Advertenties


Te veel koelvloeistof ??

Gestart door Dannyassen, 20 juni 2010, 17:09:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

matthew

Kleppendeksel kun je los halen en pakking vervangen.

Er kan dan niks met de krukas gebeuren.

Dannyassen

Wat is het juist aanhaalmoment ? Hoeveel Nm moet dat zijn ?

Dannyassen

Nou vandaag te veel koelvloeistof afgetapt door de slang van de radiator eraf te halen.
Gelijk een nieuwe reservoir op de sloop gehaald, als ik toch bezig ben.

- Koelvloeistof afgevuld tot MIN en de motor warm laten lopen.
- Schroefje los gedraaid om te ontluchten tot er koelvloeistof uit kwam.
- daarna zwarte schroef op radiator paar slagen gedraaid en gewacht tot er vloeistof uit kwam
- Wachten tot de vin aan sloeg.

MAAR ineens lieg mijn koelvloeistof uit mijn reservoir.

Ik de motor uitzetten en gewacht tot hij zakte Weer koelvloeistof uitgehaald en alles weer opnieuw gedaan.

Eerst gewacht tot de slangen warm werden en weer het schroefje losgehaald om te ontluchten. Dit keer hield ik hem erin en wachte rustig tot alle belletjes weg waren. Toen weer de schroef op de radiator.

Toen bleef hij met af en toe bij vullen (ivm ontluchten) netjes op het MIN streepje.
De vin sloeg aan en je zal ook koelvloeistof lopen uit het bovenste slangetje en het reservoir.

Nu ff een half uurtje wachten, dan vul ik heb tot net boven het MIN streepje af.

Maar klopt het dat de koelvloeistof overliep omdat hij nog niet goed ontlucht was ???

Thx
Danny

Dannyassen

Net een stukje gereden (ongeveer 10 min).
Op de parkeerplaats gezet en draaiende motor even de motorkap opengezet.

Hij kwam nu precies op het streepje van MAX (ik had hem afgevuld tot precies tussen het MIN streepje en het MAX streepje)

Wat denken jullie is het opgelost ???????

Gr
Danny

matthew

Als de motot is afgekoeld afvullen tot maximaal.

Je hebt de handelingen goed uitgevoerd in ieder geval en kan idd iets hebben overstroomd eerst omdat er nog lucht in zat.

En ik zou het nou eerst een week proberen en in de gaten houden en als het dan nog goed is is het klaar.

Dannyassen

Oke mooi. Ik ga het even een weekje testen.

Maar kan het kloppen dat de vloeistof iets stijgt tijdens het rijden ?? Dacht altijd dat het constant bleef.

Als ik nu heb afvul tot MAX dan ben ik bang dat hij tot aan de ingang van het bovenste slangetje komt

matthew

Dat maakt niks uit,als je koelvloeistof warm wordt zet het uit dus stijgt het in het reservoir,is dus normaal.

Dannyassen

Gisteren avond een stuk gereden en weer spoot hij het eruit, niet veel dit keer, maar je zag wel weer druppelstrepen naast mijn reservoir.
Toen een half uur laten staan en weer terug naar huis gereden, toen niets aan de hand.
Wel schommelde mijn thermometer. Ging van streepje 2 1/2 naar 4 en viel toen meteen weer terug.
Denk dat ik hem toch niet goed ontlucht heb.
Ik verlies geen koelvloeistof (alleen wat hij eruit spuit) en heb een witte ook

Heb mijn auto vandaag maar even naar de garage gebracht.


nd-photo.nl

Ben benieuwd wat er als resultaat uitkomt!

Dannyassen

Vandaag opgehaald bij de garage.

Er zat veel drap in mijn leidingen. Gelukkig niet mijn koppakking gescheurd of stuk, maar leidingen waren gewoon vuil geworden met de jaren

Mijn hele koelsysteem is schoongemaakt en opnieuw gevuld. Kosten 158 EURO.

Hij is weer perfect !!

nd-photo.nl

Ik was ook aardig wat geld kwijt aan koelvloeistof toen mijn krukaskeerring werd vervangen. Daarnaast zit je ook nog met arbeidsloon...

Dannyassen

#26
Nou TE vroeg gejuicht  :neen:

Garage zei dat het probleem opgelost was. Ze hebben zelf een stuk gereden en er was niets aan de hand.

Ik vandaag de auto opgehaald en voor dat ik thuis was (10 min rijden) zag ik weer de meter schommelen, dit keer niet veel.
Ik dacht ligt aan de warmte, je hoorde de vin aanslaan en zag de meter 1 streep langzaam zakken. De mater maakt gen schokbewegingen meer maar het is meer heel rustig schommelen van de 3 naar de 4 de streep. Ik bleef denken het is de extreme warmte buiten.
Als ik stationair voor een stoplicht stond deed de meter helemaal niets meer en bleef strak op het 3de streepje staan.
Zodra ik weer optrok steeg hij naar 3 en een half en zakte weer naar 3. Heeeel vreemd.

MAAAAR:
Ik stapte uit thuis en keek even onder de motorkap, en WEER zag ik koelvloeistof lang m'n reservoir druppelen. Er was dus weer koelvloeistof vanuit mijn dop eruit gelopen/gespoten.
De dop is nieuw en heb het ook met mijn oude knop geprobeerd, maar hetzelfde verhaal.

Ik snap er nu echt niets meer van.

Oja EN hij loopt niet lekker stationair meer sinds hij bij e garage is geweest, bij een koude motor, maar goed dat kan ook mijn stappenmotor zijn die vuil is geworden van de koelvloeistof, TOCH ?!

Heeft iemand nog een idee wat er in godsnaam aan de hand kan zijn, waarom hij zoveel druk opbouwt in mijn koelsysteem waardoor hij de koelvloeistof eruit sluit?
Het zijn geen liters hoor, maar het is wel irritant  >:( >:(

Hij is afgeperst. Kan het mijn thermostaat zijn ? De garage zei als het probleem blijft dat dat het is. Ik neem aan dat het misschien het probleem met de schommelende meter oplost maar het heeft toch niets te maken met de druk die er op de vloeistof zit ?

Dank jullie wel

Gr
Danny

JPF

#27
Ik lees met verbazing alle "oplossingen" hier.

Simpele feiten;
-Schommelende temperaturen: lucht (of een zeer slechte thermostaat).
-Een ontlucht koelsysteem maar dan met rijden toch weer koelvloeistof overlopen: te hoge druk door koppakking lekkage (of een lekke dop afdichtring).
-Drab in het koelsysteem: olie.

De hierboven beschreven symptomen zijn 1+1=2.
De dop is reeds vervangen, die is het dus niet. De thermostaat kan geen drab veroorzaken (en werkt ook niet als er lucht voor zit).
Houden we over: een lekke koppakking.

By the way, koelvloeistofvaatje nooit tot MAX vullen met een koude motor maar op MIN laten staan!

Dannyassen

@ JPF: Dank je voor je bericht.
Maar nooit tot MAX vullen ? Ik heb het de garage laten doen. Ik zal even vandaag kijken tot waar de koelvloeistof komt als de motor koud is.

Ik ben ook bang dat het de koppakking toch is. Maar er komt nu geen drap of olie meer in de koelvloeistof, deze blijft mooi helder.
De garage zij dat het drap kwam dat waarschijnlijk iemand water erin heeft gedaan en door de jaren heen dat de leidingen vuil zijn geworden en bijna nooit schoongemaakt/ververst is, wat wel om de zoveel tijd zou moeten.

De vin slaat wel netjes aan, dus dan is mijn thermostaat toch goed ?

JPF

#29
Inderdaad, ook de olie kun je nog veel aan zien.
Als de peilstok-olie niet meer mooi helder (ook al is het egaal bruin) en vloeibaar is zit er water doorheen gemengd.
Onderaan de vuldop geen vloeibare olie meer maar dikkere en taaiere druppels? Betekent water in de olie.
Via het gat van de vuldop zie je meestal ook wel een kleptuimelaar zitten. Zit daar geen of zwarte aanslag op? Dan is het goed. Zit er een zachte olieachtige laag op? Dan is het mis.
Na een langere tijd of bij veel lekkage ziet het er uit als Nutella...
Een paar foto's heb ik je gemaild, weet niet hoe ik ze hier op moet krijgen namelijk.

Maar een lekke koppakking hoeft niet altijd veel olie te geven. Als de pakking naast de zuiger lekt, richting een koelkanaal, dan werkt de motor als een klein compressortje en pompt 'ie het koelsysteem op. Dan komt er maar heel weinig olie in het koelsysteem en ook weinig water in de olie.
Bij een iets groter lek ruik je de koelvloeistof soms bij de uitlaat met draaiende motor.

Als de fan aanslaat is de thermostaat inderdaad wel open. Maar dit betekent nog niet dat de thermostaat altijd even netjes open gaat, op altijd hetzelfde moment. Ook daar kan bijvoorbeeld het rubber van zijn opgelost als er olie in het koesysteem heeft gezeten. Of een luchtbel (van een lekke kop) achter zitten waardoor hij niet snel genoeg warm wordt.

Vooral de opmerking dat er wat "rook" uit je koelvaatje kwam via het kleine slangetje doet mij denken aan waterdamp door een lekke koppakking.
Laat er eens een CO tester in hangen en meet of er uitlaatgassen in het vaatje zitten. Da's een 100% check.
Gewoon warm rijden met de dop er op. Dop voorzichtig losschroeven en de meetsonde er meteen in hangen. Zie je een korte piek op de meter? Dan is er uitlaatgas in het vaatje geweest.

En het vaatje nooit tot MAX vullen bij koude motor, anders heb je geen expansie meer met een warme motor. Koud MIN is meestal ook MAX warm.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev