keer goed gas geef als ie zo in de toeren staat te dansen dan is het over, en loopt ie weer goed.
Ook met een koude motor is er niks aan de hand en start ie meteen normaal.

Iemand enig idee?
Hij heeft vorige maand een grote beurd gehad. (bougies, benzine filter, e.d dus allemaal vervangen)

Tuned


berry_p

daar heb ik ook aan gedacht, maar dan moet ie toch ook slecht lopen met een koude motor?

Tony

Nee niet perse, want dan loopt ie op choke (meer brandstof)

Reinig dat ding en check ook even wanneer je Lambda-sensor voor het laatst vervangen is (moet om de 60.000 km).
Daarnaast kan ik niet ruiken welke motor of brandstof je hebt (wel  handig dus om even aan te geven)

berry_p

als het van het weekend goed weer is zal ik idd even naar die stappen motor kijken, dat was ik al van plan.  :D
lambda-sensor zal nog wel goed zijn, er staan pas 55000 km op de teller.
en ik rijd gewoon benzine.

Tony

#5
Je weet pas als ie werkt, door het signaal te meten.

De gemiddelde lambdasensor gaat tussen de 60.000 en 120.000 (afhankelijk van het merk en type) mee.
Zie bijsluiter  :o of hier http://www.picotech.com/auto/lambda_sensor.html
Bosch bijvoorbeeld geeft aan de sensor in elk geval door te meten om de 30.000 km en te vervangen waneer de gemeten waarden afwijken of wat de autofabrikant aangeeft.

Hoe dan ook: Wachten totdat ie kapot gaat  8) is niet best voor je brandstofverbruik en de katalysator.
En een auto op LPG doet het dan helemaal niet meer (op LPG)

berry_p

waar kunnen die klachten uit bestaan remko?
van de kat kan ik geen last hebben want die zit er niet onder, maar daardoor heb ik al wel 2x de lambda sensor eruit moeten halen voor het omwisselen van de kat voor de apk.
en ik heb zelf wel het idee dat de auto een aardige slok lust, maar ik weet dus niet of dit samen hangt met het probleem van het slech stationair draaien.

kan je die sensor zelf vervangen?

berry_p

vast zit ie niet, want ik heb van de week de kat vervanger er weer onder gezet. (deze moest er dus vanaf voor de apk)

ik zal van het weekend eerst eens naar de stappenmotor kijken, en mocht dat niet helpen zou ik eens gaan informeren naar de lambda sensor.

Tony

#8
Nou, dat co meten is ook een beetje natte-vinger werk. Want, wanneer meet je dat?

Het probleem is dat zodra de sensor geen correct signaal afgeeft, de computer (ECU) overschakeld op  het standaard ingebakken nood(simulatie) signaal (bedoeld om de katalysator te beschermen).

Zeker is wel dat een defecte lambdasensor niet altijd door de ECU wordt waargenomen. Dat heeft te maken met het aantal storingen per startcyclus (bij Renault na X (Siemens) keer starten -volgens een count-down cyclus- en na een bepaalde storing reset de ECU zichzelf binnen deze periodes, daarmee worden dus niet alle storingen dirrect geregistreerd)

Vandaar dat ik uit deze ervaringen de lambdasensor gewoon vervang na 60.000 km, goed of niet goed.

Volgens mij staat het wel in het Renaultboekje.. Ik kijk het nog even na.

De direct ingespoten LPG systemen weigeren dienst als de lambdasensor defect is.
Die hebben namelijk geen ingebouwd nood(simulatie)programma.
Je kunt dan alleen nog op benzine rijden, via de ECU, want die heeft dat weer wel.

In jouw geval zou ik toch de sensor niet uitsluiten.
Naast het wel of niet functioneren van de voorverwarming, kan het zijn dat door een verkeerd signaal de sensor na deze voorverwarmingscyclus niet heet genoeg wordt door een foute detectie en daardoor in het lage toerenbereik te koud blijft door verkeerde signaal aan de ECU (waardoor de motor kan afslaan of bokken)






Robert yellowDevil

Nou jullie het er over hebben, die van mij doet de laatste tijd ook niet helemaal altijd normaal meer.

Die van mij doet soms als ik hem start heel gewoon, rijdt ik dan een 100 meter dan gaat 'tie in een keer veel meer toeren draaien stationair zo'n 1250 ? 1500  rpm ( normaal 750 rpm ong.) dat ik echt raar, en ik krijg hem niet meer terug dan moet ik hem uitzetten en even wachten en dan starten en dan doet 'tie weer normaal.

Dit komt misschien 1x in de 11/2 ? 2 weken voor.

Nou heb ik net als Berry_p er geen kat meer onder, en moet deze dus zeker 1x in het jaar verwisselen, dus ook de lambda-sonde, het zou kunnen dat hij het loodje heeft gelegd, maar hoe kan je dat zien, ff langs de renault garage zeker, of kan dat ook bij andere garages?

Daarbij is het verhoogde benzine verbruik de afgelopen maanden me heel erg opgevallen, ik dacht dat het aan mijn wat te flinke rijstijl zou kunnen liggen, maar als ik dit zo aanhoor lijkt het me logischer dat er iets niet klopt met me auto, ipv met mijzelf  :)

Ik heb een 1.6e uit 1997 met 122.xxx op de teller op benzine dus . . . .

iemand een idee ?

Tony

Ik bedoelde: als de ECU zelf het lambdasignaal overneemt ipv de sonde, dan kan het CO toch binnen de marges vallen en is toch de sonde kapot..

berry_p

ik heb zojuist de stappenmotor schoon gemaakt, en die was heel erg vuil.
allemaal zwarte roet zat erop.

dat is er nu dus vanaf, ik zal van het weekend wel even kijken hoe die het doed.
hopelijk was dat het.

GAST APELDOORN

Vrienden,


Ik ben bang dat min lamda sensor niet meer helemaal 100% werkt.
Nu ben ik al 3x onder mijn auto geweest maar kan niet zien of dit een lamda is met 2 draden of met 3 of 4 of enz enz...
Weet iemand mischien welke lamda sensor er onder een megane coupe 2.0 16v (phase 1) zit en waar ik zo'n prachtige sensor nieuw kan kopen ???


Alvast bedankt!

Tony

Dat moet toch niet moeilijk zijn, kwestie van draadjes tellen of de steker even losgooien en aansuitingen tellen.

berry_p

die sensor van de stappen motor was heel erg vuil, en die heb ik dus schoonemaakt.
maar dit mocht het probleem helaas niet zijn.

dan zal het dus toch de lambda sensor zijn.
ben benieuwd wat ze daar voor vragen bij de dealer.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev