Advertenties


Stotteren/Afslaan van Coupe 1.6e uit 1997

Gestart door nd-photo.nl, 24 mei 2010, 22:07:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nd-photo.nl

Beste Renault liefhebbers, dit is mijn eerste post hier. Als ik een fatsoenlijke foto heb zal ik mijzelf ook netjes voorstellen in het daarvoor bestemde topic.

Ik ben sinds kort eigenaar van een RMC 1 (1.6e, 1997), al zit ik met een vaag probleem. De auto werd zonder autoradio geleverd, uiteraard snel 1 gehaald en ingebouwd (inc nieuwe 16.5cm speakers voorin). Nu is het zo dat als ik de radio aansluit, de auto "vaag" begint te doen.

In eerste instantie had ik de radio niet 100% goed aangesloten, waardoor de accu telkens leegliep. Na onderzoek bleek ik de blauw/witte kabel niet aangesloten te hebben. Nadat ik die had aangesloten werkte de radio geheel naar behoren, maar...

De auto stottert regelmatig als ik de radio aangesloten heb. Vandaag stukje naar Tilburg gereden waar de auto om de haverklap stotterde en ook afsloeg als ik stil stond voor het stoplicht. Opnieuw starten gaat dan problematisch (na een keer of 2 start hij weer op). Tijdens de rit langs de weg gestopt, autoradio afgekoppeld en verder gereden. Hij is toen nog 1x afgeslagen. De weg terug ging geheel zonder problemen.

Morgen ga ik langs de brezan om wat remmenreiniger/carburateurreiniger te halen om mn stappenmotor schoon te maken. Ik heb de leiding van de mapsensor ook al bekeken (meer gevoeld eigenlijk, niet losgetrokken) en die leek prima. Wat zou dit kunnen veroorzaken?

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ben niets tegengekomen wat 100% overeenkomt.

Meer info
Radio: Pioneer DEH-3200UB
Speakers: Pioneer TS-A170ci

Ik heb bij de stekker van de speakers de draden naar de deurspeakers+tweeter doorgeknipt om zo de filters aan te kunnen sluiten. Deze zijn met standaard kroonsteentjes aangesloten.

nd-photo.nl

#1
Extra info; net na een rit van 100km kreeg ik aan het einde van mn rit weer dezelfde problematiek (met de radio afgekoppeld!)

maXcomX

Voor zover ik kan nagaan, loopt er achter de console geen bedrading die met je motormanagement te maken heeft.
Het probleem -hoe toevallig ook- zou ik om te beginnen daar niet zoeken.

Controleer eerst de MAP-sensor, BDP-sensor, stappenmotor, bobines en Lambda-sensor, deze punten komen qua storingen het meeste voor.


nd-photo.nl

Ik heb vandaag bij de Brezan zon flesje Injector reiniger gekocht, in mn tank geschonken en verse euro 95 erbij > 100km snelweg gereden van werk naar huis. Auto deed het prima.

Thuis aangekomen de stappenmotor schoongemaakt en de bekabeling van mn radio en speakers geheel opnieuw aangesloten. Daarna een stuk gereden en tot mijn verbazing gebeurde er niets, als in: hij reed perfect :)

Morgen komt de vuurdoop en kan ik er meer over zeggen!

Waar kan ik:
-De BDP sensor vinden?
-Lambda sensor vinden?

Denk dat ik voor de zekerheid einde vd week nog langs de dealer rijd om de computer uit te laten lezen, just to be sure.

Bedankt voor je reactie!


maXcomX

Info over de stappenmotor kun je vinden in de FAQ.
De BDP-sensor zit boven op het koppelingshuis, op een beugel, met 2 M8 boutjes vast aan het motorblok.
De steker zit geklemd voorop de versnellingsbak (onder luchtfilter)
De lambda sensor zit op de uitlaat, voor de katalysator. (let op: deze kan erg vast zitten!)

nd-photo.nl

Tot zover positief nieuws, gisteren mn radio en speakers losgetrokken en geheel opnieuw aangesloten. Stappenmotor + kleppenhuis schoongemaakt met carburateurreiniger. Stappenmotor met kruipolie bewerkt zoals in FAQ. Massakabels bij motor nagekeken, vacuumslang nagekeken. Na het opnieuw aansluiten een stukje gereden en alles leek goed.

Ik had bij de brezan ook een flesje injecteurreiniger (ben de precieze naam vergeten, paars flesje wat je door je brandstof heen moet gooien) gehaald.

Vanmorgen naar het werk 1x afgeslagen tijdens de file, de weg terug geheel zonder problemen. Gaat in ieder geval de goede kant op  :grin:

maXcomX

Ik zou er niet gerust op zijn, hij hoort helemaal nooit af te slaan.

nd-photo.nl

Dat is inderdaad waar, morgen in ieder geval tijd om langs de garage te gaan.

nd-photo.nl

Nog een kleine update, geen tijd meer gehad om naar de garage te gaan. Afspraak staat voor komende vrijdag, dan wordt hij onderzocht.

Extra info: er zit ook een rinkel in de uitlaat, zo lijkt het. Kan zijn dat de katalysator het aan het begeven is? Rinkel is niet altijd aanwezig, meestal bij het loslaten van het gas tijdens het rijden.

En nog een vraagje over de stappenmotor, moet die pin makkelijk op en neer kunnen bewegen? Die pin kon ik indrukken (zwaar), maar hij veerde niet automatisch terug. Moest deze met behulp van een tang naar zn originele positie brengen.

maXcomX

Hij moet heel soepel gaan.
Let op: je mag niet met je vingers aan de plunjer komen!
De rinkel zal een los tussenschotje in de demper zijn, of een hitteschild dat los zit.

nd-photo.nl

#11
Gisteren met pech langs de weg gestrand...Trok op nadat het licht op groen sprong, kwam tot ongeveer 40-50km/u toen hij stotterde. In zn neutraal gezet en gas gegeven, motor reageerde niet meer. Direct langs de kant gezet, kreeg hem niet meer gestart. Gekozen om pechhulp te bellen, in de tussentijd nog geprobeerd om op te starten, maar helaas.

Na 15 mins nog een keer geprobeerd en toen was mn accu leeg? Mbv pechhulp naar een veilige locatie gebracht (stond op een viaduct!) en onderzoek gedaan. Resultaat, een fout in het startonderbrekingssysteem zeiden ze. Met accuhulp de motor weer aan de praat gekregen, daarna de stroom van de auto afgehaald (reset) en weer aangesloten, startte daarna weer als een zonnetje.

De rinkel was hoogstwaarschijnlijk een schot in de katalysator wat loszat, de dip in toeren heeft daar dan hoogstwaarschijnlijk ook mee te maken (las al een soortgelijk probleem in ditzelfde deel vh forum mbt kat), lambdasensor die valse info krijgt. Na de reset nog zonder problemen verder kunnen rijden. Stationair draait hij op warme motor 750 toeren en dipt dan om de zoveel seconden naar 500 en minder. Volgens pechhulp mocht hij wel hoger stationair lopen.

Is dat zelf af te stellen?

@MaxcomX
Die van mij gaat dus verre van soepel, zou kruipolie dat oplossen? Of moet er gewoon een nieuwe stappenmotor in? Lees net dat de huls beweegt, die beweegt supersoepel. Wat erin zit heb ik (gelukkig) niet aangeraakt met mn handen.

[edit]
En dank voor je antwoord!

maXcomX

Als de lambdasonde een foutief signaal geeft, dan gaat hij verkeerd "pendelen" waardoor e toerental op en neer gaat bewegen. Je stationair toerental kun je niet afstellen.


nd-photo.nl

Vandaag dan eindelijk naar de garage geweest en wat minder nieuws meegekregen, namelijk:

-Stappenmotor moet vervangen
-Kleppen moeten afgesteld worden
-Nieuwe distributieset
-Nieuwe krukas keerring

Bleek dus dat mn auto olie aan het lekken was op de distributieriem, wat ik uit zn verhaal heb kunnen opmaken is dat ik geluk heb gehad.

De rinkel in mn uitlaat kon geen kwaad zeiden ze en was ook niet de oorzaak van het afslaan.

Geschat kostenplaatje: tussen 700 en 900 euro, ervanuitgaande of de waterpomp wel/niet vervangen moet worden.

[edit]
Titel aangepast, radio had er dus niets mee te maken :)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev