Advertenties


Locatie van verdamper en stappenmotor [LPG]

Gestart door wcduck, 7 maart 2010, 10:21:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

wcduck

Hallo allemaal,

mijn auto (Renault Megane Coupe 1998, 8 klepper) begint steeds meer kuren te vertonen. Stationair loopt hij erg slecht. Daarnaast wanneer de koppeling wordt ingedrukt op hoge snelheden (ook bij lage snelheden wanneer de motor nog koud is) dan slaat hij af. Dit is erg lastig bij een rotonde of bij het uitvoegen van de snelweg. Ook werkt de brandstofmeter voor gas ineens niet meer. Tijd voor een grote onderhoudsbeurt dus. Vele onderdelen zijn vervangen (bougies, vsnaar, schakelolie, olie, luchtfilter). Al deze reparaties zijn gisteren uitgevoerd. Het heeft weinig/niets geholpen. Voor maandag staat er ook een afspraak voor het vervangen van de kleppen. Al met al een prijzig geheel.
Nu het punt: tijdens het rijden gisteren was een harde knal te horen. Daarna vertraagde de auto, ongeacht de hoeveelheid gas er werd gegeven. Overschakelen naar benzine hielp. Waarschijnlijk was dit een backfire. Nu las ik het lijstje met preventiemaatregelen op deze website (http://www.meganeclub.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=84&Itemid=47). Nu heb ik moeite met het vinden van de volgende onderdelen:
De stappenmotor. Is dit hetzelfde onderdeel als de benzine-stappenmotor? Deze weet ik namelijk wel te vinden.
De verdamper: ik wil de sludge verwijderen, maar ik kan het hele onderdeel niet vinden.

Alvast bedankt. Mochten er foto's nodig zijn dan zal ik deze plaatsen.

RobScénic

Waarschijnlijk zit de verdamper onder het luchtfilter, dus in de ruimte tussen het linkervoorwiel en de voorbumper.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Nick Mattheus

De stappenmotor heb je dus al gevonden. Dit onderdeel wordt niet anders door er LPG bij in te bouwen. ;)
De verdamper moet je naar kijken. Hier komen een paar koelvloeistof darmen, een kopere leiding en nog wat draden op uit. Ook zou dit normaal gezien zo goed als altijd rond moeten zijn.

Wat je gevoelt hebt zal bijna zowieso een backfire geweest zijn. Maar heb je enige problemen als je gewoon op benzine rijdt?
Megane I Phase II Cabrio, met een verlaging van om en bij de 12Cm is goed voor een bodemspeling tussen het asfalt en de bodemplaat van 3.5Cm

Renault Megane I Phase II cabrio - Volkswagen Golf mk2 - Toyota Landcruiser 120

wcduck

Bedankt voor alle reacties!

Op benzine loopt hij ook niet lekker, het lijkt alsof hij op drie poten loopt. Op gas doet hij helemaal niets. Momenteel staat hij bij de garage. Een luchtslang bleek gebarsten te zijn. Daarnaast worden de kleppen en distributieriem vervangen. Nu maar hopen dat alles weer naar behoren werkt. Al met al toch 800 euro armer in een week.

De stappenmotor heb ik geprobeerd los te halen. De schroeven bleken echter afgesleten te zijn, en ook nog eens erg vast. Ik heb het dus niet los kunnen krijgen. Zodra de auto terug is zal ik het nogmaals proberen.

wcduck

Ik heb inmiddels de verdamper weten te localiseren. Hij zit inderdaad bij het luchtfilter. Ik zie daar twee boutjes die ik los kan halen. Deze zal ik dan wel moeten reinigen.

De auto was weer terug van de garage. Ze hebben de de kleppen vervangen. Daarnaast is een luchtslang geplakt. Deze was gescheurd door de backfire. Hij maakt nu een hard tikkend geluid. Dit waren de kleppen. Binnen 1000km moet hij nogmaals terug om de kleppen te stellen. Op de terugweg was wederom een luid knal te horen: de luchtslang was losgesloten. LPG werkte weer niet meer. Het terugplaatsen van de slang resulteerde weer in een werkende auto, maar toch houdt de auto in. Ik ben bang dat ik nog lang problemen zal houden bij deze auto.

RobScénic

Tip: neem het gewoon van me aan en doe het gewoon. Vervang je bougiekabels. Ik weet zeker dat dan al je gasproblemen als sneeuw voor de zon verdwenen zijn. Welke bougies heb je er in zitten? Bij LPG moeten er Bosch FR78X inzitten. En die luchtslang, zoek op de sloop even een nieuwe, en zet deze wel met een klem op de inlaat vast, maar op het luchtfilter met een beetje tape. Als er dan nog een backfire onstaat dan slaat hij op de tape los, en scheurt hij die slang niet. Die slang kost namelijk dik 60 euro bij de dealer.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Nick Mattheus

Idd, een backfire is te wijten aan, ofwel verkeerd geregelde kleppen, ofwel aan een probleem in de ontsteking (niet goed vonkende bougies)...
Zou idd een beginnen met de ontsteking na te kijken als de kleppen al geregeld zijn.
Megane I Phase II Cabrio, met een verlaging van om en bij de 12Cm is goed voor een bodemspeling tussen het asfalt en de bodemplaat van 3.5Cm

Renault Megane I Phase II cabrio - Volkswagen Golf mk2 - Toyota Landcruiser 120

wcduck

Wellicht wordt het tijd om een nieuw topic te openen voor het probleem. De situatie:
- motor is gereviseerd (cilinders)
- nieuwe distributieriem
- nieuwe olie + filter
- nieuwe kleppen + kleppen gesteld
- luchtfilterbuis is geplakt met speciale kit
- bougies zijn vervangen (Bosch)
- luchtfilter vervangen (weet niet of het voor een origineel is vervangen)

Het resultaat:
- auto loopt weer als een zonnetje
- zowel gas als lpg
- brandstofmeter is voor lpg niet werkend
- NOG STEEDS BACKFIRES
De backfire resulteert nu in het losschieten van de luchtslang, waarna hij niet meer op gas loopt. Bij het vastduwen van de slang loopt hij weer op gas. Ik heb sinds de backfire wel weer het gevoel dat hij inhoudt.

Wat kan het nu nog zijn? De bougiekabels zijn gecontroleerd en bleken correct te werken.

boertje (Sander)

Bosch heeft speciale bougies voor het rijden op lpg, neem aan dat deze erin zitten?
Het leven is mooi je moet het zien!!!!

RobScénic

de FR78X zijn speciale bougies van Bosch voor LPG motoren, die moeten er in zitten. Ik verdenk toch nog steeds je bougiekabels, ik zou ze preventief vervangen. Zijn de kleppen gesteld op een LPG afstelling? Verder, valse lucht zou een probleem kunnen zijn.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

boertje (Sander)

bosch geeft andere bougie's aan dan de fr78x namelijk de fr6dc (+13)
Het leven is mooi je moet het zien!!!!

RobScénic

Zowel de Renault garage, als gasinbouwspecialisten, als diverse fora geven de FR78X aan als LPG bougie. Ik neem aan dat als zoveel mensen dat aangeven, het ook wel zal kloppen niet? En ik had dezelfde problemen als topicstarter, na het vervangen van bougies en bougiekabels was het voorbij.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

boertje (Sander)

Ik zou er niet aan durven twijfelen als zoveel mensen het zeggen maar dit is toch echt wat ze voorschrijven voor een 1.6 8v. Ook de fr78x kunnen erin.
Het leven is mooi je moet het zien!!!!


boertje (Sander)

Misschien de bougies en de kabels vervangen. Ben je zo'n 16 euro kwijt voor de bougies en zo'n 35 voor de kabels.
Kan het altijd proberen.

Het leven is mooi je moet het zien!!!!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev