Advertenties


Motor stottert na vervangen bougies

Gestart door Dannyassen, 1 mei 2010, 18:44:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dannyassen

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een Renault Megane Coupe 1.6e  1996.
Eerste paar dagen niets aan de hand, maar gisteren startte hij ineens niet meer. Je hoorde wel de startmotor rond gaan en af en toe sloeg hij even aan, maar viel meteen weer uit. het rode lampje knipperde snel. 's avond nog eens proberen en ineens nergens meer last van, ook het roe lampje was gewoon uit.

Ik dacht dat het misschien de bougies waren en heb deze vandaag vervangen, maar nu stottert hij als een gek en draait hij stationair ongeveer 700 toeren. Als ik even constant 2000 toeren gas geef en dan loslaat draait hij een stuk rustiger maar nog steeds niet helemaal rustig. Ook zie je de uitlaat stevig op en neer gaan en hoor je he duidelijk pruttelen.
Ook als ik de oude bougies er weer terug inzet dan blijft hetzelfde probleem.

Iemand een idee ?? wat het kan zijn ??

Alvast bedankt !!

Gr
Danny

sijm138 (jesse)

als je in 1 keer gas geeft ff in 1 keer wat sneller is hoge toeren dus met koppeling in is het daarna wel goed?
want dara heb ik namelijk last van want ik heb een inductie stroompje op me lambda zonde waardoor hij de waardes niet goed door geeft aan de computer
megane coupe 1.6E 98.
chevrolet camaro 5L V8 78.

maXcomX

#2
Waarschijnlijk bougiekabels verwisseld of slecht contact (niet goed aangedrukt) tussen kabels en bougie. Als je lampje blijft knipperen, dan is er iets niet goed met de startcode, ECU of UCH. Dat heeft dus niets te maken met de bougies.
Ik had laatst een dergelijk probleem waarbij 2 verdachten waren : de BDP sensor en de ECU. Beide droegen dus hun steentje bij. De sensor schoongemaakt en een breuk/gecorrodeerde kabelverbinding tussen brandstof/startrelais en ECU geheugenvoeding in de kabelboom. Maar hier reageerde het lampje normaal. Ergens krijgt jou ECU geen goed signaal van de UCH of is er misschien een slechte massa.

matthew

Je eerste probleem kan ook in de sleutel zitten of je ring om het contactslot heen.

Het probleem wat je erbij gecreerd hebt idd bougie kabel verwisseld of niet goed aangeedrukt idd.

fitz

Citaat van: Dannyassen op  1 mei 2010, 18:44:43
Je hoorde wel de startmotor rond gaan en af en toe sloeg hij even aan, maar viel meteen weer uit. het rode lampje knipperde snel. 's avond nog eens proberen en ineens nergens meer last van, ook het roe lampje was gewoon uit.

Hele domme vraag misschien, maar weet je wel hoe je met de startblokkering om moet gaan?
(met de afstandsbediening van het slot halen en binnen 30 seconden starten oid)

700 toeren stationair lijkt me niet slecht, want volgens mij is de instelling bij de 1.6e 720 of 730 toeren...

verder lijkt me het stotteren misschien een probleem te zijn van de mapsensor of een bobine...

veel succes iig!!

Dannyassen

Dank jullie voor de antwoorden,

Ik ga ff kijken of inderdaad de kabels goed zitten.
Heeft iemand misschien de volgorde van de bougiekabels ??
Ik heb ze niet veranderd, ik heb ze 1 voor 1 vervangen, maar je weet maar nooit.

Oja ik heb geen problemen meer met het rode lampje, maar als ik de batterijen uit mijn sleutel haal (dacht eerst dat de batterijen op waren) start hij gewoon, is dat niet raar ???

Thx

Danny

Dannyassen

Even een update !

Ik heb alle kabels los gehaald en er stevig op gedrukt. Je hoort dan ook een klik.

Ik heb net geprobeerd een klein stukje te rijden, om te kijken of de kabels er goed op zitten.
Maar als ik in z'n 2 wil dan moet ik hoge toeren rijden (4000) om de motor een beetje rustig te krijgen.
Als ik de koppeling intrap valt hij nu meteen uit.

Hoe kan ik controleren of de kabels er goed opzitten ??
Kan ik de kabels losmaken als ik de motor aan heb staan ??

PS. Ik heb de bougies bij BREZAN gehaald, dus neem aan dat deze goed zijn ?

Dank jullie !!

Danny

matthew

Staat er niet een bougie dicht,want deze dienen een afstand van 0,9 te hebben.

Ik lees dat je ze 1 voor 1 hebt los gehaald dus lijkt mij wel gied te zitten dan.

Je kunt ze wel lospakken echter zou ik dat doen met een geisoleerde tang anders krijg je wel een schok.

1 voor 1 even los maken en terug drukken,bij degene waar je niks merkt ,die cilinder doet dan dus niet mee en daar moet je dan ook je probleem in gaan zoeken.

Dannyassen

Hoi Matthew,

Nee de bougies staan open, als ik mijn oude en nieuwe naast elkaar leg dan lijkt het net of de nieuwe net iets dichter staan dan de oude.

Ik zal mijn motor starten en 1 voor 1 los halen en weer terug klikken, kijken wat er gebeurd.

Maar kan dat geen kwaad ?? dat je de kabels 1 voor 1 los haalt als de motor draait ?

Thx

matthew

Nee kan geen kwaad als goed is gaat de motor slechter lopen als je er 1 los trekt zoniet zit in die cilinder je probleem.

De kant van de d-riem is je 4e cilinder en zo terug tellen.

Als de bougie te dicht staat kun je juist problemen krijgen.

Dannyassen

Ik heb me bougies even nagekeken.
Het zijn NGK BCP5ES  7496 

De afstand is 0,8 en op mijn motorblok staat dat ik 0,9 moet hebben.

Denk dat ik de verkeerde heb meegekregen.
Als ik kijk op google dan geven ze dezelfde bougies aan.

Iemand een idee voor de juiste type bougies ?

@ Matthew: Als het droog is ga ik meteen kijken welke cilinder het niet doet, ik denk zelf de eerste aangezien ik die als eerste verwisselde en vanaf die tijd raar doet.

boertje (Sander)

Het leven is mooi je moet het zien!!!!

subzero

Misschien heeft één of meerdere bougiekabel(s) de bougiewissel niet overleefd. (na 14 jaar)

matthew

De afstand is zelf af te stellen maar op 0,8 moet hij ook nog goed lopen.

Dannyassen

Nou net even alle bougies gecontroleerd door 1 voor 1 de kabels eraf te halen.
Nu blijkt dat cilinder 1 & 4 hier niet doen !  :neen:

Ik heb de kabel gecontroleerd en ook gekeken naar de aansluiting van mijn Bobine, Dit was prima naar mijn mening.

Dus ik even heen en weer bewegen van de "grote" stekker aan de onderkant van bobine die cilinder 1 & 4 aanstuurt en ja hoor ik duwde hem even naar recht en de motor liep als een zonnetje, toen even de kabel van de bougie op de 1ste cilinder gehaald en er kwamen vonken uit, dus dat was goed.
Maar nu blijft de "grote" stekker niet lekker stevig zitten waardoor 1 en 4 al en toe dus geen voeding krijgen.
Ik heb geprobeerd de stekker eraf te halen maar het lijk net of er een borgpennetje op zit, Klopt dat ?
Of kan je hem er gewoon aftrekken.

Thx allemaal voor alle hulp ik ben al weer stappen verder

Gr
Danny

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev