Advertenties

Koelvin constant aan tijdens rijden/stationar...

Gestart door Zakaria, 28 februari 2010, 18:06:22

Vorige topic - Volgende topic

Zakaria

Hallo, ik heb één 1.5dci 2007 en het volgende probleem is er:

deze motor wordt gewoon netjes warm op 80/90 graden, maar naar een kwartier rijden niet eens ongeveer en dan slaat de koelvin op z'n hoogst aan(constant), motor paar keer aan en uit gedaan, maar hij start evenals meten weer aan. De radiateur blijft voor een groot gedeelte koud als ik eraan voel + de blok. Aan de kant van de waterslangen wordt hij matig warm. Dus het klopt niet...

Er zit een nieuwe Radiateur op aangezien die kapot was.

Is het mogelijk dat de thermostaat/senor kapot is of vast zit op een open stand? Heeft iemand een duidelijke schema ervan

Alvast bedankt.
Megane 1.9dci 6bak 2004, dvd klapscherm + hoofdsteunen.
+ Megane 1.5dci 6bak 2007, panoramadak, renault navigatie scherm carminat + stuurbediening.

A110

Staat je airco aan?

Als je airco aanstaat zal ook de koelvan gaan draaien maar niet op zijn hoogste stand.
Is het koelsysteem goed ontlucht en is je thermosstaat niet kapot zodat ie dicht blijft staan en de sensor aangeeft dat de koelvan moet gaan draaien?
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Zakaria

Ja ik neem aan dat de thermosstaat niet kapot is, want de temperatuur stijgt niet het blijft mooi op 90 graden staan.
Airco staat niet aan.

Maar het gebeurd niet vaak, het is 2x gebeurd sinds ik de auto heb gekocht, vooral met natte weer.

Vandaag stuk gereden, geluisterd naar de koelvan niks gehoord.

(er zit wel een kabel los bij de aircoleiding onderin(volgens mij de manometer) omdat er een breuk in zit word het nog gerepareerd. Maar ik neem aan dat het geen slechte werking geeft voor de radiateur?

A110 weet jij waar die senor specifiek precies zit??

+ Megane 1.5dci 6bak 2007, panoramadak, renault navigatie scherm carminat + stuurbediening.

A110

Als het de sensor is die op je onderste aircoleiding geschroefd zit en hij is zwart van kleur dan is het de airco-druksensor. Dit kan wel eens het probleem zijn. Als de druk in het airco-systeem stijgt dan wordt de koelvan aangestuurt om de druk weer te verlagen. Nu wordt er niks gemeten en kan de koelvan een eigen wil gaan leiden.

A110
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

richardv

Volgens mij slaat je radiatorvin aan op de waardes die de koelvloeistoftemperatuursensor doorgeeft. Ik zou die toch eens kritisch bekijken.

Zakaria

Dank jullie wel daarvoor. Ik denk dat het toch de radiator senor is die af en toe open gaat...vooral bij nat weer. Meteen tijdens het starten draait die mee.

Zakaria

Hij draait nog constant vooral gisteren met het warme weer, bleeft die constant op de hoogste versnelling draaien terwijl de blok niet eens op 80 graden stond.!
Ik heb bijna alles gedemonteerd en de radiator sensor gemeten werkte prima, airco kabel terug.

Alleen de nog koelvloeistoftemperatuursensor, weet iemand waar die zicht bevind?

Zakaria

Citaat van: Zakaria op 25 maart 2010, 12:22:35
Hij draait nog constant vooral gisteren met het warme weer, bleeft die constant op de hoogste versnelling draaien terwijl de blok niet eens op 80 graden stond.!
Ik heb bijna alles gedemonteerd en de radiator sensor gemeten werkte prima, airco kabel terug.

Alleen nog controle voeren bij de koelvloeistoftemperatuursensor, weet iemand waar die zicht bevind?

Benjamin Renon

Ik begrijp dat je snel geholpen wilt worden, maar niet iedereen die je kan helpen is online nu. Anders zou je een bezoekje aan een garage kunnen overwegen.
Daily: RMC 1.6 8v 90 pk SOLD Clio 1.6 16v Dynamique Luxe SOLD Mégane 2 RS F1 team 2006
Performance parts: www.part-box.com

Renault Mégane Club ook op facebook!
https://www.facebook.com/pages/Renault-Megane-Club-RMC/123715931060265

subzero

Die zit als ik het goed heb,onder de vacuümpomp in het thermostaathuis,aan de rechterkant. (zie foto)

Bron

Zakaria

Citaat van: Benjamin Renon op 25 maart 2010, 13:48:10
Ik begrijp dat je snel geholpen wilt worden, maar niet iedereen die je kan helpen is online nu. Anders zou je een bezoekje aan een garage kunnen overwegen.

Ja dat is geen probleem ik rij er zelf niet echt veel méé nu, heb nog één ander megane die mij brengt. Maar het zou fijn als ik het zelf kan oplossen.

Maar bedankt Subzero, ik ga morgen even ernaar kijken en op meten.

Subzero weet jij of er één directe kabel ernaar toe loopt?

subzero

Er lopen van de sensor "waarschijnlijk" 3 draden naar een kabelbundel die dan verder door de motorruimte loopt.

1 draad voor het instrumentenpaneel en 2 voor de weerstand ervan.

Meet op de pennen van de sensor op positie 2 & 3 deze komen normaal overeen met de draden in de stekker met de kleuren roze en grijs.

weerstand: 2817 ohm bij 20°

richardv

Dit zou hem moeten zijn. Aan de rechterzijde van het blok:

Zakaria

Bedankt voor de foto making. Ik heb begrepen dat bij de nieuwe types meganes(fase 2) dat de airco samen met de radiateurvin werkt, dus hij draait wel altijd al is de airco knop uitgeschakeld, airco draait altijd. Maar ik vind het gek dat vin op volle toeren draait echter vaker constant, ligt eraan met voor weer buiten het is afgelopen week 19graden bleef die draaien, deze dagen af en toe bij meteen station draaien.

Nu heb ik begrepen wanneer de airco leeg is dat daar de fout in zit en kan die verkeerde waardes gaan op meten.

Zakaria

Ik heb constateert dat de megane alleen tijdens regen en wat warme weer, de koelvin op volle toeren laat draaien.

Aan de airco kan het niet liggen, (wat overigens de dealer wel tegen mij zei bij de balie)

Hoeveel kost het om de megane onder de laptop te zetten bij de dealer?

EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev