Advertenties


niet werken startblokkering megane 2.0 1996

Gestart door Roy16v, 28 maart 2010, 23:41:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roy16v

hallo ik heb al een tijdje een mooie blauwe megane coupe 2.0
nu heeft hij zo van de 1 op andere dag een nieuw probleem.

sochtends wil ik de deuren open doen,gebeurd er niets,dus maar met sleutel deuren geopend,starten,en jawel hoor hij loopt zonder hem van de blokkering af te halen met de afstandsbediening.
nu werkt de afstands beniening helemaal niet meer maar hij start altijd en slaat ook niet af,onder het rijden blijft de rode blokkerings lamp wel knipperen en het storings lampje gaat knipperen bij stationair en gaat banden bij lage toerentallen en gaat uit bij hogere toerentallen.
hij is ook te starten met een sleutel zonder chip!en loopt ook gewoon!
waar kan dit hem in zitten?in de ecu of ontvanger in het hemeltje?

maXcomX

Dat kan aan de volgende dingen liggen:
-ECU(ECM)
-UCH (computer/zekeringenmodule)
-Ontvanger (Hemel)
-Sleutel (zender)
-Kabelboom/stekers

Dat wordt dus veel meten, of even aan de diagnose leggen.

Als het de ECU is (wat regelmatig voorkomt) dan rest je niets anders dan een goede 2e hands te halen en deze te resetten (codes wissen). Ik denk dat de dealer dat kan (alhoewel die je liever een nieuwe verkoopt).
Je kunt ook een tool downloaden/kopen om je ECU zelf te resetten. http://www.automania-no1.com/english/immo.html
waarmee je dit zelf kan. Misschien heeft iemand op dit forum wel een programma hiervoor. De beste die ik je kan adviseren is: Renault Immo of Immo Tools, dat zijn simpele programma's waarbij je geen specifieke hardware nodig hebt (behoudens een laptop en kabeltjes) Hoe je die moet aansluiten staat in de beschrijving. Helaas ben ik m'n cd kwijt waar ze op staan... wel balen want ik had ze ok nodig.

Roy16v

dat is super informtie die site,ik ben helaas geen internet persoon om het maar zo te zeggen en ik kan ook bijna niets teug vinden om zon programma te dowmloaden,en waar haal ik een kabeltje voor tussen de laptop en obd stekker?

maXcomX

Die zaken kun je bij elke electronica zaak krijgen. Misschien even plugje solderen, maar dat is het dan ook.
Ik ben hard aan het zoeken naar mijn eigen cd -net verhuist he?- Ik weet zeker dat ik ImmoKiller heb...
Als ik hem gevonden heb dan stuur ik je wel een berichtje.

Roy16v

das super!
ik wil ook wel betalen voor een kopie !-!

en met dat immo dan kan ik dan de startbolkkering tijdelijk uitstellen of permanent?

maXcomX

Nee, niet dat ik zo weet.
Daar heb je een immobiliser simulator voor nodig (die zijn te koop, ook op internet) en simuleren dus het signaal. In dat geval wordt de sleutel, HCU en ontvanger overbrugt. De simulator wordt rechtstreeks op de ECU aangesloten.
Zo'n ding kost ongeveer 30 pond, dat is dacht ik rond de 40 euro (zie http://www.tek-tronics.co.uk/product_info.php?products_id=80 of Google "immobiliser simulator Renault".

fitz

Citaat van: maXcomX op  3 april 2010, 02:43:15
Als het de ECU is (wat regelmatig voorkomt) dan rest je niets anders dan een goede 2e hands te halen en deze te resetten (codes wissen). Ik denk dat de dealer dat kan (alhoewel die je liever een nieuwe verkoopt).

Blij dat eindelijk iemand het enigszins met me eens is voor wat betreft startonderbrekers/codes/programmeren etc

fitz

Oh en maxcomx? Mooie, bruikbare informatie geef je hier, hou ik wel van :) thanks


fitz

@maxcomx
Die ecu resetten kan inderdaad. Zie pagina 794 van de manual: http://en.calameo.com/read/00002232085db32d90bfa
Dat doet de dealer als hij per ongeluk een nieuwe ecu ingeleerd heeft... Dan kan de ecu weer teruggezet worden op voorraad...
Benodigdheden: uch, plip en noodcode (niet behorend bij de te resetten ecu)
Dus als je 2 meganes hebt, moet het geen enkel probleem zijn om een injectiecomputer te resetten.

maXcomX

Resetten is iets anders dan de startcode wissen.
Bij een reset worden opgeslagen foutcodes en parameters/waarden van sensors gewist.
De startcode blijft in de ECU staan.
Ik heb net de nieuwste Renault Dialogys binnen (12 cd's) als die geinstalleerd heb, ga ik eens verder kijken.
Zo te zien komen alle illustraties en beschrijvingen van jouw link uit de Dialogys.
Leuke site trouwens, wel sullig dat je de documenten weer niet kan afdrukken of downloaden. Dat leest net iets prettiger.

fitz

Als je de pagina waar ik aan refereerde even goed doorleest, dan zie je dat het wel degelijk gaat om het decoderen van een ecu. "the message BON is displayed on the XR25, this shows that the computer has been programmed with the immobiliser code (incorrect operation)" "in this case the computer must be returned to its initial state before being returned to stock" "the procedure for decoding the injection computer to its initial state" etc.
En volgens mij staan er rechts boven in icoontjes die downloaden en printen verbeelden.... (heb ze niet geprobeerd, online werkt prima voor mij)

maXcomX

Ja, dat heb ik gelezen.
Mijn punt is het verschil tussen reset en startcode wissen (voor de duidelijkheid aan lezers die dit volgen).
Hier wordt uitgegaan van de situatie dat een dealer alleen beschikt over de XR25.
Er zijn ook andere programma's/tools om deze code op een wat minder omslachtige manier te wissen.
Maar goed, elke dealer kan dus (mits deze een ECU op de plank heeft liggen en een dito type Renault heeft staan) de code op de omschreven manier wissen. Ik denk dat dat voor veel dealers lastig wordt, de kans dat ze toevallig -in mijn geval- een F3R 798 met Fenix5 ECU hebben staan is naarmate de tijd verstrijkt erg klein. Laat staan dat een klant het wel ok vindt dat zijn wagen wordt gebruikt om een ECU te wissen van een ander...
Maar stel dat jijzelf iemand zoekt die je daarmee wilt helpen... en die kans is niet zo groot, omdat er toch enige risico's aan kleven, dan ben je wel even bezig.
Ik denk dat je toch beter af bent met een simulator.


fitz

lol ok, maar het werkt wel dus :P
moeilijk toegeven dat je iets verkeerd leest :P
maar ik geef toe dat het makkelijker zou zijn om het gewoon  via de obd stekker te kunnen doen...
maar het neemt niet weg dat de dealer het kan doen onder de juiste omstandigheden en het verhaal dat het onmogelijk is, is een sprookje

maXcomX

#14
Daar ben ik het mee eens.
Maar die conclusie had ik al eerder geopperd.
Ik had het ook niet verkeerd gelezen, dat zelfde verhaal staat precies zo in de Dialogys.
Alleen is het niet echt een werkbare methode.
Overigens zijn de meeste dealers geabonneerd op diagnose tools van Renault.
En dat varieert nogal per dealer -kosten plaatje- dus waarschijnlijk ook of deze wel of geen startcode kan wissen.
Maar als zelfs iedere gerespecteerde autojatter deze code kan omzeilen/kraken met z'n laptop, waarom zou een dealer dat dan niet kunnen, en waarom kunnen ECU revisiebedrijven het ook, vraag ik me af?




EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev