Advertenties


motor wordt te warm

Gestart door BlueStar, 12 april 2010, 18:45:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

BlueStar

Goedendag,

Een maat van mij heeft een coupe 1.6 16v. De auto komt uit 1999.

Nou heeft hij dat als hij stationair staat dat de temp. ver naar boven gaat. Soms 1 streepje onder de laatste.
Als hij gewoon rijdt heeft hij nergens last van.
Nou werd hem vertelt dat de thermosstaat dicht bleef staan omdat 1 koelvloeistof buis niet warm werd. Okee dat ding vervangen, koelvloeistof bijgevuld en het zootje ontlucht, in slangen geknepen voor het ontluchten. Hij doet het nou nog steeds. Na een ''hele'' lange tijd schiet de thermosstaat wel open en wordt het systeem warm. Auto loopt dan de hele tijd stationair met soms wat gas geven. Als het zootje warm wordt heeft hij er nog steeds last van.

Nou zie je soms de temp. meter op en neer schommelen. Verschil van 1 streepje omhoog of omlaag. Let op: De temp. sensor is kort geleden vervangen.

Nou vragen wij ons af. wat is hier aan de hand?

subzero

Het durft wel eens voorkomen dat ook de nieuwe thermostaat niet werkt,dat moet je dus even nagaan door hem in een potje kokend water te leggen en kijken of hij open gaat. :)


bron foto

matthew

Er zit een ontluchtingsboutje op het systeem waarmee je het koelsysteem moet ontluchten.
Zoals ik het lees zit er dus nog gewoon lucht in het systeem.

Dit boutje zit aan de zijkant van je blok op het hele thermostaathuis gebeuren,en zit wat in het midden,daar moet koelwater uitkomen en dan zonder dop op het reservoir warm laten draaien.
Goed voelen of alle koelslangen warm zijn als de ven draaid.
Mocht dit zijn dan daarna auto afzetten en half uurtje laten afkoelen en koelwater tot max afvullen en dan is het klaar.

subzero


BlueStar

Matthew, dat hadden we al 3 keer herhaald zonder resultaat..

Thermosstaat gaat na een tijdje ook open staat, radiator wordt bloedheet.

Als de meter bijna in het rooie staat en je zet de auto uit en daarna gelijk weer op het contact dan staat de meter precies op de helft. ook een beetje vreemd

thnx voor de reacties!

Gyszz

Ik heb, als ik het goed lees, precies hetzelfde probleem gehad.
Motor werd erg warm en de temperatuurmeter wilde nog al een schommelen (bij mij af en toe zelfs wel 2 streepjes).
Later bleek dat ik een kapotte koppakking had.
En nu deze vervangen is, is alles weer normaal !-!

Ik hoop niet dat het bij je maat ook een kapotte koppakking is.
Maar als ik het zo lees zou het hetzelfde kunnen zijn als bij mij.

Groet,

Gijs
Renault Megane Coupe 1.4 16v Dynamique 2001

BlueStar

Het zou kunnen natuurlijk, ik hoopte al dat iemand zou reageren met diezelfde probleem.

Zou een druktest dat kunnen aantonen? (afpersen)

Thnx!

subzero

Eens (laten) nakijken met een 'co-snuffelaar'.

matthew

Of een koppakking tester.

Op druk zetten voor een koppakking heeft geen zin.

BlueStar

Hij zegt dattie heb maandag naar de renault garage brengt. Dan mogen die wel uitzoeken wat er mis is.

Bedankt voor de reacties!

maricab1

Hallo,
Ik heb sinds een tijdje ook een probleem met de temperatuur.
laatst constateerde ik dat de temperatuur was opgelopen (1 a 2 streepjes hoger dan normaal).
Gelijk gestopt en gekeken. Bleek dat er bijna geen water meer in zat (3 liter bijgevuld).
Na bijvullen in de gaten gehouden.
Na de eerste rit nog wat bijgevuld (waarschijnlijk door ontluchting).
Daarna bleef het waterpeil goed tot afgelopen weekend.
we kwamen in de file en de temperatuur steeg weer samen met aardig wat rookontwikkeling van onder de motorkap.
Direct gestopt en toen bleek alles rond het bijvultankje behoorlijk nat. Hij gooit dus alles via de vuldop eruit als het te heet wordt.
Een lek is er volgens mij niet aangezien hij een aantal weken prima op peil is gebleven.
Het kan zijn dat de ven niet aan slaat.
Na wachten tot de motor was afgekoelt en de file was opgelost zijn we naar een benzinestation gereden (1 a 2 kilometer). Temperatuur liep gelijk op maar we hebben het gered.
Weer bijgevuld (2 liter) en daarna geen problemen meer. Temperatuur liep niet op.

maricab1

Vervolg vorige post:

Thuis gekomen heb ik de motor even laten draaien om te zien of de ven zou aan slaan.
Dat deed hij niet maar de temperatuur liep ook niet op.
Hoe kan ik nu controleren dat de ven op het juiste moment aan slaat?
En wat zou er nog meer aan de hand kunnen zijn?

Vast bedankt
Mari

maricab1

#12
Overigens,
ik heb een Mégane cabrio 1.6 bouwjaar 2000.

subzero

Als je 'hem' lang stationair laat draaien en de ventilator van de radiator slaat niet aan dan is waarschijnlijk de thermoschakelaar kapot.


maricab1

Bedankt Subzero,
Gisteren heb ik hem stationair laten draaien en dan loopt na een tijdje de temperatuur op en het water begint uiteindelijk te koken.
De ven slaat dan inderdaad niet aan. Dus dat is wel duidelijk.
Hoe test ik nu dat het de thermoschakelaar is en niet de ven zelf?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev