Advertenties

Versnellingsbak lagers joelend geluid 2.0 16v '97

Gestart door Wessie, 24 april 2010, 14:19:16

Vorige topic - Volgende topic

Wessie

Dag mensen!

Mijn megane coupe 2.0 16v maakt een luid joelend geluid bij het rijden (doet ie al zolang ik hem heb). Dacht bij de aankoop dat het een wiellager zou zijn en dus wat van de prijs afgepraat en zou dit zelf wel laten vervangen.

Auto naar de garage, bleek dus de versnellingsbak lagers kapot te zijn. Schakelen gaat verder super, alsof er niks aan mankeert, en ik kon er ook gewoon mee doorrijden. Geen probleem, alleen het geluid hou je dan.

Nu rij ik er inmiddels een jaar of 2 in, en ik wil een diesel auto aanschaffen. Deze auto moet ik de verkopen!!

Nu was mijn vraag, heeft het zin om zelf nog de versnellingsbak te wisselen, voor de verkoop? Of zou dit mij niet ten goede komen qua prijs en de auto gewoon zoals ie nu is verkopen voor minder?

En wat kost een gebruikte bak? Brug en personeel is geen probleem verder..

Of is er iemand hier die belang heeft bij mij coupe??  :P ;)

Ik was voorheen ook lid van de club, en mijn megane staat zelfs nog op de RMC kalender van vorig jaar..

Alvast bedankt voor de reacties!

matthew

Zo verkopen voor iets minder.

Want van een gebruiktebak weet je ook niet wat je hebt,en je haalt je een hoop werk op de hals en de monteurs zullen het ook wel niet voor niks doen.

maXcomX

Ik zou eens andere olie gebruiken.
Mijn eerste RMC had dit euvel ook en na de olie wissel is het geluid na verloop van tijd verdwenen.
Waarschijnlijk zit er nu 75 W 80 in, die olie is te dun en Renault heeft hier een andere op voorgeschreven (80 W 90).
Wel even doorrijden (paar honderd kilometer).

Wessie

Citaat van: maXcomX op 26 april 2010, 00:33:41
Ik zou eens andere olie gebruiken.
Mijn eerste RMC had dit euvel ook en na de olie wissel is het geluid na verloop van tijd verdwenen.
Waarschijnlijk zit er nu 75 W 80 in, die olie is te dun en Renault heeft hier een andere op voorgeschreven (80 W 90).
Wel even doorrijden (paar honderd kilometer).

Maar waren bij jou de versnellingsbak lagers ook kapot dan? Of was het alleen het joelende geluid? Misschien zijn ze bij mij dan ook niet kapot..

Ik had dit weekend al eens geinformeerd of het zin had om andere olie te gebruiken, maar dat werd me toen afgewezen omdat het toch niets zou helpen, omdat de lagers kapot waren.

Maar kan het altijd proberen natuurlijk!! Het joelende geluid is naar verloop van tijd wel erger geworden..

Ga het maar eens proberen, dan zal ik de uitslag wel ff posten!

Grik.

maXcomX

Dat "joelende" geluid of "gieren",  "janken", "zingen" etc. hoeft niet perse door defecte lagers te worden veroorzaakt. Het kan zijn dat er te weinig olie inzit of dat de olie niet goed is, of een combinatie. In ieder geval heeft Renault niet voor niets voor andere olie gekozen. In mijn geval heeft de oliewissel geholpen en zo'n 100.000 km verder jankt de bak nog steeds niet (volgens de nieuwe eigenaar). In de naaldlagers zit vaak wat speling -ivm. uitzetting- als hier te dunne olie wordt gebruikt, dan kunnen de naaldjes gaan resoneren, wat het janken veroorzaakt. Een defect lager kent dit ook, maar dan is het geluid rauwer. Afijn, een oliewissel is goedkoper dan revisie. Als je de olie aftapt, kun je meteen zien of er ernstige slijtage is geweest.

Wessie

Citaat van: maXcomX op 27 april 2010, 00:38:37
Dat "joelende" geluid of "gieren",  "janken", "zingen" etc. hoeft niet perse door defecte lagers te worden veroorzaakt. Het kan zijn dat er te weinig olie inzit of dat de olie niet goed is, of een combinatie. In ieder geval heeft Renault niet voor niets voor andere olie gekozen. In mijn geval heeft de oliewissel geholpen en zo'n 100.000 km verder jankt de bak nog steeds niet (volgens de nieuwe eigenaar). In de naaldlagers zit vaak wat speling -ivm. uitzetting- als hier te dunne olie wordt gebruikt, dan kunnen de naaldjes gaan resoneren, wat het janken veroorzaakt. Een defect lager kent dit ook, maar dan is het geluid rauwer. Afijn, een oliewissel is goedkoper dan revisie. Als je de olie aftapt, kun je meteen zien of er ernstige slijtage is geweest.
ik zie op het forum dat er voor de versnellingsbak steeds wordt gesproken over de 75 W 80 olie..

Weet je zeker dat het de 80 W 90 moet zijn?

Zoja ga ik het gelijk proberen morgen..

Alvast bedankt!

maXcomX

Volgens Renault wel (modificatie op versnellingsbakolie, megane I) Als je beschikt over de Dialogys, kun je dat lezen op de modificaties. 75W80 is de olie zoals voorgeschreven volgens het onderhoudsboekje. Let op: De latere modellen (II) hebben weer wel 75W80. 

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev