Advertenties


Megane I, 2.0 jaar 1998 start niet.

Gestart door maXcomX, 29 maart 2010, 21:25:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

maXcomX

Hallo,

Sinds een dag of 2 wil de motor niet meer aanslaan.
- De vergrendeling gaat er gewoon af (led op console brand even regelmatig en gaat dan uit (normaal).
- De brandstofpomp werkt niet meer (gemeten, maar voor het relais -vanaf de ECU- geen of onvoldoende massa om relais in te laten slaan lijkt het. Zodra je deze draad aanpikt met een proeflamp, slaat het relais wel in en begint de pomp te lopen. Verder werkt de ontsteking ook niet (geen vonk aan de bougies, wel voedingsspanning op de bobines)
- Ik heb de hoofdzekeringen doorgemeten en schoongeaakt, maar hier is alles in orde.
- Andere plip geprobeerd, maar deze geeft hetzelfde resultaat.

Wie heeft er ervaring met deze storing, en wie heeft een schema van de ECU-aansluitingen? (ik kan deze in de dialogys van Renault niet vinden).

Alvast bedankt.

Paul

Heeft de rekeneenheid een goede massa en +15 en +30?
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

maXcomX

Hallo,

Ik heb de steker van de ECU gehaald (en nu uitelkaar liggen), omdat de LPG eruit is gehaald en de doorverbindingen daar afgeknipt moesten worden.
In het verleden heb ik al eens een extra massa strip gemonteerd, ook naar het blok toe.
Het lijkt me ook een massa probleem omdat vlak voordat het relais niet meer wilde schakelen, deze stond te "Klapperen". Ik heb het relais even nagekeken en het spoellichaam was wat aan de bruine kant.
Ondertussen meteen maar een nieuw (Bosch-relais) gemonteerd, omdat een Renault relais op 79 euro kwam (bosch was 13 euro). Maar goed; dat heeft dus niet geholpen...
Ik moet de zaak maar eens goed doormeten, maar daar zou een schema wel bij helpen.

rene1969

Ik had laatst een soortgelijk iets. Ook ik kreeg geen vonk meer van de bougies. Bleek uiteindelijk aan mijn Texalarm te liggen. Garage heeft de draad naar de startonderbreker voor de ontsteking doorgeknipt en toen startte de auto tenminste weer. Nu moet ik nog uitzoeken waar het verder aan ligt. Succes

Paul

Ik heb het een keer bij de f7r gehad.
Massakabel van ABS en rekeneenheid gebroken.
Die zat daar onder het oliefilter op het blok thv de carterpan.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

maXcomX

#5
Deze is een F3R P7.

Ik heb een schema gevonden (ooit vanaf oude forum gehaald).

Volgens dit schema zit de brandstofrelais aansluiting op pin 48. Hier krijgt  het relais dus geen volledige massa, waardoor het niet inslaat)
Op pin 2 en 3 zit de massa.

Dit is de schade aan de steker na gasuitbouw:


Het lijkt er opdat de startblokkering er op blijft staan, maar de indicatoren geven keurig aan dat de blokkering eraf is.
Ik heb nog even het hele verhaal van Renault gelezen hoe de startblokkering werkt, maar daar staat dan net weer niet (ook niet bij storingen) het type storing dat ik hier tegenkom.

Weet jij waar die massa precies naar toe gaat? (ECU -> massa)
Ik heb niet veel zin om de hele kabelboom open te snijden.

Paul

Is het probleem gekomen na uitbouw van de lpg installatie?
Mooi soldeerwerk trouwens ;)
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

maXcomX

#7
Citaat van: Paul v Dijk op 30 maart 2010, 21:32:21
Mooi soldeerwerk trouwens ;)
Tja, EuroGas...
Dat wordt nog een leuk klusje om dat weer te fatsoeneren.

In eerste instantie dacht ik ook dat dat het probleem geweest zou kunnen zijn.
Maar ik heb eerst de tank, verdamper en leidingen verwijderd, hoofdzekering van de LPG computer eruit gehaald.
Daarna heeft de auto gewoon gelopen.
Overigens zou het verwijderen van de LPG geen problemen moeten geven, omdat deze niet via/door de ECU  gestuurd wordt.
Maw. als de LPG bijvoorbeeld uitvalt, dan loopt alles weer via de ECU.
De accu is daarna ontladen geweest, daarna weer opgeladen (druppellader).

En toen is de ellende begonnen.

Volgens de Renault documentatie kan een defecte accu (ook al heeft deze nog voldoende spanning onbelast, toch de oorzaak zijn dat de ECU tijdens het ontgrendelen van de onderbreking, een spannings dip krijgt, waardoor de vergrendeling er weer opgaat. Maar dat is op de dashboard lampjes niet af te lezen ...

Ik denk toch dat een verbinding of massapunt niet helemaal jofel is. Ik moet nog eens uitzoeken of er een schema beschikbaar is van de ECU, ogenschijnlijk krijgt hij wel de goede code en zend die ook terug, maar gaat daar intern iets niet goed. Tenzij een sensor of beveiliging ervoor zorgt dat de vergrendeling niet werkt. k kan ook uit de documentatie niet lezen, dat een opgeslagen brandstofrelais fout, dit euvel kan veroorzaken (volgens de documentatie moet deze code gewist worden, maar staat er weer niet wat als je dit niet doet)... ik ben bang dat dit een lange diagnose gaat worden.

Overigens, hier de link naar de electroschema's (PDF) voor de F3R vanaf 1995. http://img121.imageshack.us/i/rmcf3relectronics1995an.pdf/

Paul

Heb je wel een bdp signaal op de rekeneenheid? en heb je niet tegen de dodemansknop aangestoten?
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

maXcomX

#9
Ik heb een paar weken geleden de bdp sensor gereinigd, omdat hij wat moeilijk startte. Hierna startte/liep de motor goed.
Maar ik betwijfel ofdat dat het euvel is, want dan zou de brandstofpomp toch initieel druk opbouwen, voor het starten?
Volgens het schema, zorgt het relais tevens voor de voeding van lambda, bdp-sensor, Ugr en de injectors. Dus als dit relais niet door de ECU geschakeld wordt, dan doet eigenlijk niets het, van de pomp, inspuiting t/m bdp en lambdasensor.
Kan ik die punten alvast uitsluiten, lijkt me.

Nee, de knop is niet uitgesprongen, dat was het eerste waar ik naar keek toen ik merkte dat de pomp niet liep.
Overigens staat in bovengenoemde pdf-link ook het schema voor de F7R en FENIX (3B E7J)


maXcomX

Even een tussenstand -tussen de regendroppels door-

- De massa is het niet. (0 Ohm aan pin 2 en 3) ECU
- solderingen hersteld.
- Morgen ECU voeding testen

maXcomX

Het probleem is opgelost !-!

De ECU geheugenvoeding, vanaf zekering F41 (5A), was in de kabelboom, op de voorste dwarsbalk, doorgerot op een doorverbinding die daar door de fabriek was gemaakt.

De auto start en loopt nu weer als vanouds.. _o_

fitz


maXcomX

Dank je wel.
Het was een aardige bevalling.
Het draadje, was schijnbaar al tijdens het assembleren van de kabelboom gebroken, en daar was een stukje van ongeveer 10 cm tussen gelast... tot zover de kwaliteit van de kabelboom.
Nu maar hopen dat er niet meer van die weeffoutjes in zitten.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev