Advertenties


Kont die 'wibbelt'

Gestart door smilie, 9 april 2010, 19:55:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

smilie

Hallo,

Ik merkte vandaag iets 'raars' met me Megane. Namelijk, als ik over slechte weg rijd, dan voel ik kont van de Megane wibbelen links en rechts toe. Net alsof iemand mijn een duwtje geeft van zij op dat moment. Het is het gevoel (voor degene die dat mee gemaakt hebben) net alsof kont gaat uitbreken (maar doet toch niet).

Volgens mij zou dat kunnen liggen aan:
- schok dempers;
- stabilisator stang misschien?
- een andere deel van de ophanging.

Echter, auto is paar dagen geleden goedgekeurd. Volgens mij, zou auto met deze probleem nooit never APK kunnen krijgen, toch? Het geval is, is dat ik auto (bewust) zonder garantie heb genomen, maar wel met APK. Als dit iets is wat normaal niet door APK kan, dan lijkt mij (garantie of niet) gevalletje voor de dealer waar ik auto gekocht heb.

Ik zal volgende week afspraak maken bij RDW voor herkeuring, maar eerste morgen met de dealer bellen om ze in gelegenheid te stellen om dit op te lossen.

Graag jullie mening :-)

Mvg,
Aleks

A110

Zit er geen lekke band of banden die te zacht zijn achter. Ik zou eerst eens de banden op de juiste spanning brengen (zie sticker bij openen van het LV portier). Zitten de wielmoeren wel goed vast, niet dat er een wiel los zit, het zou niet de eerste keer zijn dat dit gebeurt.

Verder zou er een gebroken veer onder kunnen zitten aan de achterkant komt bij een grand tour nog wel eens voor. Dit zou met de APK naar boven gekomen zijn. Of een kapotte schokbreker. Duw eens op de achterkant van de auto eerst de ene hoek daarna de andere hoek en kijk hoeveel keer de auto "nadeind". Dit is al een indicatie of er een kapotte schokbreker onder zit.

Of even laten uitlijnen om te controleren of de auto niet "krom" is waardoor de auto niet goed spoort en daardoor vreemd weggedrag gaat vertonen.

Succes,

Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

smilie

Hoi Jeroen,

Dank voor je bericht :-)

Ik zal morgen spanning alsmede wielmoeren controleren. Echter, dit komt echt alleen voor als ik over een gat in de weg rij.

Ik heb nog nooit een gebroken veer gehad (bij me vorige auto's), dus geen idee hoe dat 'voelt'. Als ik zelf auto duw, dan merk ik niet heel erg veel. Ik zal morgen wat 'harder' duw geven om te kijken. Het auto voelt wel normaal te veren...

Ik dacht ook dat dit door APK gevangen zou zijn. Indien schokdemper niet goed is (of veer) dat zou ook 2 weken geleden opgemerkt moeten worden. Ik ben alleen bang, omdat ik auto expliciet zonder Bovag garantie heb genomen, dat dealer weinig (lees: geen) moeite heeft genomen om auto degelijk te controleren voor de APK.

Ik kan alsnog bij RDW herkeuring aanvragen, maar ik zal nogmaals eerste met de dealer dit opnemen. Locale garage gaf aan dat vervangen van 2 schokdempers ongeveer 150 a 200 euro zal kosten.

Trouwens, dit 'gevoel' van kont slingeren heb ik een keer gehad met een hobby project op BMW 325ix. Toen ben ik vergeten om stabilisator stang vast te zetten en je voelde alsof achterwielen constant in modder zitten. Echt heeeel vreemd gevoel :-)

Mvg,
Aleks

ramon16v

hier heb ik ook last van en dit met een RS onderstel rarara hoe kan dat?

smilie

@Ramon, dat lijkt mij dan niet goed iig. Volgens mij dient een auto dat niet te doen. Ik zal pas volgende week dinsdag auto naar de garage brengen om deze op de brug te zetten om te kijken wat er aan de hand is. Mits dealer besluit zelf eerder na te kijken.

Ik zal deze topic updaten tegen die tijd, maar andere tips / ervaringen zijn welkom.

Aleks

A110

Renault heeft geen stabilisator aan de achterkant dus dat valt af.
Hoor je geen rare geluiden als je door de kuil rijdt of op een slechte weg rijdt?

Om wat voor model gaat het een hatchback of een grand tour?

En wat voor merk banden zit er op de achteras?

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

smilie

Jeroen,

Ik heb dadelijk ook bandenspanning gecontroleerd, maar deze is in orde.
Ook zelf aan de auto leunen heeft weinig resultaat opgeleverd - naar mijn mening is er dan niks 'raar' aan de hand.

Echter, het blijft, dat als ik over een gat in de weg rijd (met achterwielen) dat ik dan zeer sterke gevoel in de achterkant van de auto heb. Letterlijk als iemand met scooter me aanrijdt van de zijkant ter hoogte van de achterwielen.

Het betreft een hatchback (2 deurs). Banden rondom zijn van Goodyear geloof ik (in iedere geval wel een 'bekende' merk). Er is ook geen rare slijtage aan de banden te merken.

Daarnaast, er is geen vreemd geluid te horen als ik over de drempels / hobbels rij - auto is dan perfect stil.
Voor zover ik van onder heb kunnen zien zijn ook schokdempers gewoon droog en veren ook in orde (let op, dit is gewoon als ik 'lag' op de grond, auto is nog niet op de brug geweest). Blijft raar probleem :(

In iedere geval is dan dus stabilisator stang uitgesloten :-)

Maandag zal ik contact opnemen met de dealer waar ik auto gekocht heb om te kijken wat er aan gedaan kan / moet worden.

Dank voor het mee denken ;-)

Mvg,
Aleks

matthew

Ja even op de brug zetten en van onder kijken.

Even een punt over de apk,dit is een moment opname en gaat tegenwoordig meer voor milieu als echt veiligheid voor de auto.

Een auto heeft meer baat bij een goede onderhoudsbeurt,want dan wordt er naar meer dingen gekeken/gecontroleerd of deze goed werken dan bij een apk.(dit komt omdat de apk regels zo zijn).

Een veer kan ook na de apk gebroken zijn en op moment van keuring goed zijn geweest.

Mijn advies is wel om met je klacht naar de garage te gaan waar je hem hebt gekocht en kijken wat er aan de hand is,en mocht er iets zijn kunnen jullie gelijk damen tot een oplossing komen.

smilie

Matthew, auto zal komende dinsdag op brug gezet worden.

Ik weet dat APK moment opnamen is. Het punt is, dat ik expliciet (en bewust) heb afgezien van de 6 maanden Bovag garantie bij de garage. Kosten a 995 euro vond ik te veel voor de auto die zelf 7k kost. Echter, ik kreeg wel een nieuwe APK. Dus, als dit probleem wel tijden APK keuring bekend was, maar niet (expres of per abuis) niet opgelost - dan wil ik graag dat verkopende garage dit - uiteraard kosteloos gaat oplossen.

Auto zal in iedere geval komende woensdag grote beurt krijgen, inclusief nieuwe distributie riem. Daarnaast wordt alles nog goed gecontroleerd.

Even een vraag over gebroken veer. Ik heb absoluut geen ervaring daarmee, maar is het niet zo dat als een veer gebroken is, dat auto 'scheef' op zijn poten zou moeten staan? Net alsof maar een wiel verlaagd is? Die van mij staat 'normaal' op alle wielen. Daarnaast, zou ik toch enige kraken en piepjes verwachten in dat geval als ik over drempels rij?

Dank je wel!

Mvg,
Aleks

maXcomX

Ik zou de draagarmbussen eens controleren met een wringijzer. De oude Ford Taunus en Capri hadden dit euvel ook (wiebelkont bij onregelmatig wegdek) dat erg lijkt ofdat de achterkant wil wegbreken. Het ergst was dit, als je gas gaf tijdens het nemen van een bocht.

smilie

Net dealer gebeld waar ik auto gekocht heb. Morgen ochtend heb ik een afspraak om na te kijken wat er aan de hand is. Ik zal vervolgens hier een update plaatsen.

@maXcomX - indien het draagarmbussen zijn, dan is dit iets wat naar mijn mening tijdens APK geconstateerd moest worden? Ik heb zelf werk order gezien van de APK en daar stond alleen dat nieuwe ruitenwissers waren gemonteerd en dat stuur iets naar links staat maar dat verder geen invloed op de auto had.

Naast wibbelende kont heb ik gezien dat kenteken lampjes niet werken (inmiddels zelf opgelost), maar dat doet met sterk denken dat ze APK zeer oppervlakkig hebben gedaan.

Dank iedereen voor meedenken!

Mvg,
Aleks

A110

Als ze de APK oppervlakkig hebben gedaan zou niet slim zijn. Mochten ze een fout hebben gemaakt of iets over het hoofd hebben gezien en er had een steekproef op gevallen dan hadden ze strafpunten kunnen krijgen of zelfs het bord van de muur als het een hele grote misser was geweest.

Dan hadden ze niet meer mogen keuren en daar zijn bedrijven niet happig op.

Draagarmbussen heb ik nog niet meegemaakt dat ze versleten zijn. Ik zit eerder te denken aan een verkeerde uitlijning van de auto. Laat de auto eens vierkant uitlijnen en kijk of de waarde's binnen de fabrieksgegevens vallen.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

maXcomX

Nou, ik heb zelf niet zo beste ervaringen met APK's. van de 4 auto's die ik afgelopen maanden heb mogen ontvangen, waren er 3 die absoluut niet door de APK mochten komen. (lekke uitlaat, gebroken veren, versleten banden, defecte homokineet, niet werkende achterremmen, remdrukbegrenzer defect en veel te hoog CO)
Die steekproeven vallen ook wel mee, zeker als de auto tussen 17.30 en 18.00 wordt afgemeld. Dat heb je met ambtenaren...

fitz

Gelukkig kan elke keurmeester maar een beperkt aantal auto's per dag afmelden en dan ook nog eens beperkt in hoeveel per uur oid. dus de controle in het algemeen zou redelijk moeten zijn.
Simpele kansberekening zegt dat je niet te vaak apk keuringen beroerd uit kunt voeren, dan ben je je vergunning kwijt.

smilie

Hoi,

net terug van de dealer waar ik auto gekocht heb. Ze hebben auto (onderstel) nagekeken. Vogens hun is er niks aan de hand,alles ziet er goed uit.

Ze zeiden dat het gevoel van wibbelende kont komt vanwege dat achterwielen nidt onafhankelijk veren maar dat ene invloed op andere heeft. Is dit iets (technisch) gelppfwardig of is het broodje aap?

Vanavond gaat auto naar lokale universeele garage voor grote beurt + distributieriem.

Dank
Aleks

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev