Advertenties


Subwoofer inwerken?

Gestart door Maikel0059, 17 juni 2010, 16:15:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maikel0059

BOE!

Ik vroeg me af, heb 2 subwoofers ingebouwd, van 2* 450Wrms, 1600Wmax.
Merk Pioneer.

Moet ik deze eerst nog even in laten werken? Hoe kan je dit 't beste zien hoe hard ze moeten? Vergeleken met de speakerTJES voor is dit natuurlijk veel meer, aan de volume te zien, staat ie nu nog geen 1/10e deel open, en heeft hij al de overmacht!

sijm138 (jesse)

naar mijn doen niet het is gwn een kwestie van alles goed op elkaar afstemmen.
megane coupe 1.6E 98.
chevrolet camaro 5L V8 78.

Rogier

je moet uiteraard je subs inspelen, als je namelijk alles in 1x open trekt dan maak je alles kapot en kan je weer nieuwe subs kopen. wat ik gehoord heb van een audio shop in heerde is het voor een sub iedeaal als je hem 1 of 2x 48 uur inspeelt.

Maikel0059

Tjoh... Heerde... Jaja! Kom ik iedere dag langs, maar, sevice? Kennen ze niet!

Oké, maar: 't kan kloppen dus ja, hoe merk je dat ze kapot zijn? Gewoon slecht geluid? Of minder? Want dan weet ik niet hoe ze eerst klonken! Haha.

Kapot geblazen in 't begin is METEEN SLECHT, of mider?

elvis_b2

Als de subwoofer kapot is kun je dat zien aan de rubbere randen. (als er een scheur is zit zijn de kapot).
Of het geluid is slecht.
Houdt er rekening mee nooit je radio in 1 keer helemaal open zetten.
Probeer alles netjes af te stellen naar je wens. en zet telkens beetje bij beetje je radio harder, maar blijf altijd afstellen.

Rogier

ik heb daar me xenon in laten bouwen, mij hebben ze goed geholpen hoor ;) en me vriendin van toen ook.
doe eerst maar voorzichtig met je subwoofers zoals elvis als zei zet niet alles in 1x open want dan blaas je ze geheit op en dat is zonde.

paikey

ik weet wel dat da type woofer heel op blaas gevoellig is....me maat heeft er al 3 opgeblaze.
alles zat aan de binne kant vast gesmolte.
dus als je je woofer niet meer kan in drukken isty kaput......
en dat in werke geeft ook niet de garantie dat het goed gaat want da had me maat ook gedaan.....

nijntje

als je je conus niet meer kan indrukken wil dat zeggen dat je spoelen zijn doorgebrand!
dit komt meestal doordat je versterker aan het clippen is. heeft niet zo heel veel te maken met het opblazen van een subwoofer.
Als je een versterker een clippend signaal geeft dan komt er gelijkstroom op je spoelen te staan. Deze worden dan zeer warm. Als dit te lang duurt branden je spoelen door!
Als je een subwoofer zou opblazen dan jaag je hem over zijn X-mech heen. Dit is zijn mechanisch gezien meest mogelijke uitgaande beweging.

Dat iemand 3 subs zou hebben opgeblazen heeft vaak te maken met een verkeerde afstelling of een versterker die niet geschikt is voor een bepaalde speaker. Veel mensen spelen met versterkers die te ligt zijn voor hun subs. Versterkers worden dan vaak helemaal open gedraaid waardoor ze een clippend signaal afgeven, gevolg.... opgerookte subwoofer!!!



Maikel0059

Oej... Nouja, ik vind 't nogal moeilijk.
Voorin zitten 2 speakers van pioneer, 40W rms. Deze compleet bass vrij, en konder zonder woofers ook niet gek veel trekken.
Nu met woofers, perfect geluid, al zijn deze 410W rms meer. Zal 't een overeenkomst zijn dat als ik de voorste en achterste op elkaar afstel de woofers maar 100W rms hoeven te geven eigenlijk om netjes geluid te geven?
Dan kan ik 'm meteen losdraaien bewijze van spreken, want de woofers krijgen, vergeleken met voor, veel minder toevoer van versterker. anders is het te overheersend.

nijntje

spelen je voorste speakers op een versterker?
zijn je deuren misschien gedemd?
om wat voor een speakers gaat het en hoe zitten ze bevestigd.

Als je de speakers middels mdf of stalen ringen direct op het staal van de deur bevestigd en de deur goed dempt met bitumen matten of soortgelijke speciaal daarvoor bestemde producten dan kan je speaker veel lager doorspelen.
Hij zal dan minder snel over zijn nek gaan en je hebt dan minder last van resonaties uit je deur.

als je de installatie netjes wil afstellen houd dan deze volgorde aan:
-alle instellingen op je radio op 0 zetten, dus bassboost uit onderandere.
-voorste speakers afstellen (radio volume tot hooguit 80% van max zetten of tot de speakers beginnen te vervormen.
-spelen deze speakers op een versterker dan eerst de gain dicht draaien en daarna de radio naar 80% draaien.
vervolgens de gain van je versterker opschroeven tot je speakers gaan vervormen, vervolgens klein stukje terug      draaien.
-vervolgens sub aansluiten en gain dichtdraaien van subversterker.
-radio weer naar 80% zetten (of minder als je speakers dan aan het vervormen waren).
-gain langzaam open draaien tot je sub gaat vervormen, klein stukje terug draaien.
-als je sub TE overheersend is dan gain opdraaien tot hij voor een mooie opvulling zorgt.

sub affilteren op 80hertz low pass (alles daarboven wordt dan weggefilterd)
speakers ook affilteren op 80hertz maar dan hi pass (alles daaronder wordt dan weggefilterd)
mocht je speakers dan weer gaan vervormen dan kan je ze ook iets hoger affilteren.


djo231

Als je er 1 op blaast kan je er altijd nog 1 bij mij kopen :P heb er nog 5 liggen :D

Maikel0059

Mensen, wat een opsomming! Haha, wordt nog wat!

Rogier

dat is een mooie beschrijvin nijntje !-!
goed duidelijk uitgelegt !-!

ik heb me versterkers laten afstellen door een bedrijf, ze boden het mij aan om ze voor me af te stellen.;)

nijntje

ja je kan het altijd laten afstellen door een goed bedrijf.
echter is dit meestal best duur en we blijven nederlanders he.
daarbij komt ook nog dat iedereen een ander gehoor heeft en iedereen dus iets anders zal afstellen.

trouwens zijn dit een beetje de basis handelingen voor het afstellen van je speakers/sub(s).
als je dit gedaan hebt dan kan je verder gaan met andere mogelijkheden op je versterker en radio.
denk hierbij aan bijv:
-fader aanpassen
-tweeter dempen indien nodig
-subsonic filter voor sub afstellen
-bandbreedte aanpassen

en zo kan je nog wel even doorgaan.
belangrijkste is dat je speakers niet overbelast worden en daardoor beschadigen.
je verstekers niet clippen en dat je het zelf allemaal lekker vindt klinken!!!

succes.

Erix

Een paar gain regelaars en wat x-over frequenties + stijlheid instellen is namelijk niet echt spannend.
Wanneer er iemand langskomt die ook zijn hele geluid spectrum zo glad mogelijk wilt hebben en zijn fase verloop minimaal dan wordt het een heel ander verhaal.

Dus wat versta jij dan onder duur?
ZX-Audio · the finest audio products around

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev